Alex Pintea: „În România nu se conştientizează importanţa unui client”Alex I. Pintea este un român stabilit în Anglia de 15 ani, unde conduce o firmă imobiliară, Anglo-Romanian Development (ARD).  


Alex Pintea consideră că mai există oportunităţi în pieţele imobiliare din ambele ţări - cea de adopţie şi cea de origine - în ciuda perioadei de criză. Ce anume merită şi ce nu banii, aflam împreună din  interviul acordat în exclusivitate pentru IMOPEDIA:


   
     


1.  Despre firmă:

  • Agenţia ARD (Anglo-Romanian Development) am deschis-o în 2004, împreună cu un asociat britanic
  • Am început ca şi consultanţă, pentru clienţi corporaţii imobiliare -gen King Sturge
  • Între timp a început să crească interesul pentru România şi din 2005-2006 s-a dezvoltat şi latura de investitori britanici individuali, care cumpărau 2-3-5 imobile în România
  • Apoi am continuat pe două direcţii: consultanţa către fonduri de investiţii şi developeri britanici plus investitorii individuali
     
     

     

2. Despre carte:

  • A fost lansată în 2007, ca o „completare" a firmei
  • A avut menirea să aducă informaţii corecte şi la zi din piaţa românească
  • Cu siguranţă a adăugat un element de diferenţiere între noi şi firmele concurente, care atunci se înmulţeau
  • Ne-a atras clienţi mai sofisticaţi
     
     

     

3. Care sunt diferenţele între piaţa imobiliară românească şi cea din Anglia?

  • Sunt destul de multe diferenţe, de natură legală, financiară, fiscală şi de stabilitate
  • De exemplu, în Marea Britanie, pe partea de birouri, un proprietar are o anumită siguranţă a veniturilor; se fac contracte de închiriere pe termen lung -10 ani, 15 ani sau 20 ani şi proprietarii au acoperire, ştiu că dacă chiriaşul vrea să plece, trebuie să achite integral chiria pe toată durata contractului; astfel îşi pot face mai uşor un plan de afaceri
  • În România, la birouri, chiar dacă ai client o bancă sau o multinaţională nu am auzit să fie în contract un preaviz mai mare de un an şi apoi trebuie să o iei de la capăt cu cheltuielile de marketing şi să îţi ajustezi profitul
  • Mai există şi diferenţe de organizare a activităţii -în Marea Britanie, pe partea de rezidenţial, agenţiile sunt magazine de case, plasate în locuri de mare trafic pietonal şi cu anunţuri expuse în vitrină, cu poze mari, color
  • Recent s-a introdus şi o lege care apără şi mai mult cumpărătorul şţi care ăl obligă pe vânzător să producă un pachet de informaţii despre casă -legale, de construcţie, cât este de eficientă din punct de vedere energetic
     
     

     

 4. Cine sunt investitorii britanici de criză, care plasează acum banii în piaţa românească?

  • Sunt fonduri de investiţii care recunosc un moment bun
  • Sunt în general corporaţii sau fonduri de pensii care nu fac investiţii speculative, ci pe termen mediu sau lung
  • Suntem fără îndoială într-o piaţă a cumpărătorului şi se găsesc preţuri bune
  • S-a schimbat şi strategia -se merge mult cu joint-ventures în care sunt implicaţi actori mari existenţi deja în piaţă
  • Anul acesta va fi cel mai greu pentru fondurile de investiţii, din 2010 se aşteaptă ca economia românească să îţi revină
  • Clientul final trebuie să îşi recapete încrederea în stabilitatea jobului şi a zilei de mâine
     
     

     

 5. Diferenţa între practica agentului imobiliar britanic şi cel român:

  • Rolul agentului imobiliar este înţeles diferit în cele două ţări
  • În Marea Britanie, agentul îl reprezintă doar pe vânzător, îşi încasează comisionul doar de la vânzător şi nu există conflict de interese
  • Este ca la maşini, magazinele de case funcţionează ca showroomurile de maşini  -dealer-ul ia comision doar de la producătorul de maşini, nu şi de la cumpărător
  • Există un suport legal bine definit
  • Agenţiile sunt membre ale unor asociaţii, care au coduri de etică şi conduită
  • Asociaţiile au rol educaţional, organizează cursuri de perfecţionare şi de actualizare a legislaţiei şi mai fac şi lobby la Parlament
  • Agenţiile colaborează între ele la nivel local
     
     

      


6. Cum reacţionează  investitorii străini care au intrat în urmă cucâţiva ani pe piaţa românească?

  •  Depinde de sector
  •  Majoritatea celor de pe rezidenţial vor să facă un „exit", nu din cauza scăderilor preţurilor, ci a problemelor de finanţare
  •  Pe de altă parte sunt şi investitori care în 2007-2008 stăteau cu ochii pe România, dar vedeau că preţurile sunt prea mari şi acum văd un moment oportun,
  •  Partea cea mai proastă a trecut, sperăm, pentru noi a fost începutul acestui an
  •  Luna mai a fost cu cea mai intensă activitate
  • Totuşi nu suntem nici pe departe unde eram ca investiţii în mai 2008 şi ce să mai zicem despre mai 2007
  • Ne asumăm că 2009-2010 vor fi ani de consolidare
     
     

     

7. Ce soluţii există pentru ca o firma imobiliară să poată trece aceste vremuri grele? 

  • Nu cred că există o soluţie magică
  • Tacticile de marketing şi vânzări sunt importante
  • În Statele Unite şi Anglia se spune „Clientul nostru, stăpânul nostru"
  • Nu ştiu dacă în România se conştientizează importanţa unui client, mai ales în vremuri de criză
  • Colaborarea între agenţii este iar importantă -mai bine împarţi 1.000 euro la doi, decât 0; iar în unele cazuri 1.000 euro se poate împărţi şi în alte moduri, nu numai la doi
  • Iar dacă ai un client şi nu ai o proprietate potrivită, poţi pune mâna pe telefon şi suna o agenţie concurentă
     
     

     

RECOMANDĂRI DE INVESTIŢII ÎN MAREA BRITANIE

  •   Pe piaţa spaţiilor comerciale este un moment bun, pentru că preţurile au scăzut cu 40%
  •  Sunt yeilduri la închiriere de aproape 10%, ceea ce este foarte mult pentru o piaţă stabilă  ca Marea Britanie
     
     

     

  Daca vrei sa-i adresezi si TU o intrebare invitatului nostru, click AICI.

 

17 June 2009