Autorităţile din Statele Unite sunt nemulţumite de felul în care unele bănci şi-au tratat clienţii. Astfel, procurorul general al statului New York are de gând să dea în judecată două bănci americane, pe motiv ca nu au fost alături de clienţii care aveau probleme cu rambursare a creditelor ipotecare şi s-au grăbit să le execute proprietăţile, notează BBC. 

30192-thumb_colourbox6429704.jpgAnul trecut, cinci bănci americane au semnat un acord cu autorităţile, în vederea schimbării practicilor de creditare care au dus la colapsul pieţei imobiliare din Statele Unite. Una dintre cauzele care a dus la prăbuşirea domeniului imobiliar american a venit din sectorul financiar. Băncile au dat cu lejeritate credite în anii anteriori crizei, şi vorbim aici de sume mari. Din păcate însă pentru populaţie, aceste împrumuturi aveau dobânzi mici în primii ani de creditare, urmând să crească după o perioadă. Accesul facil la banii băncilor a dus la o creştere puternică a preţurilor pe piaţa imobiliară americană. Problemele au început să apară după ce perioada de graţie s-a terminat, iar dobânzile s-au majorat. Ca urmare, mulţi americani s-au văzut în imposibilitatea de a-şi mai achita ratele lunare, ceea ce i-a adus în pragul executării silite.

Băncile nu au identificat soluţii viabile pentru ajutorarea clienţilor

Potrivit acordului semnat între bănci şi autorităţi, instituţiile de credit ar fi trebuit să ofere perioade de graţie persoanelor aflate în situaţia de a-şi pierde locuinţa şi să le acorde compensaţii celor care ajungeau totuşi să fie executaţi silit. Se pare însă că aplicarea acestui plan a întârziat.

Procurorul general al New York-ului a prezentat “sute de cazuri, în care Wells Fargo şi Bank of America nu au procesat destul de repede solicitările de refinanţare ale clienţilor cu probleme, aducându-i în acest fel cu un pas mai aproape de executare”.

Voi folosi toate mijloacele de care dispune instituţia mea pentru a trage la răspundere aceste bănci, conform termenilor agreaţi in Acordul National al Creditelor Ipotecare”, a declarat Eric T. Schneiderman, procurorul general al New York.

Replica Bank of America a venit imediat, reprezentanţii instituţiei precizând că se vor găsi soluţii pentru a rezolva urgent cazurile. Potrivit datelor prezentate de Bank of America,  până în luna martie, în cadrul acordului, au fost acordate facilităţi către 10.000 clienţi din New York, valoarea acestora ridicându-se la 1 miliard dolari.

În România, drepturile clienţilor sunt aproape inexistente

O comparaţie între situaţia din SUA şi cea din România este aproape imposibil de făcut. În primul rând, în Romania,  nu există pârghiile legislative menite să protejeze clienţii aflaţi în situaţia de a-şi pierde locuinţa deoarece nu îşi mai permit plata ratelor. În absența unei legi a falimentului personal sau a unei soluţii precum darea în plată (stingerea datoriei, prin predarea locuinţei), de multe ori, clienţii rămân și fără locuinţă şi cu datorii la bancă”, notează Alexandra Popa, analist financiar conso.ro.

Dacă vorbim de soluţiile oferite de bănci, putem spune că există doar un document pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, denumit „Ghid pentru restructurarea extrajudiciară a împrumuturilor cu garanţii ipotecare”, unde găsim câteva principii vagi prin care băncile şi clienţii cu probleme ar trebui să ajungă la un compromis.

Potrivit datelor prezentate de BNR, în multe cazuri, soluţiile oferite de bănci, de genul restructurării sau reeşalonării, nu au fost eficiente.

„Guvernele Boc si Ponta s-au angajat în mai multe rânduri în faţa FMI că nu vor adopta niciun fel de legislaţie menită să ofere clienţilor mai multe drepturi, precum legea falimentului personal, reglementarea recuperatorilor de creanţe. Drepturile clienţilor s-au restrâns prin modificarea OUG 50/2010, iar mai nou, modificările aduse legii clauzelor abuzive sunt amânate de la intrarea în vigoare”, mai precizează reprezentantul conso.ro.

Această politică ţine de dorinţa de a nu aduce prejudicii financiare sistemului bancar, într-o perioadă în care băncile se confruntă cu pierderi mari din activitatea de creditare.

Fără sprijinul autorităţilor, unii dintre clienţi au decis să găsească soluţii singuri. Astfel, s-au organizat, în grupuri sau individual, şi au pornit o serie de procese, solicitându-şi drepturile în justiţie.

CITEŞTE ŞI: Lecţii imobiliare, de la un agent cu experienţă de aproape opt decenii: după fiecare criză, urmează o altă perioadă de boom

 

8 May 2013