Alex I. Pintea este un român stabilit în Anglia de 15 ani, unde conduce o firmă imobiliară, Anglo-Romanian Development (ARD).
Alex Pintea consideră că mai există oportunităţi în pieţele imobiliare din ambele ţări - cea de adopţie şi cea de origine - în ciuda perioadei de criză. Ce anume merită şi ce nu banii, aflam
împreună din interviul acordat în exclusivitate pentru IMOPEDIA:
1. Despre firmă:
- Agenţia ARD (Anglo-Romanian Development) am deschis-o în 2004, împreună cu un asociat britanic
- Am început ca şi consultanţă, pentru clienţi corporaţii imobiliare -gen King Sturge
- Între timp a început să crească interesul pentru România şi din 2005-2006 s-a dezvoltat şi latura de investitori britanici individuali, care cumpărau 2-3-5 imobile în România
- Apoi am continuat pe două direcţii: consultanţa către fonduri de investiţii şi developeri britanici plus investitorii individuali
2. Despre carte:
- A fost lansată în 2007, ca o „completare" a firmei
- A avut menirea să aducă informaţii corecte şi la zi din piaţa românească
- Cu siguranţă a adăugat un element de diferenţiere între noi şi firmele concurente, care atunci se înmulţeau
- Ne-a atras clienţi mai sofisticaţi
3. Care sunt diferenţele între piaţa imobiliară românească şi cea din Anglia?
- Sunt destul de multe diferenţe, de natură legală, financiară, fiscală şi de stabilitate
- De exemplu, în Marea Britanie, pe partea de birouri, un proprietar are o anumită siguranţă a veniturilor; se fac contracte de închiriere pe termen lung -10 ani, 15 ani sau 20 ani şi proprietarii au acoperire, ştiu că dacă chiriaşul vrea să plece, trebuie să achite integral chiria pe toată durata contractului; astfel îşi pot face mai uşor un plan de afaceri
- În România, la birouri, chiar dacă ai client o bancă sau o multinaţională nu am auzit să fie în contract un preaviz mai mare de un an şi apoi trebuie să o iei de la capăt cu cheltuielile de marketing şi să îţi ajustezi profitul
- Mai există şi diferenţe de organizare a activităţii -în Marea Britanie, pe partea de rezidenţial, agenţiile sunt magazine de case, plasate în locuri de mare trafic pietonal şi cu anunţuri expuse în vitrină, cu poze mari, color
- Recent s-a introdus şi o lege care apără şi mai mult cumpărătorul şţi care ăl obligă pe vânzător să producă un pachet de informaţii despre casă -legale, de construcţie, cât este de
eficientă din punct de vedere energetic
4. Cine sunt investitorii britanici de criză, care plasează acum banii în piaţa românească?
- Sunt fonduri de investiţii care recunosc un moment bun
- Sunt în general corporaţii sau fonduri de pensii care nu fac investiţii speculative, ci pe termen mediu sau lung
- Suntem fără îndoială într-o piaţă a cumpărătorului şi se găsesc preţuri bune
- S-a schimbat şi strategia -se merge mult cu joint-ventures în care sunt implicaţi actori mari existenţi deja în piaţă
- Anul acesta va fi cel mai greu pentru fondurile de investiţii, din 2010 se aşteaptă ca economia românească să îţi revină
- Clientul final trebuie să îşi recapete încrederea în stabilitatea jobului şi a zilei de mâine
5. Diferenţa între practica agentului imobiliar britanic şi cel român:
- Rolul agentului imobiliar este înţeles diferit în cele două ţări
- În Marea Britanie, agentul îl reprezintă doar pe vânzător, îşi încasează comisionul doar de la vânzător şi nu există conflict de interese
- Este ca la maşini, magazinele de case funcţionează ca showroomurile de maşini -dealer-ul ia comision doar de la producătorul de maşini, nu şi de la cumpărător
- Există un suport legal bine definit
- Agenţiile sunt membre ale unor asociaţii, care au coduri de etică şi conduită
- Asociaţiile au rol educaţional, organizează cursuri de perfecţionare şi de actualizare a legislaţiei şi mai fac şi lobby la Parlament
- Agenţiile colaborează între ele la nivel local
6. Cum reacţionează investitorii străini care au intrat în urmă cucâţiva ani pe piaţa românească?
- Depinde de sector
- Majoritatea celor de pe rezidenţial vor să facă un „exit", nu din cauza scăderilor preţurilor, ci a problemelor de finanţare
- Pe de altă parte sunt şi investitori care în 2007-2008 stăteau cu ochii pe România, dar vedeau că preţurile sunt prea mari şi acum văd un moment oportun,
- Partea cea mai proastă a trecut, sperăm, pentru noi a fost începutul acestui an
- Luna mai a fost cu cea mai intensă activitate
- Totuşi nu suntem nici pe departe unde eram ca investiţii în mai 2008 şi ce să mai zicem despre mai 2007
- Ne asumăm că 2009-2010 vor fi ani de consolidare
7. Ce soluţii există pentru ca o firma imobiliară să poată trece aceste vremuri grele?
- Nu cred că există o soluţie magică
- Tacticile de marketing şi vânzări sunt importante
- În Statele Unite şi Anglia se spune „Clientul nostru, stăpânul nostru"
- Nu ştiu dacă în România se conştientizează importanţa unui client, mai ales în vremuri de criză
- Colaborarea între agenţii este iar importantă -mai bine împarţi 1.000 euro la doi, decât 0; iar în unele cazuri 1.000 euro se poate împărţi şi în alte moduri, nu numai la doi
- Iar dacă ai un client şi nu ai o proprietate potrivită, poţi pune mâna pe telefon şi suna o agenţie concurentă
RECOMANDĂRI DE INVESTIŢII ÎN MAREA BRITANIE
- Pe piaţa spaţiilor comerciale este un moment bun, pentru că preţurile au scăzut cu 40%
- Sunt yeilduri la închiriere de aproape 10%, ceea ce este foarte mult pentru o piaţă stabilă ca Marea Britanie
Daca vrei sa-i adresezi si TU o intrebare invitatului nostru, click AICI.
17 June 2009