Folosirea cardului în vacanţă aduce beneficii multiple, dar implică şi anumite riscuri. Băncile şi-au pregătit pachete de servicii pentru clienţi, printre care şi acoperirea cheltuielilor de urgenţă în cazul în care se întâmplă ceva neprevăzut. Totuşi, oficialii bancari avertizează asupra riscurilor: cardurile bancare pot fi clonate cu uşurinţă, dacă proprietarul nu este atent. Află cum poţi obţine cât mai multe beneficii de pe urma cardului tău, precum şi modul în care te poţi feri de situaţii neplăcute, într-un material marca IMOPEDIA.ro.

25800-business-bank-cards-cards-that-can-assist-your-.jpgStatisticile arată: peste două milioane de români şi-au propus să plece în această vară în concediu. Litoralul românesc este una dintre primele destinaţii alese, dar pentru cei care preferă să meargă în străinătate, Bulgaria, Turcia şi Grecia ţin topul destinaţiilor preferate. În medie, aceşti turişti şi-au bugetat un prag mediu de 140 euro/persoană, bani destinaţi cheltuielilor pentru cei care preferă să îşi petreacă concediul în ţară şi 410 euro/persoană, pentru cei care vor să plece în străinătate. În condiţiile în care tranzacţiile cu cardul au ajuns atât de comune, încât există POS chiar şi la chioşcurile mici, băncile au început să îşi instaleze pe litoral un număr tot mai mare de bancomate. Totodată, a demarat şi un program educativ prin care clienţii sunt învăţaţi cum să îşi protejeze banii de pe card în concedii şi ce este de făcut, în situaţii atipice.

Regula numărul 1 a băncilor: foloseşte cardul la toţi comercianţii

Ca o primă regulă, toate băncile folosesc îndemnul de a plăti cu cardul la comercianţi. Avantajul este că nu rişti să pierzi bani, nu ai niciodată nevoie de rest, iar comisionul este zero. De cealaltă parte, este important de ştiut că un card nu trebuie lăsat să dispară din vedere. Nici dacă acest lucru este solicitat de angajaţii unui restaurant, de exemplu, sub pretextul că doar aşa se face tranzacţia. Aceasta este cea mai comună variantă de clonare a cardurilor.

„Clienţii trebuie să solicite comerciantului efectuarea operaţiunii în prezenţa lor. Dacă, din anumite motive, cardul nu este acceptat la terminalul POS al comerciantului, clientul trebuie să contacteze banca la numerele pe care le are notat pe card”, arată oficialii BRD.

Pentru cei care au nevoie de numerar, este indicat să folosească bancomatele propriei bănci. Există câteva bănci care oferă posibilitatea clienţilor de a retrage bani gratuit, dar în general, comisionul este de 0,2% pentru cardurile de debit şi 1% pentru cele de debit, pentru retragerea de numerar din ţară. Unele bănci au ales să păstreze aceste comisioane şi pentru bancomatele din străinătate.

„Pentru cardurile de debit BCR, retragerile de numerar de la oricare dintre ATM-urile din Erste Group au acelaşi comision ca ATM-urile BCR din România. Aşadar, dacă vizitaţi Austria, Cehia, Slovacia, Ungaria, Croaţia, Serbia, Ucraina sau Republica Moldova, nu plecaţi cu banii cash din Romania, ci folosiţi bancomatele băncilor membre”, arată oficialii BCR.

Retragerea de la ATM, gratuită în unele cazuri, taxată în altele

În general însă, retragerea de numerar de la un ATM din străinătate implică un cost unic, indiferent de ţara în care este folosit. Nivelul comisionului variază astfel în jurul nivelului de 1,5% plus doi euro.

Dar pentru a pune la punct un plan de cheltuieli viabil, clienţii trebuie să ştie care sunt plafoanele zilnice de retragere numerar ale băncii cu care lucrează.

„Dacă plafonul vi se pare prea mic, faceţi o cerere la consilierul personal pentru mărirea lor. De exemplu, la BCR, suma maximă care poate fi retrasă zilnic de la bancomat prin intermediul unui card de debit standard este echivalentul a 3.000 lei”, arată oficialii băncii.

Un alt lucru important de ţinut minte este ca de fiecare dată când plătiţi cu cardul, să acoperiţi tastatura în momentul introducerii codului PIN. La fel cum regula generală este să nu expui prea mult la vedere portofelul, şi cardul trebuie protejat pe măsură. Însă dacă se ajunge în situaţia în care este pierdut, băncile îţi pot oferi banii înapoi rapid.

„Poate cel mai important avantaj al deţinerii unui card de debit este siguranţa banilor. Dacă un client îşi pierde cardul de debit sau acesta este furat, nu trebuie să îşi facă griji, pentru că banii se vor afla în continuare în perfectă siguranţă în contul curent”, arată oficialii Unicredit Țiriac.

Banca poate oferi clienţilor bani în regim de urgenţă, în situaţii neprevăzute

Clienţii care ştiu că pleacă des în călătorii îşi pot crea carduri personalizate, care oferă o siguranţă mai mare în cazul unui furt.

„Clienţii care deţin un card BRD de tip Visa Clasic, MasterCard Standard, BRD ePayment sau Punct Card au acces la un pachet de servicii de urgenţă în străinătate. Unul dintre beneficii este înlocuirea în maximum 48 de ore a cardului pierdut prin transmiterea acestuia la o locaţie stabilită de comun acord, precum şi asigurarea în regim de urgenţă a unei sume de bani pentru a face faţă cheltuielilor neprevăzute”, arată oficialii BRD.

De asemenea, indiferent de bancă sau cardul folosit, din momentul în care clientul anunţă furtul cardului, este absolvit de orice fel de responsabilitate referitoare la cheltuielile efectuate cu acesta.

Cardurile mai pot beneficia de tarife preferenţiale pentru schimburi valutare, precum şi de rate la mai mulţi furnizori de produse şi servicii, pornind la marile lanţuri de hypermarket şi terminând cu agenţiile de turism sau farmacii. Astfel, în momentul în care planifică o vacanţă finanţată pe card, clienţii trebuie să afle cât mai multe informaţii de la instituţia financiară cu care lucrează sau chiar de la concurenţă, dacă este nevoie.

CITEȘTE ȘI Capcana cardului de credit: care este limita dintre util şi periculos?

 

30 July 2012