0-484-thumb300_birou_999.jpgInteresul investitorilor străini pentru sectorul imobiliar din România se menţine ridicat, influenţat de efectele favorabile aduse de aderarea la UE, deşi piaţa românească este lipsită de transparenţă.

Piaţa de investiţii este încă insuficient dezvoltată, iar gradul de transparenţă se menţine redus, ceea ce determină un risc sporit pentru piaţa imobiliară românească, se arată într-un studiu realizat de UniCredit Group.
Într-un raport privind transparenţa pieţei imobiliare, România s-a plasat în 2006 pe locul 48, în urcare faţă de poziţia 50 din 2005. Cu toate acestea, ţara noastră se menţine în penultima din cele cinci categorii de transparenţă, alături de state precum China – locul 42, Costa Rica – locul 45 sau Columbia – locul 50.

BIROURI

Deşi piaţa nu este transparentă, România este tentantă pentru investitori, în topul preferinţelor aflându-se tranzacţiile cu spaţii de birouri. Afacerile sunt concentrate pe Bucureşti. Din 2003, oferta de spaţii de birouri moderne s-a dublat în Bucureşti, ajungând la 700.000 mp. Deşi proiectele de clădiri de birouri sunt concentrate în nordul oraşului, acestea sunt împrăştiate între Piaţa Victoriei şi Băneasa. Dezvoltarea de astfel de proiecte în centru, între Romană şi Piaţa Unirii, suferă din cauza traficului intens, a lipsei de locuri de parcare şi a terenurilor. De asemenea, preţul terenurilor face diferenţa, acesta crescând drastic în ultimii câţiva ani până la circa 2.500 euro/mp în locaţiile centrale şi 1.000-1.700 euro/mp în zona de nord, de circa trei ori mai mult decât nivelurile din 2002.

PROBLEME

 Spaţiile de calitate A sunt încă greu de găsit, dezvoltarea acestora fiind împiedicată de procedurile complicate şi costisitoare necesare pentru emiterea autorizaţiei de construcţie. Cel mai adesea, acestea sunt închiriate înainte de a fi terminate.
În ciuda dezvoltării dinamice, spaţiul de birouri din Bucureşti raportat la numărul de locuitori rămâne relativ scăzut – 0,37 mp la sfârşitul anului 2006. Spre comparaţie, raportul este de 11,22 mp/locuitor în München, 6,38 în Viena, 1,68 în Praga, 0,63 în Moscova.

Comerţ

Îmbunătăţirea situaţiei financiare şi accesul tot mai facil la credite au contribuit la îmbunătăţirea considerabilă a potenţialului de consum al gospodăriilor româneşti. Cu toate acestea, vânzările lanţurilor de retail sunt încă scăzute comparativ cu alte ţări, arată analiştii UniCredit. Însă potenţialul de creştere a acestei pieţe este ridicat, iar România este extrem de atractivă pentru marile lanţuri de retail internaţionale. În Bucureşti, unde e puterea de cumpărare cea mai ridicată, există doar cinci centre comerciale: Unirea Shopping Center, Bucureşti Mall, Plaza Romania, Jolie Ville şi City Mall, cu un spaţiu total de retail de 146.600 de mp. Suprafaţa de spaţii comerciale este de doar 0,08 metri pătraţi pe cap de locuitor. Spre comparaţie, Varşovia are 0,55 mp de spaţii comerciale pe cap de locuitor.

Sursa

30 May 2007