Inainte de lansarea masurilor anticriza, ne aflam pe locul 2 in lume dupa numarul retailerilor nou intrati pe piata. Acum, tara noastra ocupa locul 15 din 20 in topul celor mai cautate destinatii pentru expansiune.

15275-4.jpgAtractivitate comerciala redusa si cel mai mare grad de saturatie din lu­mea emergenta sunt doar doua argu­mente care tin la distanta de Romania marii retaileri internationali. La un an de la consemnarea urcarii de catre tara noastra pe pozitia a doua in topul statelor dupa numarul de retaileri internationali nou intrati pe piata de profil, iata ca Romania ocupa acum locul 15 intr-un clasament al celor mai cautate destinatii pentru expansiunea comerciantilor, conform datelor CB Richard Ellis. Numai 17% dintre retaile­rii chestionati de sursa citata au ras­puns afirmativ la intrebarea privind extin­derea pe piata romaneasca, in son­dajul aferent anului 2010, ceea ce inseam­na ca in urmatorul raport pri­vind noile intrari am putea vedea o noua coborare a acesteia in clasa­mentul general. Astfel, in top 15 tari avute in vedere pentru expansiunea comerciantilor, Romania este in planurile a aproximativ 36 de retaileri.

Grad de saturatie mare

Cu un stoc total de 2,17 milioane mp de spatii comerciale moderne, pia­ta romaneasca lasa inca loc pentru dez­voltarile imobiliare comerciale de cali­tate, considera analistii CBRE in raportul intitulat „Romanian Retail Market 2010". Stocul de spatii moderne a inregistrat o crestere rapida in 2008 si 2009, astfel incat la sfarsitul lui 2010 media de spatii comerciale moderne a ajuns la 101 mp/mia de locuitori, la nivel national. Orasele cel mai bine dezvoltate sunt Pitesti, cu 500 mp/mia de locuitori, Cluj-Napoca, cu 454 mp/mia de locuitori si Bucuresti, cu 411 mp/mia de locuitori. Cele mai mici stocuri se inregistreaza in Satu-Mare, 89 mp/mia de locuitori si la Craiova - 56 mp/mia de locuitori. Printr-o compa­ratie cu alte capitale din regiune, Bucu­restiul se incadreaza in limita infe­rioara, depasind doar Sofia (150 mp/mia de locuitori) sau Belgrad. Celelalte orase inregistreaza o medie de peste 500 mp/mia de locuitori, ca de exemplu Varso­via, 800 mp/mia locuitori sau Praga, 654 mp/mia de locuitori.

Stocul de spatii comerciale mo­derne din marile orase ale Romaniei este mult peste media vest-europeana (200 mp/mia de locuitori), iar specia­listii firmei de consultanta AT Kearney considera ca tara noastra a ajuns deja la nivelul maxim in ceea ce priveste saturatia pietei. Astfel, conform sursei citate, Romania este singura din grupul sta­telor emergente care a ajuns la nive­lul zero de saturatie a pietei cu formate de comert modern (hipermarket, super­mar­ket, discount market etc.). Acest argument este principalul factor care ii face pe retaileri, mai ales pe cei specializati in comertul cu mancare, sa aiba retineri in ceea ce priveste intra­rea pe piata romaneasca. Este evident ca gradul mare de saturatie a comer­tului modern nu este singurul factor care a adus perceptia de neatractivitate a Romaniei, ci si politicile economice si fiscale din 2010. Acestea si-au pus amprenta asupra planurilor si imaginii Romaniei, pozitia tarii noastre depre­ciindu-se puternic in topul celor mai dezirabile piete de retail incepand cu acest an.

Altfel spus, reducerea puterii si dorin­tei de cumparaturi a romanilor a accentuat „sentimentul" de saturatie a pietei, multi retaileri anuntand vanzari in scadere la noua luni.

Studiul AT Kearney arata ca Roma­nia a coborat in acest an cinci trepte intr-un clasament al celor mai atractive 30 de piete emergente pentru retailerii internationali, pe pozitia 28, si se mentine in categoria destinatiilor cu atractivitate scazuta.

In acelasi timp, tari din regiune, precum Rusia, Turcia, Albania, Bulga­ria sau Macedonia, par a fi mai intere­sante pentru retaileri, statele in cauza ocupand locuri cu mult in fata Roma­niei in topul celor mai cautate desti­natii pentru expansiune comerciala.

Ratingul AT Kearney releva astfel problemele pe care le au de infruntat dezvoltatorii de centre comerciale in atragerea de noi nume pentru ancorele propriilor proiecte. Cu un an mai devreme, Romania a coborat un loc, fata de anul anterior, pe pozitia a 23-a.

Analistii firmei de consultanta atribuie declinul atractivitatii Roma­niei saturarii pietei locale de retail. Totusi, in pofida prezentei unor retai­leri mari, ca Metro, Schwarz, Carre­four, Delhaize, Intermarche, Spar si Auchan, concentrarea pe piata alimen­telor ramane redusa si caracteristica mai ales marilor orase, crede firma de consultanta. Astfel, desi riscul de tara perceput de retaileri in cazul tarii noas­tre este unul dintre cele mai mici din regiunea EMEA, gradul de satu­ratie este cel mai mare. In acest sens, tara noastra a obtinut cele mai bune rezul­tate la riscul de tara, care s-a imbuna­tatit la 61,8 puncte, de la 49 de puncte in anul anterior.

Printre tarile emergente, cele mai atractive pentru retaileri sunt in 2010 China, urmata de Kuweit, India, Arabia Saudita si Brazilia.

Romania (28) si Bosnia Hertegovina (locul 29) sunt singurele state din Euro­pa de Est incluse in ultima categorie, cu atractivitate scazuta, alaturi de Alge­ria (21), Filipine (22), Republica Domi­nicana (23), Africa de Sud (24), Mexic (25), Columbia (26), El Salvador (27) si Guatemala (30). Alte state est-europene prezente in clasamentul celor mai atractive piete sunt Rusia (10), Albania (12), Bulgaria (19) si Macedonia (20).

Deschideri de centre comerciale programate pentru urmatorii doi ani

* Maritimo Shopping Center - dezvoltat de Immofinnanz in Constanta, chiriasi ancora Auchan si H&M, programat pentru deschidere in T3 2011;
* Palas Iasi, dezvoltat de Iulius Group, va avea 40.000 mp, chirias ancora - Auchan;
* Colosseum Park, programat pentru deschidere in 2011, va aduce un nou brand pe piata de bricolaj, Leroy Merlin, precum si un nou Carrefour ce va deservi zona Chitila din Capitala;
* Pallady Shopping Park - o ampla dezvoltare localizata la iesirea din Bucuresti spre A2, ancore principale -Auchan si Decathlon. Programat pentru deschidere spre finalul anului 2011;
* Cora Severin, retailerul Cora a achizitionat un teren in Drobeta-Turnu Severin unde intentioneaza sa contruiasca propriul hipermarket, a carui lansare e prevazuta la inceputul lui 2012.


Sursa

23 November 2010