Autostrada București-Brașov este unul dintre proiectele eterne ale guvernării românești, indiferent care a fost aceasta. Controversatul proiect este în discuție de 11 ani deja, iar anul acesta aduce un nou termen pentru demararea lucrărilor: octombrie 2016. Autoritățile oferă asigurări că de data aceasta se face tot ce este posibil pentru un proiect fără probleme. La modul ideal, construcția ar trebui să dureze șase ani, iar până atunci se vor efectua mai multe lucrări de natură să elibereze traficul către munte.

39045-autostrada_munte.jpgAutostrada București-Brașov este un proiect complex, care ar trebui să se desfășoare pe o perioadă de șase ani, dacă totul ar merge conform calculelor. Însă atunci când vine vorba despre autostrăzi, calculele nu par niciodată făcute să fie conform cu realitatea autohtonă. În România, înainte de orice autostradă există planuri, promisiuni și scandaluri. Autostrada București-Brașov, respectiv A3, se încadrează perfect în acest tipar. Primele discuții despre proiect au apărut în 1994. Aproape 20 de ani mai târziu, în 2013, segmentul Comarnic-Brașov, respectiv 53 de kilometri, a fost înmânat companiilor Vinci-Strabag-Aktor. Dacă totul ar fi mers conform planului, astăzi ar fi trebuit să fim la jumătatea proiectului. În schimb, noi am rămas doar cu proiectul și, mai nou, promisiunea că lucrările vor începe în toamna acestui an.

Au existat dispute după atribuirea contractului către asocierea Vinci-Strabag-Aktor, au existat dispute. Pe de o parte s-a spus că ofertantul nu a găsit fondurile necesare, iar pe de altă parte, CNADR a comunicat că anulează procedura de atribuire a proiectului din motive care nu țin de responsabilitatea consorțiului căruia i-a fost atribuit contractul. Cert este că lucrările pentru autostradă au rămas exact acolo unde erau și în 2013”, a declarat pentru IMOPEDIA.ro Marius Tudose, expert în finanțare europeană.

Autoritățile oferă asigurări că se face totul pentru finalizarea rapidă a autostrăzii

Între timp, mii de mașini blochează în fiecare weekend drumul către munte, în așteptarea unei autostrăzi despre care se tot spune că o să apară. Ultimul termen prezentat de autorități este luna octombrie a acestui an. Potrivit ministerului Transporturilor, se face tot ce este posibil pentru ca acest proiect să demareze cât mai repede.

Avem trei loturi pentru autostradă. La cele din capăt se desfășoară licitația pentru desfășurarea lucrărilor, iar pentru tronsonul de mijloc se va termina studiul de fezabilitate", explică Dan Costecu, ministrul Transporturilor.

Pentru sectoarele Comarnic-Predeal și Predeal-Cristian, licitațiile au fost anunțate în vara anului trecut. În cazul acestor segmente, contractele variază între 316 și 380 milioane de lei, fără TVA, după cum arăta anunțul de participare postat pe site-ul Sistemului Electronic de Achiziții Publice. Pentru contractul de proiectare și execuție al autostrăzii București - Brașov, a fost organizată licitație deschisă, după criteriul celui mai mic preț. Prețul este stabilit pe mai multe segmente. Astfel, locul 1 Comarnic-Predeal are o valoare estimată de 166 milioane de lei fără TVA. Pentru lotul 2, respectiv segmentul Predeal – Cristian, prețul este de 149,8 milioane de lei fără TVA.

Este vorba despre proiecte care nu sunt finanțate prin fonduri europene, iar amploarea proiectului face ca el să fie imposibil de susținut de către bugetul de stat. Așadar, este nevoie de contractori serioși, care pot găsi aceste fonduri și să termine lucrările în termeni de 72 de luni de la data atribuirii”, continuă Marius Tudose.

Între timp, se pregătesc soluții alternative pentru fluidificarea traficului spre munte

Dar 72 de luni pare un termen prea lung, pentru cei care fac drumul către munte frecvent. Dacă se adaugă și amânările, atunci poate că este nevoie mai degrabă de o soluție pe termen scurt care să rezolve aglomerația de pe DN1. Autoritățile au luat în calcul și acest aspect, motiv pentru care în paralel cu lucrările la autostrada A3 se fac planuri și pentru lucrări de modernizare a drumului actual.

Pentru fluidizarea traficului pe DN1, sunt în lucru Studiile de Fezabilitate referitoare la variantele de ocolire Comarnic și Bușteni. După finalizarea studiilor, vor fi scoase la licitație lucrările de construcție, cu finanțare de la bugetul de stat. Tot pentru fluidizarea traficului, la ieșirea din Sinaia spre Brașov, este proiectat și urmează să fie realizat un sens giratoriu. De asemenea, se vor finaliza studiile de fezabilitate privind Varianta de Ocolire Câmpina, modernizarea drumului existent pe Valea Doftanei (DJ 102I) și a drumului forestier până în Săcele, astfel încât, în 2016 să înceapă lucrările pentru a avea un drum național modern între Câmpina și Săcele”, se arată într-un comunicat al CNADNR.

Autostrada A3 are o lungime planificată de 584 km, pornind de la București și mergând prin Ploiești, Brașov, Făgăraș, Sighișoara, Târgu Mureș, Turda, Cluj-Napoca, Zalău și Oradea. Totuși, în mod oficial, autostrada este împărțită în două proiecte independente: Autostrada București-Brașov și Autostrada Brașov-Cluj-Borș, cunoscută și drept Autostrada Transilvania.

CITEȘTE ȘI:

11 January 2016