In Bucuresti sunt anuntate spre dezvoltare pana la nivelul anului 2010 cel putin 10 centre comerciale, care ar putea acoperi cererea dintr-un oras cu peste doua milioane de locuitori, cu toate ca in alte capitale din regiune, cu mai putini locuitori, stocul acestor spatii este deja la un nivel aproape dublu.

"Sapte din cele 20 de mall-uri din Praga au dificultati mari si in urmatoarea perioada unele dintre ele ar putea sa-si schimbe destinatia de baza si sa cuprinda, spre exemplu, spatii de birouri", a declarat Noah Maayan, managerul centrului comercial Palac Flora din Praga, dezvoltat de compania Africa Israel.

Cu alte cuvinte, o dezvoltare irationala a pietei de retail, ar putea provoca esecuri importante inclusiv in Romania, in cazul in care retailerii nu vor anticipa capacitatea de absorbtie a populatiei.

Piata centrelor comerciale din capitala Cehiei a ajuns la un nivel comparativ cu pietele vestice, in conditiile unei populatii de aproximativ 1,2 milioane de locuitori, dar care au o putere de cumparare mai mare si care atrage un numar de peste 2,5 milioane de turisti anual.

Pe de alta parte, in toate orasele mari din Romania au fost dezvoltate sau se afla in diferite faze de constructie cate trei-patru centre comerciale, proiecte suficiente pentru aceste localitati cu un numar de aproximativ 300.000 de locuitori.

In aceste conditii, singurele piete ramase atractive sunt reprezentate de orasele cu o populatie de sub 100.000 de locuitori, insa o parte din aceste orase nu au capacitatea de absorbtie a unui centru comercial de mari dimensiuni.

Astfel, acest gen de orase ar putea fi tinta unor dezvoltari mai mici, de circa 10.000 de metri patrati.

De altfel, mai multi investitori, printre care si austriecii de la Immoeast, si-au anuntat intentiile inclusiv pentru acest fel de dezvoltari.

In ciuda febrei care a cuprins piata imobiliara locala, ultimii ani nu au consemnat nicio livrare de centru comercial, astfel ca dupa aproape doi ani de planuri si proiecte, primele proiecte comerciale care vor fi livrate pe piata, de la deschiderea City Mall, vor fi extensia realizata la Bucuresti Mall si Baneasa Shopping City.

Extensia Bucuresti Mall, care cuprinde spatii comerciale pe o suprafata de inca 8.870 de metri patrati, precum si 800 de locuri de parcare, a necesitat investitii de aproximativ 20 de milioane de euro.

Extinderea primului mall din Bucuresti, inaugurat in anul 1999, inseamna deschiderea unui numar de 45 de magazine, precum Debenham's, Esprit, Swarovsky, Cellini Time sau Starbucks.

Suprafata construita a Bucuresti Mall dupa extensie a ajuns la 99.000 de metri patrati, in timp ce capacitatea parcarii depaseste 1.800 de locuri.

Cu alte cuvinte, piata locala a centrelor comerciale are nevoie de aproximativ zece ani pentru a ajunge de la stadiul de pionierat, inaugurarea primului mall in 1999, si dezvoltarea unui numar de centre comerciale care sa echilibreze fortele din piata.

Plaza Romania este cel mai mare mall finalizat in Bucuresti si are acelasi proprietar cu Bucuresti Mall, si anume compania Anchor Grup. Mall-ul este situat in partea de vest a Bucurestiului si are o suprafata inchiriabila de peste 41.000 de metri patrati.

Printre chiriasii Plaza, se regasesc supermarketul G-Market, lantul de electronice si electrocasnice Media Galaxy sau retailerul vestimentar Media Galaxy.

Plaza Romania are o parcare cu o capacitate de 2.400 de locuri, cele doua centre comerciale ale Anchor Grup inregistrand un grad de ocupare de 100%.

Cel mai mic mall din Bucuresti, City Mall, are o suprafata construita de 31.000 de metri patrati, suprafata inchiriabila ridicandu-se la 14.000 de metri patrati.

Cele mai mari spatii inchiriate in mall sunt operate de Sprider Stores si supermarketul Primavara, avand suprafete de 1.450 de metri patrati, respectiv 1.300 de metri patrati. Alti chiriasi importanti ai City Mall sunt retailerii vestimentari BSB, Tina R., Columbia sau Nautica.

Proprietarii magazinului Unirea Shopping Center intentioneaza sa investeasca peste 100 de milioane de euro pentru a dubla, in urmatorii trei ani, suprafata de 80.000 de metri patrati a centrului comercial.

Magazinul Unirea gazduieste in prezent 220 de chiriasi, iar proprietarii sustin ca alte aproximativ 100 de firme sunt pe lista de asteptare in vederea eliberarii unui spatiu in acest centru comercial. Chiria medie lunara se ridica la circa 50 de euro pe metrul patrat.

Baneasa Shopping City este primul proiect de mari dimensiuni care va fi livrat in Bucuresti, la sfarsitul acestui an, centru comercial care va acoperi o mare parte din cererea de spatii comerciale din partea de nord a Bucurestiului, in care nu exista in prezent niciun mall.

Baneasa Shopping City, parte a proiectului imobiliar Baneasa, implica o investitie de 150 de milioane de euro, si va avea o suprafata inchiriabila de 65.000 de metri patrati. Printre chiriasii anuntati se numara retaileri cunoscuti in Europa, precum Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, ZARA Home sau Oysho.

Centrele comerciale construite vor fi din ce in ce mai mari, astfel ca proiectul Cotroceni Park, dezvoltat de compania Africa Israel Europe si fondul de investitii New Century Holding, pe platforma industriala UMEB, va avea o suprafata inchiriabila de 75.000 de metri patrati.

Bucurestiul va fi impanzit de mall-uri in urmatoarea perioada, daca luam in calcul toate proiectele anuntate, precum Liberty Center, in cartierul Rahova, Sun Plaza, in sudul Bucurestiului, Colosseum, in Chitila sau centrul comercial din cadrul proiectului Sema Parc, dezvoltat pe locul fostei fabrici Semanatoarea.

Sursa

19 April 2007