Majoritatea primăriilor au menţinut impozitele pe locuinţe, terenuri şi maşini la nivelul perceput în 2010. Faţă de anul trecut au crescut doar impozitele pe proprietăţile multiple şi cele pe maşini de mare capacitate cilindrică.

16056-1.jpgDupă o majorare semnificativă, cu 20% în 2010 faţă de 2009, taxele şi impozitele locale - pe case, terenuri şi autovehicule - au rămas îngheţate în 2011. Astfel, dacă anul trecut aţi plătit în medie 90-120 de lei pentru un apartament cu două camere, respectiv 55-80 de lei pentru un autoturism Logan, şi în 2011 va fi la fel, cu o bonificaţie de 10% dacă veţi reuşi să achitaţi integral aceste impozite până la data de 31 martie. Această bonificaţie era de 7% anul trecut. De asemenea, în cazul în care nu doriţi să plătiţi anticipat şi integral impozitele şi taxele locale, acestea pot fi achitate în două tranşe egale, la termenele scadente de 31 martie şi 30 septembrie, cu condiţia ca suma totală de plată să fie mai mare de 50 de lei. În schimb, cei care deţin două sau mai multe clădiri cu destinaţie de locuinţă şi posesorii de autovehicule cu capacitate de peste 2.000 de centimetri cubi vor plăti ceva mai mult.

Aveţi mai multe case?

Persoanele care au în posesie o singură locuinţă nu au de ce să-şi facă probleme, deoarece impozitul nu se modifică. Pentru a doua proprietate, însă, impozitul creşte cu 65% faţă de nivelul de bază, după o taxă suplimentară de 15%, în 2010. A treia locuinţă va fi suprataxată cu 150%, faţă de 50% anul trecut. Iar cei care au cinci case şi peste vor plăti un impozit cu 300% mai mare pentru restul imobilelor.Iată şi un exemplu: pentru un apartament cu două camere în suprafaţă de 47 mp, situat într-o zonă semicentrală dintr-un municipiu mai important, valoarea impozitului este de 94 lei, în cazul în care aceasta este unica proprietate. Un al doilea apartament din aceeaşi categorie (două camere, zonă semicentrală), aparţinând aceluiaşi proprietar, va fi taxat cu 155 de lei, iar un al treilea - cu 235 de lei.Reamintim că la calculul impozitului pe clădiri se au în vedere mai multe elemente printre care zona în care se află clădirea, suprafaţa acesteia, anul construcţiei, materialele din care este construit şi instalaţiile cu care este echipată.

În Bărăgan e cel mai „scump" intravilan

În cazul terenurilor, în judeţele Constanţa şi Ialomiţa, dar şi în Bucureşti se regăsesc cele mai mari impozite pe suprafeţele intravilane - aproape un leu pe metru pătrat pe an. La polul opus, cu cele mai mici impozite din această categorie, se regăsesc unele judeţe din Transilvania (Alba, Bistriţa-Năsăud, Mureş, Satu Mare), unde terenurile din zonele centrale ale oraşelor sunt taxate cu cel mult 0,65 lei/mp. Pentru terenurile de la periferia localităţii, majoritatea primăriilor din ţară percep impozite de 0,15-0,2 lei pe metru pătrat pe an. Ca şi în cazul clădirilor, la calcularea impozitului pe terenul aflat în intravilan şi care are destinaţia de construit, se ţine cont de zona în care este acesta situat. Dinspre periferie spre centru, localităţile se împart în trei sau patru zone, iar valoarea creşte exponenţial către centru. La Constanţa, spre exemplu, pentru 500 mp de teren aflat în zona A (centru) se vor plăti 366 de lei, pentru zona B - 232 de lei, în zona C - 159 de lei, iar pentru zona D (periferie) - 76 de lei. La imobile, suprafeţele care depăşesc 150 mp construiţi, pentru fiecare 50 mp care depăşesc această suprafaţă impozitul se calculează majorat. ; Articol realizat cu sprijinul redacţiilor locale „Adevărul de Seară".

Rate doar pentru taxele mari

În cazul în care valoarea impozitului este mai mică sau egală cu 50 de lei, proprietarul este obligat să achite suma integral.

Bonusuri şi sancţiuni în 2011

În cele mai multe localităţi din ţară, contribuabilii care plătesc integral impozitul pe clădiri, terenuri şi maşini până la 31 martie 2011 beneficiază de o reducere de 10%. Dacă impozitele şi taxele locale pe 2011 nu sunt plătite anticipat, acestea pot fi plătite în două tranşe egale, la termenele scadente de 31 martie şi 30 septembrie. Desigur, puteţi plăti taxele cu numerar, prin internet banking, cu cardul, prin ordin de plată sau prin mandat poştal. În schimb, întârziaţilor şi evazioniştilor li se vor aplica sancţiuni cum ar fi o amendă de la 60 la 240 de lei pentru depunerea peste termen a declaraţiei speciale sau o amendă de la 240 la 600 de lei pentru nedepunerea declaraţiei. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se face de către persoane împuternicite din cadrul serviciilor publice de impozite, taxe şi alte venituri din primării.

Impozitul pe Logan, ca în 2010

Şi în 2011, impozitul local pe mijloacele de transport se calculează în funcţie de capacitatea cilindrică a motoarelor acestora, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzătoare nivelului stabilit, pe plan local, de fiecare primărie din ţară. Loganul cu motorizare de bază se încadrează la Autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.601 cmc inclusiv, iar impozitul este de 8 lei până la 18 lei pentru fiecare 200 de centimetri cubi sau fracţiune din aceasta. Astfel că taxa pe Logan este de 64 de lei în cele mai multe dintre localităţile ţării.

Există însă şi oraşe unde minimul impozitului pe Logan ajunge la 48 de lei, iar maximul depăşeşte 160 de lei. În Bucureşti, Dacia Logan cu o capacitate cilindrică de 1.598 cmc are un impozit de 63,92 lei. În continuare, pentru autovehiculele cu capacitate cilindrică a motorului cuprinsă între 1.600 şi 2.000 cm cubi, impozitul este de 18 lei pentru fiecare 200 de centimetri cubi. Între 2.000 şi 2.600, taxa este dublă faţă de cea percepută anul trecut, ajungând în 2011 la 72 de lei pentru fiecare 200 de centimetri cubi (de la 32 de lei în 2010). Majorarea de impozite locale pentru maşinile de lux a intervenit în urma unui act normativ adoptat la 1 iulie 2010.

Ecologiştii, în avantaj

Spre deosebire de proprietarii de maşini clasice, puţinii proprietari de maşini ecologice (cu propulsie electrică, spre exemplu) sunt încurajaţi de autorităţile locale prin impozite la jumătate faţă de cele de anul trecut.Per ansamblu, pe lângă maşinile de lux, în marile localităţi a crescut doar impozitul pe mijloacele de transport în comun.


Sursa

18 January 2011