0-780-15.jpgTaxele percepute pentru vinzarea locuintei prin portalurile imobiliare
sint mai mici decit comisionul cerut de agentii imobiliari.

Costurile pentru vinzarea casei prin portalurile specializate in intermedierea operatiunilor de vinzare-cumparare intre particulari sint de circa 100 de lei. Oferta s-a diversificat pe acest segment. Pretul si pachetul de servicii difera de la portal la portal. Nu se percepe insa comision. In cazul in care se apeleaza la agentiile imobiliare, se va plati de catre vinzator si de catre cumparator un comision de cite 3%. Agentii spun ca acest comision este negociabil, insa in majoritatea cazurilor se practica aceasta marja.

 Un comision mai mic sau perceperea acestuia numai de la una dintre parti reprezinta exceptii.

Pentru simpla postare a anuntului pe Internet se va plati o taxa cuprinsa intre 70 si 100 de lei, in functie de site-ul pe care se posteaza. Tariful include si realizarea unor fotografii de prezentare, si consultanta. In cazul in care se doresc servicii suplimentare, cum ar fi promovarea anuntului pe prima pagina a site-ului, consultanta juridica si intabulare sau posibilitatea de a posta linga anuntul de vinzare un link catre un tur virtual al apartamentului, acestea se vor plati separat. Preturile variaza intre 50 si 999 de lei, in functie de complexitatea serviciului solicitat.

„Serviciul juridic se adreseaza cu precadere tranzactiilor imobiliare din segmentele low si medium ale pietei“, a spus Matei Malos, General Manager al unuia dintre portalurile de tranzactii imobiliare.

In cazul agentiilor imobiliare, clientii vor plati comisionul de vinzare. Acesta este de 3% pentru fiecare dintre parti. Pentru o garsoniera dintr-un cartier bucurestean, care se vinde cu 60.000 de euro, comisionul va fi de 1.800 de euro, adica peste 5.760 de lei. Suma va creste o data cu numarul de camere ale imobilului tranzactionat. Pentru un apartament cu trei camere, care costa in jur de 100.000 de euro, se vor plati 3.000 de euro, adica putin sub 10.000 de lei. In cazul in care  apeleaza la o agentie imobiliara, cel care vinde apartamentul are avantajul unei mai bune promovari pe piata, deoarece agentia va posta anuntul in mai multe locuri. Cel care cumpara poate gasi mai repede locuinta dorita.

Serviciile reprezinta un capitol la care agentiile imobiliare de cartier stau destul de slab. Se ofera doar in rare cazuri servicii precum asistenta juridica, insa de multe ori clientii platesc doar intermedierea.

„Sint unele agentii care ofera. Eu sint convins ca se va modifica aceasta situatie. Totusi, nici clientii nu intreaba ce servicii ofera agentia pentru comisionul pe care-l primeste. Mai trebuie spus ca nu exista un sistem de licentiere care sa oblige agentia sa ofere niste servicii“, spune Ion Radu Zilisteanu, purtator de cuvint al Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare.

Sursa

29 August 2007