Curtea de Conturi acuza: MMSS a cumparat imobile la suprapret

Afacerile imobiliare raman unele dintre cele mai profitabile investitii pe piata autohtona, lucru care nu se intampla insa atunci cand cumparatorii sunt institutii bugetare. Aceasta este concluzia ce poate fi trasa dintr-un raport privind performanta sistemului de achizitii de imobile realizat de institutii din subordinea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale in perioada 2000-2002, mai ales ca dupa cumpararea la suprapret a acestora a mai fost nevoie de investitii importante.

   Per total, valoarea investitiilor efectuate dupa cumpararea imobilelor a depasit 118 miliarde de lei. In unele cazuri, constructiile cumparate au apartinut initial unor companii de stat privatizate, valoarea de achizitie fiind mult superioara nivelului contractelor de privatizare.

    Amenajari de milioane de dolari

   Verificarile CCR au vizat Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS), Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) si Inspectia Muncii (IM). Aceste institutii au cumparat, in perioada mentionata, 57 de imobile cu suprafete utile semnificative, in general peste 750 de metri patrati si terenurile aferente.

   Astfel, CNPAS a cumparat de la societatea Frottierex, in septembrie 2001, o cladire cu suprafata de 5.226 mp, cu un teren de 4.147 mp, amplasate pe bulevardul Lacul Tei din Bucuresti. Pretul de vanzare a fost de 119 miliarde de lei (circa 3,94 milioane de dolari). Interesant este ca Frottierex cumparase in 1995, de la fostul Fond al Proprietatii de Stat, intregul complex industrial, format din terenuri de 24.837 mp si 11 cladiri, cu suma de 1,57 milioane de dolari.

         "Valoarea acestei achizitii a depasit de 2,4 ori valoarea la care anterior fusese privatizata intreaga intreprindere, desi CNPAS nu a achizitionat decat 16,7% din suprafata de teren a acesteia si doua cladiri din cele 11 care compuneau ansamblul privatizat", se arata in raport. Ulterior, intreaga hala a fost demolata pana la nivelul structurii de rezistenta.

Amenajarile, inclusiv constructia unui etaj suplimentar, au fost evaluate la 64 miliarde de lei. Desi la momentul achizitiei a fost invocata nevoia urgenta de spatiu, lucrarile nu au fost finalizate inca.

Potrivit CCR, prejudiciul adus bugetului de stat se ridica la 83,38 miliarde de lei, raportand pretul de achizitie la valoarea de circulatie a terenurilor si constructiilor din zona. Dosarul a fost inaintat Parchetului, pentru continuarea cercetarilor.

Astfel de situatii au fost constatate la casele judetene de pensii din Vaslui, Timis, Buzau, Satu Mare, Salaj si la agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca din Sibiu, Timis, Neamt, Gorj, Salaj, Alba. In alte cazuri, imobilele cumparate de catre institutiile publice au fost anterior tranzactionate intre companii si persoane fizice, in scopul eludarii legislatiei fiscale.

Grave incalcari ale legii

          Un alt exemplu oferit de CCR este cel al Inspectoratului Teritorial al Muncii (ITM) Iasi, care a cumparat, in martie 2000, imobile pentru care a platit 7,38 miliarde lei. Fara sa se mai organizeze licitatie pentru achizitionarea unor servicii si lucrari pentru amenajarea imobilului, potrivit legii la data achizitiei, ITM a atribuit in mod direct, prin contractul de vanzare-cumparare, diverse lucrari de reparatii.

         La randul ei, CNPAS a preluat spatii mari, cu cheltuieli de intretinere ridicate, situatie in conformitate totusi cu propriile instructiuni, care stabilesc o suprafata de 20 mp, cu variatie de 10% pentru fiecare functionar. Aceste instructiuni incalca, potrivit CCR, normativele guvernamentale privind spatiile cu destinatia de birouri, care prevad un spatiu de maximum 6 mp pentru fiecare functionar.

          In acelasi timp, Inspectia Muncii a estimat in mod arbitrar preturi maxime de achizitie cu mult peste valoarea de circulatie a constructiilor, respectiv 500 dolari pe metru patrat de suprafata construita in cazul localitatilor din provincie si 1.000 dolari pentru Bucuresti.

CCR: Legea achizitiilor publice, modificata
CCR recomanda modificarea OUG 60/2001 privind achizitiile publice, respectiv includerea achizitiilor publice de imobile intre operatiunile pentru care este necesara efectuarea unor proceduri de achizitie publica.

         La aceasta se adauga si impunerea obligatiei pentru institutiile publice ca inaintea inceperii unei proceduri de achizitie publica sa se efectueze o documentare in ceea ce priveste spatiile existente neutilizate, chiar daca apartin unor alte institutii publice.

 Carmen Neacsu           

 

6 May 2004