Domeniul imobiliar a fost dintotdeauna unul dintre cele mai căutate de cei care vor un loc de muncă. Este un segment dinamic, în care, dacă îţi faci bine treaba, nu ai cum să nu primeşti un salariu bun. Explicaţia este simplă: agenţii sunt răsplătiţi şi cu procent din tranzacţiile încheiate. Chiar şi în perioada de criză, un agent cu calificări înalte poate ajunge să câştige până la 10.000 euro/lună.

24397-estate-agent-g.jpgCandidaţii la angajare cer salarii de până la 3.000 de euro lunar

Sute de oameni sunt intervievaţi săptămânal de agenţiile imobiliare. Unii ştiu câte ceva despre meseria de agent, alţii doar bănuiesc cum se face. Mulţi sunt foşti angajaţi din domeniu, alţii vin din IT, din consultanţă, din vânzări de altă natură. Tocmai pentru că au acest background, mulţi dintre ei cer salarii mari: 1.500, 2.000, poate chiar şi 3.000 de euro.

„Se supraevaluează, spun că au MBA. Şi câte proprietăţi ai vândut? Niciuna, dar am două, trei MBA-uri. Este drept, au o experienţă, o educaţie, deci ar aduce un plus de valoare, dar de multe ori, cel care termină liceul e mai bun vânzător decât cel cu două MBA-uri, pentru că aceştia din urmă au deja un şablon în care lucrează, şi este mult mai greu să îl formezi pentru a-şi face munca bine.", susţine Mihaela Alexandroiu, manager Re/Max Bastion.

Puţine sunt însă agenţiile care acceptă aceste pretenţii. Candidaţii la angajare nu renunţă însă aşa de uşor şi bat la toate uşile. De cele mai multe ori sunt însă respinşi ferm, din start.

„Oricine vine să se angajeze în România, vrea să fie plătit conform postului, nu conform competenţelor. Angajatorul care plăteşte conform postului greşeşte, pentru că atunci când angajatul evoluează, vine să ceară mărire de salariu, normal. Totuşi, un salariu astronomic nu este o greşeală, atunci când este corelat cu competenţele.", arată Nicu Stângă, manager Premium Imobiliare.

În funcţie de cât de eficient este un agent, veniturile pot fi nelimitate

Uneori însă, solicitanţii chiar primesc ce vor. Salariile mari sunt destul de des întâlnire în domeniu, atât timp cât agentul îşi face treaba.

„Salariul cerut, chiar dacă este mare, nu este criteriu de descalificare. Sunt teste de personalitate, discuţii pe care le purtăm cu ei.... Orice om serios care doreşte să muncească, să câştige un ban şi corespunde profilului căutat de noi, este bine venit în echipă.", arată Dana Sofia, manager Coldwell Banker Magheru.

Cei care reuşesc să se angajeze şi chiar îşi fac treaba, pot ajunge să aibă venituri lunare care sfidează criza.

„Agenţii noştri au un venit mediu de o mie de euro lunar, dar pot spune că unii au câştigat şi 10.000 de euro, inclusiv pe perioadă de criză.", confirmă Nicu Stângă.

Veniturile cele mai spectaculoase le au agenţii care lucrează pe segmentul de lux.

„Eu m-am ocupat foarte bine în ultimele luni de zona centrală, este un segment din care veneau câştiguri fabuloase înainte de criză, dar acum sunt doar două-trei tranzacţii semnate în câteva luni. Acum este mai bine să munceşti pe cartiere, mai multe tranzacţii mai mici, din care poţi câştiga lejer câteva mii de euro lunar, dacă îţi faci treaba.", spune Mădălina Dobre, agent la Galaxy Imob.

Dar pe o piaţă atât de dificilă cum este cea pe timp de criză, doar agenţii buni pot rezista.

„La 180 de CV-uri văzute, doar un singur candidat e angajat. Ceilalţi sunt foarte nepregătiţi."

Iar agenţii competenţi încă sunt foarte greu de găsit. Proprietarii de agenţii imobiliare susţin la unison ideea de educare a agentului imobiliar.

„Este nevoie acută de şcoală de agenţi. Primesc la interviuri oameni absolut nepregătiţi, cu o lipsă mare de educaţie. La 180 de oameni iei un om, cam acesta este raportul. Vezi 180 de CV-uri, te întâlneşti cu 60-70 şi păstrez un singur om. Cam aşa am făcut în ultimii doi ani.", arată Mihaela Alexandoiu, manager Re/Max Bastion.

Partea bună pentru agenţii este că acum nu mai există fluctuaţiile de personal de dinainte de criză. Asta însemna că o bună parte din banii investiţi în educaţia agentului erau bani pierduţi.

„Chiar dacă investeam 800 de euro pentru fiecare om, pentru training de vânzări, negocieri, marketing, chiar dacă le ofeream contracte pe trei ani, stabile, deci nu puteau să plece din companie decât dacă plăteau valoarea cursului, ei tot plecau.", spune Nicu Stângă, director Premium Imobiliare.

Calitatea candidaţilor nu s-a schimbat prea mult nici acum, deşi piaţa s-a mai rafinat.

„De obicei, întâlnesc un profil standard la angajare: tipul omului care doreşte câştiguri peste noapte, fără să muncească. Ei nu vor să înţeleagă că totul se învaţă. Chiar dacă nu ai experienţă, trebuie să vrei şi să îţi placă ce faci. Dacă îndeplineşti aceste criterii şi asculţi nevoile clientului, este imposibil să nu reuşeşti.", încheie Dana Sofia, manager Coldwell Banker.

CITESTE ŞI: În 1994, vindeai două case la curte pentru a cumpăra un apartament la bloc

 

18 July 2011