Alin Iacob redactor sef Conso.ro, unul dintre cei mai experimentati jurnalisti financiari din Romania, reusind sa imbine fericit experienta jurnalistica cu cea profesionala ne-a oferit un amplu interviu video pe teme imobiliar-financiare: 
   

3. PRIMA CASĂ:

 

  • Destul de pripit - chiar dacă îşi propunea ca scop să dezvolte sectorul construcţiei de locuinţe, abia la „a treia" modificare a normelor programului s-au trecut şi creditele pentru construcţiile noi
  • Se vinde ca o „pomană" rară, dar atenţie, creditul garantat de stat nu are un cost fix
  • În Uniunea Europeană, sunt bănci care au credite ipotecare cu marje mult mai mici decât 4%, cât este la Prima casă
  • chiar la noi în ţară sunt câteva oferte de credite în lei cu marje mai mici de 2,5%
  • În momentul de faţă, ne aflăm la un minim istoric al EURIBOR, dar trebuie să ne gândim că acest procent nu va rămâne aşa pe toată durata creditului, de 30 ani
  • De exemplu, în septembrie 2008, EURIBOR a fost de 5%; în viitor, nu sunt şanse să crească foarte rapid pe termen scurt, dar, pe termen lung, există premize ca EURIBOR să fie de 3%, 4%, 5% sau chiar peste
  • În actualul context, o dobândă de 5,3% la euro e o dobândă bună, pentru că vedem peste tot dobânzi de peste 9
  • Interesul bancherilor va fi să selecteze clienţii eligibili, pentru că profitul le va veni din dobânzi, din derularea creditelor, nu din încasarea garanţiei de la stat pentru rău-platnici
  • Dacă vor menţine în oferta proprie credite cu costuri duble faţă de cele de la Prima casă, singuri îşi vor da un vot de blam, pentru că tot ei au estimat că garanţia statului nu are un impact mai mare de 1-1,5 procente în reducerea costului creditului
  • Acest program va fi un succes dacă va reuşi să „omoare" nivelul de dobândă şi la creditele normale

1. DESPRE CONSO.RO, PORTAL FINANCIAR-BANCAR

 
 

 

  • E perceput ca un portal de nişă, dar nu este chiar aşa, pentru că fiecare dintre noi ar trebui să fie interesat de informaţii financiare
  • După trei ani, traficul depăşeşte 35.000 vizitatori unici pe săptămână, iar numărul vizitelor este mult mai mare.
  • Toţi avem probleme financiare şi Conso ajută în rezolvarea lor. Vrem să ştim unde găsim

      * cel mai bun depozit bancar sau cont de economii, ca să valorificăm cel mai bine economiile,

      * unde găsim cel mai ieftin credit şi explicaţii privind capcanele unora din oferte
      * toate fondurile de investiţii din România
      * informaţii legate de fondurile de pensii
      * cotaţii de curs valutar - de care au nevoie majoritatea celor care au rate la bănci şi au credite în valută

  • Având toate ofertele la un loc, este mai uşor să alegi în cunoştinţă de cauză
  • În fiecare lună, am adus ceva nou: calculatoare pentru credite, conturi de economii, pensii, etc, ghiduri de informare cu intrebările frecvente pe care oricine ar trebui să şi le pună înainte să opteze pentru un produs financiar
  • Ne-am asumat şi un mesaj editorial, publicăm zilnic articole şi ştiri de interes pentru cei care folosesc servicii financiar-bancare
  • Conso este portalul de servicii financiar-bancare numărul 1, însumând ca număr de vizitatori mai mult decât portalurile concurente numărul 2 şi numărul 3 la un loc
  • De la an la an Conso şi-a dublat traficul şi suntem încă departe de potenţialul pe care îl avem de fapt
  • Am răspuns întrebărilor punctuale primite la Întreabă Expertul de la peste 4.000 de cititori, pe site - atunci când întrebările au fost reprezentative sau direct pe email, fiecăruia dintre ei
  • Pe timp de criză, am avut o evoluţie dinamică, oamenii nu au „fugit" de informaţie, ci au devenit mai precauţi, încercând să vadă cum e mai bine să facă

Utilizatorii

  • Cei mai mulţi sunt presaţi de o decizie -de a lua un credit, de a economisi, de a face un schimb valutar
  • La aceştia se adaugă utilizatorii care urmăresc şi ulterior ofertele, evoluţia pieţei, verifică dacă alegerea lor - creditul, depozitul sau contul de economii - mai este competitivă sau nu
  • În momentul în care ai luat un credit sau ai făcut un depozit, nu trebuie să te relaxezi, oamenii trebuie să fie conştienţi că ofertele se schimbă -la câteva luni, un an sau pe termen lung pot apărea altele, mai bune

Despre trecut

  • Când am apărut pe piaţă, în martie 2006, diferenţa între cea mai ieftină şi cea mai scumpă ofertă de piaţă era şi de trei ori
  • Astăzi nu mai sunt diferenţe atât de mari, s-au aplatizat şi este şi meritul nostru, pentru că am pus pe o pagină de web toate ofertele

PRIMA CASA - CONTEXTUL POLITIC SI FINANCIAR

 
 

 

  • După o serie întreagă de gafe făcute pe tărâm economic de preşedinte, acum a venit cu un mesaj bun: a avertizat că suntem în recesiune şi că nu trebuie să ne relaxăm prematur
  • Să ne amintim că în martie preşedintele plângea de grija băncilor, că nu se mai duc oamenii să ia credite, lucru fals - existau alte probleme - nu mai erau lichidităţi, condiţiile de acordare a creditelor au devenit mai rigide, costurile creditelor au crescut etc
  • Tot atunci a spus că dacă veniţi să luaţi mai multe credite, vor scădea costurile - nu merită comentat
  • Apoi a spus că oamenii nu-şi mai plătesc ratele şi ar trebui ca statul să fie mai dur; statisticile oficiale nu îndreptăţeau la acea vreme această concluzie
  • Acum anunţă recesiunea - ceea ce era evident, după două trimestre de scădere consecutivă a economiei, asta este definiţia recesiunii,
  • dar această criză o regăsim în toată Europa, nu doar la noi, nu trebuie să o privim ca pe o dramă;
  • Noi chiar am profitat de această situaţie şi am redus deficitul de cont curent,
  • Nu trebuie puse în contradictoriu cele două chestiuni -recesiunea şi Prima casă, pentru că intenţia declarată a Executivului este ca acest program să ajute la deblocarea creditării şi la revenirea segmentului imobiliar
  • Nu ştiu cât de social este programul Prima casă, dar clar este electoral, pentru că este foarte bine „vândut" - nu este final de şedinţă de guvern sau cântare câmpenească fără să fie amintit
  • Se vinde ca o „pomană", dar nu este aşa - programul a stabilit nişte marje destul de mari pentru bănci: 4% (care se adaugă la EURIBOR) pentru euro şi 2,5% (care se adaugă la ROBOR) pentru lei
  • Este o ofertă bună, în actualul context, dar trebuie mare grijă pentru că nu sunt costuri fixe

4. BĂNCILE ŞI EVOLUŢIA PIEŢEI IMOBILIARE

 
 
  • Când lucrurile merg bine, toţi sunt prieteni, când merg prost, se caută vinovaţii
  • Eu cred că băncile  comerciale sunt cel mai puţin vinovate de boom-ul preţurilor în domeniul imobiliar
  • Orice bancă îşi doreşte să nu pună toate ouăle într-un singur coş, să distribuie riscul: să nu dea 100 credite de 200.000 euro, ci 400 credite de 50.000 euro, nu aveau interes să fie casele scumpe
  • În schimb, la agenţiile imobiliare, comisionul incasat era legat de valoarea proprietăţii, reprezentând un procent din acesta
  • Pe fondul unei oferte inferioare cererii şi al creşterii continue a veniturilor oamenilor, mulţi agenţi ziceau: „Domne, să nu te păcăleşti, mai pune ceva acolo, mai pune, mai pune..." şi tot aşa, de s-a ajuns ca metrul pătrat să fie mai scump decât la Viena sau Amsterdam
  • Dar după părerea mea, baza întregii bule imobiliare a reprezentat-o existenţa banilor negri
  • Tunurile, evaziunea fiscală, contrabanda derulată de diverse grupări interlope au alimentat piaţa imobiliară; când nu ai transpirat prea mult ca să castigi o sumă de bani, nu te interesează dacă dai 100.000, dar face doar 50.000, mai ales că nu te întreabă nimeni de unde ai banii
  • Mulţi clienţi care au insistat să le fie acceptate valori mari ale creditelor în urmă cu un an -un an şi jumătate, acum regretă
  • Unii din aceştia - cei care au luat credite fără avans sau cu avans de 5% şi trebuie să plătească de două ori şi jumătate sau de trei ori valoarea casei de atunci s-ar putea să vină şi să pună cheile pe masa băncii şi să spună „nu, mulţumesc", iar apoi să ia altă casă, la valoarea de acum
  • O altă problemă sunt „creditele avantajoase" de atunci, împotriva cărora noi am derulat chiar o campanie de informare; este vorba de creditele în franci elveţieni sau cele cu dobândă „introductorie" - fixă pe o durată foarte scurtă - 3 luni, 6 luni sau un an, şi apoi variabilă pe restul perioadei; un credit foarte ieftin la început, foarte puţin timp şi apoi foarte scump, uneori cu rată dublă.

5. CALCULAREA RATELOR

 
 
  • Utilizatorii Conso pot vedea cele mai eficiente oferte de credite, dar şi cele mai avantajoase oferte imobiliare de pe Imopedia.ro, avem un cross-promotion
  • Eu întotdeauna sfătuiesc oamenii să fugă de ideea de a se uita după rată; rata poate fi astfel prezentată ca să inducă usor în eroare
  • Am vorbit mai înainte de pericolul pe care l-a constituit oferta cu dobândă fixă de la început, puţină vreme şi apoi dobândă variabilă, mult mai scumpă, foarte multă vreme; aici ratele iniţiale erau mici, dar după perioada introductorie ajungeau chiar să se dubleze
  • Clienţii trebuie să ţină cont de două lucruri: DAE (Dobânda Anuală Efectivă), care sintetizează costul creditului şi suma totală de rambursat
  • Noi introducem la DAE şi costurile asigurărilor - de imobil şi de viaţă
  • Dar nu e suficient să ai un cost mic, trebuie să existe şi o acoperire în teritoriu a băncii şi o flexibilitate în acordarea creditelor
  • Noi recomandăm utilizatorilor să depună concomitent dosare la mai multe bănci, situate în topul ofertelor ieftine
  • Noi nu suntem brokeri de credite, spre deosebire de portalurile competitoare, dar avem un formular pe site unde se poate aplica pentru credite şi noi transmitem băncilor sau brokerilor cererea clienţilor
  • Punem creditele pe site plecând de la cel mai ieftin şi până la cel mai scump, fără să ţinem seama de nici un alt criteriu; brokerii pot recomanda clientului un credit la care comisionul primit de la bancă este mai mare, la noi toate aplicaţiile sunt la fel, nu influenţăm alegerea clienţilor pe criterii comerciale

6. EFECTELE CRIZEI ASUPRA SISTEMULUI BANCAR& ABUZURI ALE BĂNCILOR

 
 
  • Băncile şi-au luat mai multe măsuri de precauţie la acordarea de credite: au crescut vârsta minimă a solicitanţilor de credite, au crescut nivelul garanţiei -de la 133% până la 200%, au introdus restricţii - de ex. angajaţii firmelor mici, cu până la 10 angajaţi la unele bănci nu se mai califică, cu toate că până acum s-a dovedit că probleme majore au apărut la marile companii
  • La nivel de comunicare s-a schimbat radical mesajul - de la creditare spre economisire
 
 
  • Au fost şi anomalii: unele bănci nu au transferat economia de costuri spre client, invocând criza; la dobânzile exprimate în funcţie de EURIBOR ar fi trebuit să scadă ratele o dată cu acesta, şi în unele cazuri lucrul acesta nu s-a întâmplat,
  • Unele bănci au majorat costurile creditelor în derulare, bazându-se pe nişte clauze echivoce, plasate  spre finalul zecilor de aliniate care vorbeau de obligaţiile clientului, pe motiv că s-a redus valoarea garanţiei,
  • Încercări de intimidare pentru cei care dau băncile în judecată -un exemplu, cheltuieli de judecată de 2.000 euro solicitate unui client care cerea doar respectarea clauzelor contractuale
  • Contractele semnate de clienţi cu băncile până la sfârşitul anului trecut, când a intervenit o nouă legislaţie propusă de Protectia Consumatorilor erau mai dezavantajoase pentru clienti decât unul ipotetic dintre iobag şi grof
  • Băncile sunt transparente atât cât le convine
  • Pe de altă parte, la începutul lui 2009 le-au crescut costurile la atragerea de resurse, au crescut foarte mult dobânzile la economisire - a fost o bancă, nu îi dau numele, care oferea o dobândă şi de 25% la negociere directă

 Alin Iacob

 

24 June 2009