Multi ani, apartamentele confort II si III au reprezentat un produs ocolit de catre cei care doreau sa-si cumpere o locuinta. Scumpirea caselor a dus la o crestere a interesului pentru o astfel de proprietate. De altfel, agentii imobiliari spun ca principalul criteriu de selectie a apartamentului este pretul. Abia apoi se poate vorbi despre zona, finisaje, imbunatatiri etc. Cererea este mare, chiar daca in unele cazuri bancile se arata mai reticente in acordarea unui credit. Principalul avantaj al unui astfel de apartament il reprezinta pretul.

Suprafata mica, pret pe masura

Cele mai ieftine produse de pe piata imobiliara sint apartamentele confort III. Situate in zone periferice, acestea costa intre 15.000 si 45.000 de euro, in functie de suprafata si de zona. Astfel, o garsoniera cu o suprafata de 16-19 metri patrati utili ajunge la 15-22.000 de euro. In cazul apartamentelor cu doua camere, cu suprafete de 29-35 de metri patrati utili, proprietarii cer 28-38.000 de euro, iar pentru cele cu trei camere se cer intre 37.000 si 45.000 de euro.

Varianta confort II

Si in cazul apartamentelor confort II, preturile sint abordabile pentru o categorie mai larga de clienti. Astfel, doua camere confort II se vind cu 50-52.000 de euro, un apartament cu trei camere, din aceeasi categorie, ajunge la 65.000 de euro, in vreme ce in cazul unuia cu patru camere se obtin 70.000 de euro. „Se vind foarte bine si locuintele confort III. Daca intra o astfel de oferta, se da in citeva ore. La fel de cautate sint si apartamentele confort II. Sint cerute de cei care au bani putini si nu mai vor sa stea cu chirie, dar si de familiile cu doi copii care doresc un apartament cu mai multe camere, la un pret mai mic“, spune Nicu Blaj, directorul agentiei imobiliare Casa secolului 20.

Avantaje

Specialistii spun ca blocurile cu apartamente mici nu sint mai subrede, din constructie, comparativ cu cele confort I. „Ca structura sint la fel cu celelalte blocuri. Sint insa de categoria a doua din cauza instalatiilor si a finisajelor de calitate mai slaba si a suprafetelor mai mici“, spune arhitectul Constantin Jugurica, consilier la Proiect Bucuresti SA. Principalul avantaj al unor astfel de locuinte il reprezinta pretul, care este mai mic si ca urmare a faptului ca suprafata locuintei este mai mica. De asemenea, persoanele care doresc o compartimentare cu mai multe camere intr-un pret mai mic pot face o astfel de alegere. Deloc de neglijat este si capitolul intretinere: cheltuielile pentru incalzire sint mai mici pentru ca suprafata este mai mica.

Dezavantaje

Principalul dezavantaj il constituie spatiul mult mai mic. De asemenea, trebuie sa se aiba in vedere investitiile ulterioare intr-un astfel de apartament, deloc de neglijat in cazul in care fostul proprietar nu a efectuat nici o modernizare. Calitatea slaba a finisajelor si a instalatiilor va face necesara inlocuirea acestora. Si viitorul acestor apartamente pe piata este pus sub semnul intrebarii, deoarece daca preturile vor scadea, aceasta categorie va resimti cel mai mult scaderea deoarece factorul pret isi va pierde din importanta. De altfel, acestea sint si motivele pentru care unele banci privesc cu mai multa reticenta cererile de creditare pentru locuintele mici ca suprafete. Pe piata imobiliara se vorbeste despre dificultati privind obtinerea unui credit pentru garsonierele cu o suprafata mai mica de 23 mp, pentru un apartament cu doua camere mai mic de 36 mp sau pentru trei camere cu o suprafata sub 48 mp. „Am avut un astfel de caz pentru o garsoniera confort III“, spune Nicu Blaj. In astfel de cazuri, fie se solicita un avans mai mare, fie clientul cauta o banca ce nu ia in calcul astfel de criterii. Exceptie fac locuintele cu finisaje de calitate si bine pozitionate.

  • Pro si contra

Avantaje

* Pret mic de achizitie

* Cheltuieli mai mici pentru incalzire

* Compartimentare convenabila familiilor cu copii

* Credit mai mic

Dezavantaje

* Suprafata mica

* Finisaje si instalatii de o calitate mai slaba

* Pozitionare, uneori, in zone slab cotate pe piata

* Probleme la obtinerea creditului

Dezvoltatorii straini tin la brand

In general, tendinta economiei Romaniei si, implicit, a sectorului imobiliar este de integrare in comunitatea europeana, iar tendinta generala este de globalizare. Astfel, dezvoltatorii cu portofolii extinse pe mai multe piete si dispunind de un capital mult mai mare decit un dezvoltator local se vor dovedi mai eficienti si mai profitabili decit acesta. Iar developerii locali se vor indrepta probabil fie spre proiecte mai mici, fie isi vor vinde companiile partial sau total developerilor sau investitorilor corporatisti. Dezvoltatorii straini vin in Romania atit pentru extinderea portofoliului, cit si a marjelor de profit care inca sint mai ridicate aici in comparatie cu pietele mult mai competitive din tarile vecine, ca sa nu le mentionam pe cele occidentale.

Este posibil ca pentru dezvoltatorii straini, costurile de constructie sa fie mari, dar nu din cauza ca ar primi cotatii „umflate“ artificial de catre contractori. Dezvoltatorii cu experienta pe alte piete sint familiarizati cu cerintele si cu trendurile altor piete care, in cele din urma, sint implementate si pe piata romaneasca. In plus, cu cit un anume brand este mai puternic, cu atit este mai importanta pastrarea reputatiei si tocmai datorita acesteia chiriasii si investitorii au mai multa incredere in a incheia tranzactii cu ei. Deci, acesti developeri nu sint dispusi sa faca economii in costul de constructie (cu privire la dotari de calitate mai slaba) fiindca stiu ca pe termen mediu si lung acestea s-ar reflecta negativ in afacerile viitoare.

Sursa

26 March 2007