ghid1.gif (733 bytes)infotitlu.gif (651 bytes)
  
Cartierul Henri Coanda a ratat startul     

Revista CAPITAL - 21. 08. 2003


Un proiect care va inghiti 300 de milioane de euro a debutat cu nereguli. Contractarea caselor in cartierul Henri Coanda a nemultumit zeci de persoane. ANL a incalcat propriile proceduri si termene stabilite. Dupa ce si a doua etapa a licitatiei s-a incheiat, Agentia s-a gandit sa faca reguli pentru rezolvarea contestatiilor. Zilele urmatoare conducerea a anuntat ca intra in concediu

Pentru toate neregulile sau problemele sesizate de-a lungul etapelor de repartizare a locuintelor in cartierul Henri Coanda am solicitat explicatii, imediat dupa afisarea situatiei repartizarii locuintelor (vineri 8 august). La data respectiva am cerut conducerii, pentru confruntare:
1. Lista cu persoanele declarate solvabile/insolvabile de catre banci, deoarece mai multe persoane insolvabile sau inexistente pe documentele afisate de ANL la sediul expozitiei de la Ministerul Transporturilor au aparut ulterior castigatori de loturi.
2. Verificarea listelor cu persoane cu nume identice de familie, care au castigat loturi pentru case, unele langa altele, si a listelor cu persoane publice recunoscute care au castigat.
Luata pe nepregatite, conducerea a lasat sa scape cateva detalii interesante. Intrebat de ce a lasat posibilitatea ca nenumarate persoane aflate in functii publice si cu situatii materiale deosebite sa fie favorizate prin sistemele de selectie, directorul general de la ANL, Corneliu Popescu, a raspuns simplu: ,,Pentru ca asa ne-am asumat, la nivel guvernamental, decizia.,, De ce nu s-a trecut intre criterii si excluderea persoanelor care au avut acces privilegiat la informatiile cu privire la proiectul Henri Coanda, a inaltilor functionari de stat si rudele apropiate ale acestora? De ce nu s-au facut filtre de selectie pentru persoanele care detin in proprietate mai multe locuinte? Faptul ca nu s-au publicat liste cu punctajele obtinute a amplificat suspiciunile oamenilor cu privire la avantajarea unora si dezavantajarea altora.
Dupa o saptamana de la solicitarea accesului in baza de date a ANL-ului pentru a vedea cum s-a facut selectia participantilor, constatam cu surprindere in raspunsurile trimise in scris de ANL, pe adresa redactiei, ca:
1. Toate persoanele identificate pe listele initiale (liste filmate numar cu numar) ca fiind nesolvabile sau inexistente acum apar in documentele ANL. Fata de numarul initial de persoane solvabile afisate de ANL la 25 iulie a.c. (1.744), lista transmisa acum, dupa incheierea primei etape de optiuni, insumeaza 1.769 de solvabili, cu 25 mai multi.
2. Despre celelalte solicitari referitoare la verificarea listelor cu nume identice de familie si loturi apropiate de case si a celor cu nume de persoane publice, Corneliu Popescu ne raspunde sec: ,,nu se incadreaza in competentele Agentiei si fac parte din categoria informatiilor exceptate de la accesul liber al cetatenilor, conform art. 12 din Legea nr. 544/2001.,,
Explicatiile primite sunt cu atat mai greu de inteles, cu cat aflam, spre exemplu, de la Corina Vasile, director de comunicare si relatii publice de la Raiffeisen Bank, ca ,,termenul limita pana la care ANL a solicitat bancii sa transmita listele cu persoanele solvabile a fost 25.07.2003. In perioada 28.07-01.08.2003 au fost reanalizate si emise certificate de solvabilitate pentru dosare de solvabilitate pentru care au fost aduse documente suplimentare.,,
Intrebarea fireasca este, desigur, cum a fost posibil sa se incalce regulile scrise si asumate de ANL pentru unele persoane, iar pentru altele, unde evident s-au facut greseli generate de declaratii oficiale, nu s-a acceptat nici o schimbare? ,,Multe dintre persoanele care au ales sa obtina un credit ipotecar pentru constructia unei locuinte de la Raiffeisen Bank au avut surpriza sa constate la obtinerea certificatului de solvabilitate ca nivelul maxim al creditului si perioada de creditare sunt mai mici decat cele calculate si declarate initial la standul bancii din cadrul expozitiei ANL de catre dna Cristina Ionita - ne scrie un cititor. Acest fapt a dezavantajat din start o anumita categorie de solicitanti care au fost nevoiti, in ultimul moment, sa-si modifice planurile initiale si optiunile, fara a mai avea timp pentru negocieri cu banca. Dna director Anca Cristea si managerul departamentului de aprobare din cadrul Directiei management credit si retail (semnatarele certificatului) au fost de negasit in perioada imediat urmatoare. Dupa cateva zile de insistente, mi s-a comunicat telefonic ca a fost intr-adevar o neconcordanta intre informatiile primite si certificatul emis, dar ca se va putea emite un alt certificat de solvabilitate in conditii mai avantajoase.,,
Exemple de probleme aparute sunt nenumarate. Scopul nostru nu este de a le prezenta in totalitate, ci de a arata ca tot programul de promovare si achizitionare a locuintelor in cartierul Henri Coanda s-a dovedit a fi lipsit de profesionalism si raspundere din partea conducerii ANL. si, cu toate problemele ramase nerezolvate, conducerea ANL ne-a anuntat ca intra in concediu. In aceste conditii, desigur, oricare persoana isi poate pune intrebarea daca mai poate mandata ANL sa o reprezinte in fata constructorului si a altor institutii, cand reprezentantii agentiei nu au fost capabili sa se descurce onorabil intr-o simpla campanie de publicitate si nu si-au respectat propriile reguli si proceduri de contractare. Nu in ultimul rand, Henri Coanda reprezinta un proiect care va inghiti 300 de milioane de euro din bani publici.

Reguli cu exceptii si proceduri cu completare

Analizate punct cu punct, toate etapele publicitatii si contractarilor pentru case in cartierul Henri Coanda, actiunile si declaratiile conducerii ANL dovedesc lipsa de profesionalism, daca nu chiar incalcarea flagranta a regulilor si procedurilor asumate.

1. Ofertele de case
Initial, preturile anuntate de ANL la prima expozitie de case, ca si multe proiecte de case, s-au dovedit informatii fara nici o acoperire. In momentul in care s-au putut depune optiunile au aparut alte proiecte sau aceleasi, dar cu alte preturi sau preturi nedefinitivate. Toate preturile au crescut cu 5.000 de euro pentru ,,adaptare la teren,,. Pretul garajelor cuprinse initial in proiect, a trecut la ,,optiuni,,. Dupa prima etapa de optiuni si afisarea rezultatelor, cei care au solicitat case insiruite tip I23 au fost informati ca a fost retras proiectul de catre constructorul din Constanta.

2. Proceduri de contractare
Modul de calcul al valorii de constructie a casei a condus la descalificarea a zeci de persoane. Pentru tipul de casa C31, a carei valoare de lista era 36.720 de euro, valoarea totala, dupa adaugarea adaptarii la teren (maximum 5.000 euro), a TVA si a subventiei de 20%. era de 39.717 euro. Dupa regulile ANL, care nu au fost exemplificate in nici un model scris, valoarea de constructie a acestei case s-a dovedit a fi compusa din valoarea de lista plus adaptarea la teren, adica 41.720 de euro.

3. Proceduri de siguranta licitatiei pentru loturi
Desi dosarele complete cu optiuni ar fi trebuit sigilate, functionarii ANL nu au dat nici macar bonuri cu numere de inregistrare. In aceste conditii, in care nu a existat nici o protectie asupra datelor din fiecare dosar si nici o comisie alcatuita din persoane independente care sa asigure supravegherea ,,prelucrarii optiunilor,,, programul computerizat si transparent promovat cu atata fala de ANL, desigur, nu poate fi un argument pentru corectitudinea operatiilor efectuate. Ulterior, a aparut o lista cu alte trei loturi adjudecate, dar neoperate ,,datorita unor erori de programare,,.

4. Proceduri de solutionare a contestatiilor
Nu au existat nici un fel de proceduri si termene vizand contestarea rezultatelor afisate: nici dupa afisarea listelor cu persoane solvabile/insolvabile de la banci, nici dupa afisarea listei cu castigatorii de loturi. Nu a fost afisat punctajul celor carora li
s-au atribuit loturi, pentru ca fiecare persoana sa poata vedea clar de ce unele au putut obtine un lot cu 30 de puncte, iar altele nu au obtinut nici un lot, nici cu 50 de puncte. In aceste conditii, desigur ca lipsa de transparenta a informatiilor a facut posibila avantajarea unor persoane care au facut declaratii pe proprie raspundere, fara sa poata fi cercetate sau contestate de nimeni.      



 

 

 

21 August 2003