Reputaţia unui cartier se construieşte în timp, dar numai cu aportul locuitorilor şi prin implicarea autorităţilor. Odată cu faima unei zone, creşte şi preţul locuinţelor, iar clienţii sunt dispuşi să plătească pentru o calitate a vieţii mai ridicată. Dar ce apreciază cumpărătorii şi care sunt caracteristicile unui cartier bine cotat? Nu numai amplasamentul, ci şi comunitatea reprezintă un avantaj al unei zone, spun specialiştii.

31694-cartier2.jpgAtunci când pornesc în căutarea unei locuinţe, majoritatea clienţilor se orientează către cartierele „muncitoreşti”, cele centrale sau luxoase atrăgând un mic procent de cumpărători. Dar cu ce se distinge un cartier „bun” de unul slab cotat? Ce are în plus Drumul Taberei şi nu are Militari sau cu ce se remarcă Titan? Mai mult, în cadrul aceluiaşi cartier, există anumite zone mai apreciate, unde creşte şi valoarea locuinţelor.

RECOMANDARE: Război al preţurilor şi concurs de frumuseţe: clienţii caută locuinţe ieftine, care arată perfect

„Dacă vorbim de cartiere, cred că zonele cele mai bune sunt cele cu multă verdeaţă. În general, oamenii caută să fie cât mai aproape de un parc, de o piaţă, să aibă cât mai multe magazine, farmacie, policlinică, să fie cât mai aproape de mijloacele de transport în comun, în special de staţiile de metrou. Cumpărătorii educaţi pe zonă, cei care au mai locuit în cartierul respectiv, sunt cei care se uită cu atenţie la toate aceste facilităţi, inclusiv la distanţele ce pot fi parcurse pe jos”, explică un agent imobiliar specializat pe zona Titan.

Transportul în comun sau locurile de parcare, printre primele întrebări ale potenţialilor cumpărători

Bucureşti este oraşul cu cele mai multe autovehicule ţară, dar preţul carburantului s-a dublat în ultimii cinci ani, astfel că accesul facil la mijloacele de transport în comun reprezintă un atu pentru orice cartier. Mai mult, în cadrul aceluiaşi cartier, este mai mare valoarea locuinţelor amplasate cât mai aproape de staţiile de metrou, autobuz sau tramvai.

„În afară de preţ, suprafaţă şi zonă, clienţii aflaţi în căutarea unei locuinţe pe portalul IMOPEDIA.ro analizează atent cât de rapid pot ajunge la mijloacele de transport în comun. Apropierea de staţiile de metrou sau autobuz reduce puternic cheltuielile lunare, astfel că cei mai mulţi cumpărători sunt dispuşi să plătească un preţ uşor mai mare pentru o astfel de locuinţă”, declară Răzvan Muntean, manager general IMOPEDIA.ro

De asemenea, într-un oraş sufocat de milioane de maşini, disponibilitatea locurilor de parcare a devenit un criteriu decisiv în alegerea unei locuinţe. Cele mai apreciate zone rezidenţiale au suficient spaţiu sau parcări „inteligente”. Conform specialiştilor, majoritatea cumpărătorilor se interesează de acest aspect încă de la prima vizionare – chiar dacă nu primesc un loc de parcare la pachet cu apartamentul, vor să afle dacă este suficient loc în jurul blocului pentru toată lumea sau dacă trebuie să piardă zeci de minute în fiecare seară pentru a găsi un loc de parcare.

Comunitatea este importantă în orice cartier. Oamenii atrag oameni

În interiorul aceluiaşi cartier, cele mai apreciate zone sunt cele cu o imagine curată, în care oamenii au posibilitatea de a interacţiona. Vecinii care comunică formează o comunitate strânsă, iar oamenii mulţumiţi de comunitatea în care locuiesc se implică mai mult în diverse activităţi, sunt mai motivaţi să protejeze şi să îmbunătăţească locul.

„Întotdeauna sunt nişte locatari care se implică mai mult decât alţii, oameni mai harnici care sunt dispuşi să facă anumite lucruri pentru comunitate. Cu toţii remarcăm cu plăcere un bloc renovat, cu o grădină frumoasă, cu o scară curată sau cu zăpada curăţată – acestea sunt mici lucruri făcute de fiecare locatar, ce duc la realizări vizibile la nivelul întregului bloc”, subliniază Nina Vlădescu, preşedintele unei asociaţii de proprietari din Drumul Taberei.

În ansamblurile noi, atmosfera este făcută în primul rând de dezvoltator, care gândeşte un proiect pentru comunitate. Noile cartiere beneficiază de un design atractiv al clădirilor, de altfel de condiţii de trai, precum şi de numeroase facilităţi, toate în aşteptarea unor noi locatari. În schimb, în zonele mai vechi, oamenii joacă rolul principal, deoarece în multe cazuri aportul autorităţilor lasă de dorit.

Capitala duce lipsă de locuri amenajate astfel încât să încurajeze interacţiunea dintre oameni

Elementele care încurajează interacţiunea reprezintă un magnet pentru oameni, se poate observa cu uşurinţă în toate marile oraşe ale lumii. Parcurile mai mari sau mai mici, piaţetele publice, trotuarele spaţioase cu băncuţe pe lateral sunt cele care dau viaţă unui oraş, elementele care atrag locuitorii într-un cartier. Contează foarte mult implicarea autorităţilor – crearea unor locuri de socializare şi de joacă, întreţinerea spaţiilor din jurul blocurilor, amenajarea unor locuri de parcare, toate acestea îmbunătăţesc reputaţia unei zone şi, în ultimă instanţă, a întregului oraş.

„Bucureştiul oferă nenumărate oportunităţi, este un oraş cu numeroase parcuri, spaţii publice, autorităţile încă mai deţin numeroase terenuri. Ca arhitect, văd un potenţial imens. Dar în acelaşi timp, sunt multe proiecte construite recent care nu s-au bucurat de suficient de multă atenţie la detalii. Comunitatea este foarte importantă, iar Bucureştiul duce lipsă de locuri amenajate adecvat care să încurajeze interacţiunea dintre oameni”, punctează arhitectul Randy Tharp, Managing Director Epstein Engineering & Architecture.

ŞTII Ce ai de pierdut, dacă stabileşti un preţ de vânzare prea mare?

 

16 September 2013