Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului apără OrdonanţaOrdonanţa de urgenţă aprobată săptămâna trecută de Guvern privind protecţia consumatorilor de servicii de intermediere imobiliară a stârnit un val de comentarii, pozitive şi negative. Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului spun că a fost nevoie de iniţierea unui astfel de proiect deoarece domeniul imobiliar este unul des reclamat de către consumatorii nemulţumiţi.

În general, publicul larg a primit cu interes iniţiativa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului şi există clienţi care spun că se simt mai în siguranţă. De cealaltă parte, reprezentanţii Asociaţiei Române a Agenţiilor Imobiliare au fost nemulţumiţi de textul iniţial al ordonanţei şi aşteaptă acum să vadă forma care se va publica în Monitorul Oficial.

Am solicitat un interviu din partea unui reprezentant al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului pe marginea acestui subiect fierbinte. Răspunsurile au venit din partea Serviciului de consiliere prestări servicii din cadrul ANPC.

IMOPEDIA.ro:  De ce a fost nevoie de o astfel de Ordonanţă de Urgenţă?
ANPC: Deoarece nu exista legislaţie specifică pentru reglementarea activităţii agenţiilor imobiliare.


IMOPEDIA.ro
:  Se înregistrează un număr mare de plângeri din partea cetăţenilor în ce priveşte activitatea agenţiilor imobiliare? Câte?
ANPC: Da, au fost înregistrat suficiente plângeri din partea consumatorilor, astfel încât ANPC să ia această iniţiativă.


IMOPEDIA.ro
:  Care sunt cele mai frecvente reclamaţii venite din partea consumatorilor?
ANPC: Cele mai frecvente reclamaţii se referă la:
     > informarea incompletă a consumatorilor cu privire la caracteristicile bunului tranzacţionat;
     > existenţa, în contractele de intermediere, a unor clauze abuzive prin care consumatorul era obligat să plătească agenţiei imobiliare, ca penalizări, sume foarte mari, în cazul în care acesta renunţă la tranzacţie.


IMOPEDIA.ro
:  Cum veţi controla daca agenţiile imobiliare respecta prevederile ordonanţei?
ANPC: ANPC va verifica respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor prin iniţierea de controale tematice, la nivel naţional, cât şi prin verificarea reclamaţiilor primite de la consumatori.


IMOPEDIA.ro
:  Credeţi că este nevoie de o campanie de informare a populaţiei, astfel încât cei care cumpără un imobil să ştie ce drepturi au?
ANPC: Campania de informare va fi realizată prin comunicate oficiale care vor face publice rezultatele controalelor tematice, la nivel naţional.


IMOPEDIA.ro
:  Trebuie să se aştepte în viitor agenţiile imobiliare la controale din partea inspectorilor ANPC?
ANPC: Da. ANPC va verifica respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor prin iniţierea de controale tematice, la nivel naţional, cât şi prin verificarea reclamaţiilor primite de la consumatori.


IMOPEDIA.ro
:  V-aţi consultat şi cu cei de la ARAI înainte de a trimite proiectul la Guvern?
ANPC: Da.

25 November 2008