Cumpărarea unei locuințe se poate dovedi o aventură periculoasă, pentru cei care nu sunt familiarizați cu domeniul imobiliar. Avocații au auzit nenumărate situații în care clienții au fost înșelați de vânzători, dar un caz iese în evidență în mod particular: semnarea antecontractului. Acest act, care trece adesea cu titulul de acord de principiu, poate face diferența dintre un cumpărător mulțumit și un cumpărător care a pierdut toți banii dar și șansa de a se muta într-o locuință nouă.

41563-contract_imobiliar.jpgPotrivit avocatului Ionel Văcărescu, specializat în imobiliare, numărul clienților cu probleme după semnarea unui antecontract a crescut simțitor în ultimul timp, odată cu piața construcțiilor. Indiferent dacă este vorba despre clienți care caută proprietăți de lux, sau clienți cu buget de Prima Casă, cu toții pot cădea victimele vânzătorilor. Iar acest lucru este cu atât de mai periculos atunci când vânzătorul este un dezvoltator care pune mai presus interesele lui decât satisfacția clientului. 

„Din martie tot vin la noi aproape lunar astfel de antecontracte, din toate segmentele pieței. Chiar acum avem în derulare cazul unui tânăr care vrea să își cumpere un apartament într-un ansamblu de lux, dar probleme apar la fel de bine și în proiecte de 60-70-100.000 de euro. În cele mai multe cazuri, se găsește scris în mod standard: dacă se răzgândește clientul, pierde 70% din bani. Dacă vânzătorul se răgândește sau întârzie proiectul, se plătesc despăgubiri de 2.5% pe an. O asemenea sumă este derizorie, abia dacă reușește să acopere inflația pe un an. La un asemenea procent, dezvoltatorii pot plăti penalități și cinci ani fără să îi usture”, explică avocat Ionel Văcărescu.

Clienții trebuie să pună întrebări și să negocieze clauze în favoarea lor

Într-un asemenea scenariu, cumpărătorii sunt sfătuiți să renegocieze termenii, fie și pentru a se asigura de bonitatea dezvoltatorului. Un dezvoltator care folosește un cotract standard dar care este dispus să se abată de la el pentru a crește încrederea clientului este un vânzător care merită timpul și banii acestuia. De cele mai multe ori însă, clienții sunt de bună credință și cred pe cuvânt vânzătorii. 

„Oamenii se duc, ascultă, semnează. Nu întreabă nimic. Cred fiecare cuvânt al agenților de vânzări, care sunt specialiști în manipulare. Li se spune că proiectul este 90% vândut, chiar dacă el este abia pe hârtie. Li se spune că antecontractul nu este nimic altceva decât o strângere de mână. Clienții se sperie că pierd oportunitatea, semnează și nu realizează decât în momentul în care apar problemele faptul că este cea mai păguboasă strângere de mână pe care au avut-o vreodată”, continuă Ionel Văcărescu.

Dacă apar probleme, ele pot fi rezolvate doar în instanță

În momentul în care apar problemele, există o singură cale de a rezvolva situația: chemarea în instanță a vânzătorului. Este un proces anevoios, care se poate întinde pe o perioadă mare de timp și care nici nu garantează recuperarea banilor. Sunt situații speciale, cum ar fi intrarea în insolvență, care pot lăsa clienții să aștepte banii la nesfârșit. 

„Nu vreau să fiu alarmist, nu vreau să se panicheze nimeni. Dacă apare o nouă criză imobiliară, atunci normal că o să ne confruntăm cu insolvențe, dar asta nu înseamnă să nu mai cumpere nimeni nimic. Ceea ce doresc eu este ca toți clienții să știe că există niște pericole, să pună întrebări, să negocieze clauze în avantajul lor și să nu se mai teamă că se vinde tot proiectul peste noapte. Nu mai trăim în acea realitate imobiliară”, îndeamnă  avocat Ionel Văcărescu. 

Pentru cei care nu se simt pregătiți să confrunte vânzătorii, există posibilitatea contractării unui avocat specializat în acest domeniu. Dar aceste servicii sunt solicitate în special de clienții din segmentul premium.

„Pentru un proiect de verificare acte și niște comentarii pe antecontract putem încasa între 500 și 1.000 de euro. Din acești bani, cam 50% plătim mai departe la barou și pe taxe operaționale, pentru că și noi avem costuri”, explică Ionel Văcărescu.

Totuși, un asemenea preț se poate trasnforma într-o economie, mai degrabă decât într-o cheltuială, în cazul în care scutește clientul de pericole majore, precum pierderea tuturor banilor agonisiți pentru a cumpăra o locuință nouă.  

CITEȘTE ȘI:

14 August 2017