Shoppingul pietonal castiga teren in dezvoltarile de retail din Europa de Est

Dezvoltarea retailului in capi­ta­le­le est-europene a imbinat des­chi­derea unor „scheme" mo­derne de comert, sub forma hi­per­marketurilor si a mallu­rilor, cu valorificarea poten­tialului vechilor strazi comerciale.

Din pa­cate, Bucurestiul a esuat pe toate pla­nurile: nu a reusit sa re­ge­ne­reze vechile strazi comerciale gen Lipscani, dar a construit masiv centre comerciale fara personalitate, care ofera acelasi mix de chiriasi si produse.

In prezent, capitala Romaniei nu dispune in zona centrala de o alternativa veri­tabila la fostele magazine universale din perioada comunista. In pofida face-liftin­gurilor succesive, centrele comer­ciale din centrul Bucurestiului inca sunt neconvingatoare si neatractive pentru turistul si consumatorul strain.

In afara de asta, vechile strazi comerciale, in prin­cipal din zona Lipscani-Mosilor-Cala­rasilor, desi au potential turistic si de sho­pping, sunt ocolite de investitori. Degrin­golada urbanistica a accentuat fuga comer­ciantilor din zona Lipscani in ulti­mii ani, iar cele mai scumpe artere comer­ciale, gen Calea Victoriei si Maghe­ru, sunt scumpe si... atat. Lipsa de interes comercial a Bucurestiului este relevata si de ultimul studiu dat publicitatii de com­pania austriaca de consultanta RegioPlan Consulting.

Astfel, analizand unele criterii precum atractivitatea chiriasilor, frecventa consumatorilor, atmosfera de shopping in relatie cu nivelul chiriilor si al densitatii de magazine, RegioPlan Consulting a intocmit o ierarhie a celor mai importante capitale est-europene.

In acest clasament Bucurestiul ocupa ulti­mul loc, pozitie pe care o „datoreaza" unui sir de probleme urbanistice, pre­cum si dispersarii principalelor puncte de atractie, dar si problemelor privind drepturile de proprietate ale imobilelor din centrul istoric etc. Pana la urma, farmecul unui oras vechi, oferta culturala si a comerciantilor privati, precum si den­sitatea de localuri care se completeaza reci­proc invita la plimbari si cumpa­ra­turi, or, tocmai aceste lucruri ii lipsesc Bucurestiului.

Praga - raiul cumparatorului

Din punctul de vedere al consu­ma­to­rului, centrul istoric din Praga este cel mai atractiv. Capitala ceha obtine de la RegioPlan Consulting cea mai buna nota in privinta mixului de chiriasi, frecventa consumatorilor si atmosfera.

Pe pozitia secunda se claseaza Budapesta. Prin inau­gurarea anul viitor a shopping centerului Vaci I situat direct in inima orasului, cen­trul Budapestei va deveni si mai atractiv pentru cumparatori. Aceste pozitii sunt relevate si de preturile de inchiriere prac­ticate pe principalele strazi comerciale. Astfel, in primul trimestru al acestui an comerciantii care inchiriau spatiu de magazin in centrul Pragai plateau 165 euro/mp/luna.


Sursa

1 June 2010