În prima parte a anului, cei mai mulţi bucureşteni care şi-au cumpărat o casă în cadrul Târgului Imobiliar Project Expo au ales programul Prima Casă. În a doua jumătate a lui 2011, au început să reapară cumpărătorii cu bani gheaţă, susţine Adina Patilea, brand manager Târgul Imobiliar Project Expo.

21914-untitled-1.jpgCum a fost anul acesta pentru organizatorii de târguri, comparativ cu 2010?

Faţă de anul trecut, nu a scăzut numărul de expozanţi, nu a scăzut numărul de ediţii, nici cel de vizitatori în mod semnificativ. Ba mai mult, avem expozanţi noi, ne-am extins şi în ceea ce priveşte locaţiile evenimentului. Aşa că, per ansamblu, aş putea spune că este mai bine decât anul trecut.

S-a schimbat mentalitatea clientului faţă de anii trecuţi? Au cumpărătorii alte criterii de alegere?

Un lucru important care s-a schimbat în mod evident este perioada de care are nevoie un potenţial cumpărător pentru a lua o decizie: a crescut. Cei care vin la un târg imobiliar sunt acum cei care au analizat în prealabil oferte din alte medii (internet, ziare), oameni care au chiar şi dosarul de credit depus. Se întâmplă ca unii vizitatori să vină la două ediţii consecutive înainte de a decide ce achiziţionează.

În continuare, sunt căutate apartamentele cu două şi trei camere. Nu în ultimul rând, din ce în ce mai mulţi cumpărători se interesează de variante alternative de finanţare şi de locuinţe care pot fi modificate (de la alegerea finisajelor, până la recompartimentări).

Care este bugetul alocat pentru achiziţia unei locuinţe?

Sunt mai multe categorii de cumpărători - cei cu venituri restrânse caută garsoniere, cei cu venituri medii alocă aproximativ 70.000 euro, iar cei care ţintesc către categoria de lux au un buget ce depăşeşte 120.000 euro. Am observat că vizitatorii sunt, în majoritate, din primele două categorii, deşi sunt şi clienţi care vin să caute proprietăţi de lux, dar nu sunt majoritari.

Ce modalităţi de plată au fost cele mai apreciate în 2011?

În prima parte a anului, cei mai mulţi clienţi achitau prin programul Prima Casă. În a doua jumătate a lui 2011, au început să reapară cumpărătorii cu bani gheaţă. La ultima ediţie, cea din septembrie, îmi spuneau dezvoltatorii că foarte mulţi dintre cumpărători au bani cash - cel puţin jumătate din sumă. Iar per total, cel puţin 17% dintre clienţi achită integral cu bani gheaţă.

Dar dintre cei care apelează la ajutorul instituţiilor bancare, aproximativ 60% se înscriu pentru programul Prima Casă, iar 40% contractează alte tipuri de credite ipotecare. Puţini clienţi apelează la ratele la dezvoltator, deoarece această metodă presupune o perioadă destul de scurtă de returnare a banilor (cinci-zece ani), astfel că rata este mai mare.

Ce strategie de marketing au abordat dezvoltatorii anul acesta? Cum au încercat să-i convingă pe vizitatori să cumpere?

Majoritatea dezvoltatorilor vin cu reduceri de preţ la Project Expo, deoarece este şi una dintre condiţiile de participare, pentru expozanţi. Există oferte speciale, numai pentru cumpărătorii din cadrul târgului, în cele trei zile de eveniment. Însă, cel mai important este faptul că au devenit foarte deschişi la negocieri, deoarece s-au adaptat cerinţelor din piaţă.

A scăzut numărul dezvoltatorilor faţă de anul trecut? Dar faţă de 2008?

Comparativ cu anul trecut, nu cred că a fost o scădere mare a numărului de dezvoltatori existenţi pe piaţă, deoarece cei care au reuşit să treacă de primele luni din 2010, n-au mai dispărut de pe piaţă. În schimb, faţă de acum trei ani, cred că putem spune că au dat faliment circa 40% dintre firmele imobiliare.

CITEŞTE ŞI: Locuinţe executate silit la preţuri de 73 euro/mp. Citeşte unde!

12 November 2011