Autostrada Comarnic-Brașov revine în topul priorităților, după un alt document strategic amânat la infinit – Master Planul General de Transport. Ca de fiecare dată, documentele pregătitoare pentru cea mai controversată autostradă a României plus multe alte proiecte de infrastructură au luat drumul avizării interministeriale. Abia apoi va fi aprobat de Guvern, dar istoria a dovedit că nici măcar aprobările finale nu sunt o dovadă a îndeplinirii sarcinilor asumate. Numai dacă ne referim la autostrada Comarnic-Brașov, atunci vorbim despre un proiect care a mai fost aprobat și garantat de trei miniștri ai Transporturilor și un grup al celor mai importanți oameni politici ai ultimului deceniu.

40887-autostrada_comarnic_brasov.jpgAutostrada Comarnic-Brașov a fost preamărită de politicieni, așteptată de șoferi și contestată de specialiștii în domeniu. A trecut de la statutul de „Cea mai necesară autostradă” la „Cea mai mare risipă din infrastructură”, a oscilat între primele și ultimele locuri de pe lista priorităților, iar acum revine în forță, odată cu promovarea proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Master Planului General de Transport. Sigur, nu este vorba neapărat despre o mobilizare a clasei politice, ci despre amenințarea forurilor superioare.

Implementarea Master Planului de Transport, sau mai precis lipsa acesteia, a reușit să îi exaspereze pe oficialii de la Bruxelles anul acesta. După ce au încercat să coordoneze acest proiect și au constatat că este inutil să aștepți coerență de la clasa politică românească, aceștia au aprobat planul imediat ce l-au primit. Adică cu o impresionantă întârziere. După acest moment, România nu doar că putea ci trebuia să pună planul în aplicare, dar iată că acest lucru se discută abia acum, o jumătate de an mai târziu”, a explicat pentru IMOPEDIA.ro Mihaela Androne, expert în fonduri europene.

Pentru întârzierile marcate, România risca blocarea fondurilor structurale sau chiar blocarea finanțării de orice fel, din partea Uniunii Europene 

Pentru întârzierile marcate, România risca blocarea fondurilor structurale sau chiar blocarea finanțării de orice fel, din partea Uniunii Europene. Motiv pentru care proiectul a fost pus, în sfârșit, pe roate, cu autostrada Comarnic-Brașov în topul priorităților, după ce căzuse până pe locul 40. Astfel se completează lista politicienilor de anvergură care au susținut vehement acest proiect, chiar dacă nimeni nu a reușit să îl implementeze până acum.

Cei mai influenți oameni politici ai ultimului deceniu au insistat asupra implementării acestui proiect. Miron Mitrea a venit cu ideea, Radu Berceanu a susținut-o, Victor Ponta a garantat că o va termina înainte de alegerile din 2014. Ei și mulți alții au promis că vor livra acest proiect altfel amplu contestat. Există discuții asupra necesității proiectului, dar și asupra prețului exuberant estimat: 8,4 miliarde de euro pentru 53 km construiți”, continuă Mihaela Androne.

S-au semnat mai multe contracte de concesiune care au picat din cauză că erau frauduloase, fără licitație sau pentru că nu s-au făcut plățile în timp util. Toate aceste eșecuri au fost completate cu argumente bine fondate care spun că nu există trafic care să justifice această autostradă, nu există conexiunile necesare pentru a o face utilă, în schimb există nenumărate motive personale pentru care politicienii au transformat Valea Prahovei în cea mai atractivă zonă de investiții. mai precis, construcția unei autostrăzi presupune exproprieri masive, iar afacerile cu terenuri sunt în topul preferințelor celor bogați și celebri. 

CITEȘTE ȘI:

19 September 2016