După ani întregi de aşteptări, tergiversări şi întârzieri, vestul României are, în sfârşit, drumuri civilizate. Cea mai importantă şi activă zonă din punct de vedere investiţional, poarta de export-import a unora dintre cele mai importante companii mondiale, zona care a alungat cei mai mulţi investitori de-a lungul timpului, are o nouă autostradă: Arad-Timişoara. Dacă lucrurile merg conform planului, în câteva luni vom avea şi un nou drum naţional: Arad - Timişoara.

22685-sursa.jpgDrumurile catastrofale din vestul României ne-au descalificat, în anii trecuţi, din lupta pentru multe investiţii importante. Oraşe precum Arad, Oradea sau Timişoara au fost văduvite de sute de milioane de euro, în ciuda avantajului poziţionării geografice. Investitorii au spus că degeaba sunt foarte aproape de Europa Occidentală, degeaba au forţă de muncă ieftină şi bine pregătită, degeaba au chirii mici dacă, din cauza infrastructurii, produsele lor nu vor ajunge la timp sau intacte la destinaţie. Aşa că ei au ales să plece spre ţările vecine, dar şi în zone precum Africa, Asia şi America. Potrivit oficialilor Confederaţiei Patronale din România, mulţi investitori români de calibru au ales să investească în Africa, Asia sau America. Doi dintre ei sunt Frank Timiş şi Ovidiu Tender.

„Noi am avut proiecte pe care le-am pierdut pentru Cehia. Alte proiecte, care s-au dorit implementate în România, au plecat până la urmă în Polonia. Sunt perioade de tatonări, negocieri, vizionări de posibile locaţii, luni de zile de investigaţii, întâlniri, iar după o analiză şi un studiu făcute de compania care vrea să implementeze proiectul, pierdem pentru ţări care sunt în concurenţă directă cu noi", a declarat Costinel Radu, reprezentant Iunctio.

Boc face paradă politică din livrarea autostrăzii Arad-Timişoara

Acum, după un an de întârziere, a fost livrată autostrada Arad-Timişoara, motiv de mândrie pentru guvernanţi.

De astăzi, încă 32 de kilometri de autostradă intră în circulaţie în România. Asta înseamnă pentru noi, cei care de trei ani conducem destinele Guvernului României, să avem 122 de kilometri de autostradă pe care se circulă în România. Se vede faptul că dacă aloci bani mai mulţi pentru infrastructură lucrurile încep să se vadă. Faptele sunt cele care vorbesc, dacă în mandatul vechiului guvern s-au finalizat cinci kilometri de autostradă, deja în aceşti trei ani avem 122 de kilometri de autostradă în circulaţie. În concluzie, faptul că România are cel mai mare procent din PIB alocat investiţiilor se vede încă o dată", a spus premierul Emil Boc.

Totuşi, progresele sunt prea mici iar perioada pe care o traversăm, prea dificilă, pentru ca o asemenea mişcare să aibă efecte imediate în piaţa investiţiilor. Câteva zeci de kilometri de autostradă în plus nu înseamnă  nimic pentru investitori obişnuiţi cu dezvoltări similare de ordinul a miilor de kilometri. La noi, cu câteva zeci de kilometri aici, alte câţiva zeci dincolo, plus câteva centuri ocolitoare... se strâng cu greu puţin peste trei sute de kilometri de autostradă. Se reabilitează mai mult decât se construieşte. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, chiar a anunţat că până la începutul anului 2013 vor fi reabilitaţi 2.300 de kilometri de drumuri naţionale, iar lucrările la 500 de kilometri vor fi finalizate la sfârşitul acestui an. Fără alte amânări, spune optimist ministrul.

Aş fi fost fericită dacă erau respectate termenele iniţiale asumate prin contractele de execuţie. În egală măsură, nu pot să fiu fericită non stop, adică pot să accept ideea că s-a făcut efort în ultima perioadă. Toată bătaia pe care au mâncat-o constructorii şi consultanţii a condus la recuperarea unei bune părţi din întârzierile pe contractele pe care le avem", a spus Anca Boagiu.

Până la finele lui 2011 vom avea, teoretic, 117 noi kilometri de drumuri şi de data aceasta, prioritară este zona de Vest. Constructorii care lucrează la DN 79 Arad - Oradea au anunţat că au finalizat 75 la sută din lucrări, iar şantierul va fi închis cel târziu în luna mai a anului viitor. Acest lucru va fi posibil în condiţiile în care se va lucra şi iarna, folosind materiale speciale care să permită asfaltarea şi pe timp de iarnă.

Autostrada va lega România de Europa Occidentală, iar porţiunea din vest va face legătura între oraşele Sibiu - Lugoj - Timişoara - Arad - Nădlac, spre Ungaria. 

Costurile autostrăzii Timişoara-Arad ating aproximativ 200 milioane euro, bani asiguraţi în cea mai mare parte de Banca Europeană de Investiţii, cu o participare a Guvernului României în valoare de 70 de milioane euro.

Potrivit celor comunicate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, se estimează că, până la finele anului, şoferii vor mai circula pe încă 117 kilometri: Cernavodă-Medgidia (19,25 km), Medgidia-Constanţa (31,5 km), Arad-Timişoara (32,25 km) şi centurile la nivel de autostrada Constanţa (22 km) şi Arad (12,25 km).

CITEȘTE ȘI Ministrul Anca Boagiu promite noi kilometri de autostradă pentru anul ce urmează


19 December 2011