0-329-grafpagbuc.jpg Un centru de afaceri, unul istoric, altul de logistica, mai multe rezidentiale si comerciale - toate acestea vor segmenta Bucurestiul in urmatorii ani, sunt de parere expertii imobiliari si arhitectii din Primaria Capitalei.

Daca, timp de peste 50 de ani, Capitala a fost impartita intr-un centru strict delimitat, inconjurat de cartiere-dormitor, in urmatorii ani, „centrul” se va specializa, alunecand in diferite directii.

Sectoarele sunt de vina

Bucurestenii isi fac acum cumparaturile la mall si mai putin pe principalele bulevarde, majoritatea birourilor s-au concentrat in nord, in timp ce spatiile de depozitare s-au adunat „ciorchine” in zona autostrazii Bucuresti-Pitesti. Nici sudul nu duce lipsa de popularitate, fiind preferat de jucatori din industrie.

„In urmatorii ani, aceste centre vor fi mai bine conturate. Zona de recreere, de exemplu, ar trebui sa fie in partea de nord a Capitalei pentru ca ofera mai multe spatii verzi”, a declarat Diana Olteanu, arhitect-sef adjunct in Primaria Municipiului Bucuresti.

Pentru ca acestea sa fie cat mai bine conturate, autoritatile vor trebui sa se implice mai mult in problemele de infrastructura pentru a evita haosul.

„Dezvoltarea zonei de nord a Capitalei, condusa de investitori, este dezordonata si de o calitate indoielnica. Este foarte aglomerat, canalizarea lasa de dorit, iar drumurile sunt incapabile sa ofere o circulatie demna de o capitala europeana”, a remarcat Bogdan Suditu, consilier personal al ministrului delegat pentru lucrari publice. Acesta a subliniat ca zonei rezidentiale din jurul aeroporturilor ii lipseste un lucru fundamental - infrastructura scolara.

Potrivit Dianei Olteanu, haosul din constructii desfasurat in ultimii ani a fost cauzat atat de autoritatile locale, cat si de cele din jurul Bucurestiului, care au dat autorizatii fara sa respecte Planul Urbanistic General (PUZ) din 2000. Printre cei mai „neascultatori” sunt cei din sectoarele 2 si 4, culminand cu 5, unde nu s-a dezvoltat aproape nimic.

Vecini cu afaceristii

Zona de nord a Bucurestiului, cu Piata Victoriei, Aviatorilor-Dorobanti, Herastrau-Baneasa si Soseaua Pipera, constituie principalul pol de afaceri al Capitalei, sustin reprezentantii companiei de consultanta DTZ Echinox. Aici sunt cele mai multe si mai scumpe birouri de clasa A, dar si imobile de locuit.

„Romanii sunt cetateni foarte comozi, care vor sa aiba totul in apropiere - este un comportament foarte diferit fata de locuitorii din Vest”, a explicat Stefan Gheorghe, directorul general al biroului din Romania al Fondului austriac de investitii Europolis Real Estate Asset Management. In opinia lui, acesta ar fi motivul pentru care zonele nu ar fi strict delimitate, cea rezidentiala imbinandu-se in mare masura cu cea de afaceri.

UNII FAC, ALTII DESFAC

Proiectele autoritatilor ii incurca pe investitori

Pentru ca proiectele de infrastructura se modifica destul de frecvent, firmele care achizitioneaza terenuri nu-si pot realiza planurile asa cum intentionasera initial. Este cazul celor care au cumparat teren in zona viitoarei autostrazi Bucuresti-Brasov.

„Este foarte greu sa decizi sa incepi o investitie in conditiile in care traseul autostrazii s-a modificat, ce-i drept nu in totalitate, dar cu cateva luni in urma, in conditiile in care a fost schimbat de mai multe ori in ultimii doi ani. Acest lucru ofera si posibilitati foarte mari de speculatii cu teren”, a declarat Stefan Gheorghiu. Acesta sustine ca nu exista garantii privind mentinerea traseului autostrazii.

„GTC (Globe Trade Center) a achizitionat un teren in nordul Capitalei, in Pipera. Acum se trezeste ca autostrada ii imparte terenul in doua. Neinceperea autostrazii si modificarea traseului creeaza probleme”, a precizat Gheorghiu. Lucrarile la primul tronson al autostrazii Bucuresti-Brasov, pe sectorul Moara Vlasiei-Ploiesti, au inceput la sfarsitul lunii martie si au fost sistate la cateva zile, pe o anumita portiune, intrucat utilajele au distrus partial doua situri arheologice din preistorie si perioada dacica.

Sursa

4 April 2007