Proprietarii care își închiriază locuințele fără să facă actele necesare și să plătească dările către stat sunt noua țintă a agenților de la Fisc. Aceștia au avetizat: urmează mai multe vizite la asociațiile de proprietari unde se știe deja că sunt mai multe situații de acest gen. Se vor oferi avertismente, apoi se va trece la sacțiuni. Statul are nevoie de încasări mai mari, iar piața chiriilor este o sursă bună de venituri, dacă funcționează legal.   

40918-taxe.jpgÎnchirierile de locuințe fără forme legale sunt o practică generalizată în România, iar acest lucru trebuie să înceteze urgent. Acest lucru a fost decretat de către oficialii ANAF, care au explicat că analizează de mai mult timp cazul și că acum pot trece la fapte. Într-o primă instanță, se pregătește un val de avertismente.

Agenții ANAF vor merge mai întâi la asociațiile de proprietari unde știm că există o concentrare mai mare de chirii ilegale, cu scopul de a informa proprietarii, pentru ca aceștia să știe ce au de făcut. Ei trebuie să își declare veniturile și să plătească în consecință. În a doua etapă, vom organiza controale și vom acționa în consecință. Se simte o tendință accentuată de nedeclarare a veniturilor din chirii, iar acest lucru trebuie să înceteze”, a explicat Dragoș Doroș, președintelte ANAF. 

Momentan, doar câteva sute de mii de contracte sunt declarate, la nivelul întregii țări 

Probleme legate de nedeclararea chiriilor se resimt la nivelul întregii țări, indiferent dacă este vorba despre marile orașe sau zonele rurale. Tocmai de aceea, se anunță acțiuni de amploare ale Fiscului, prin care să fie descoperite cât mai multe dintre aceste cazuri. Scopul final este acela de a avea încasări cât mai mari la bugetul de stat.

Avem, în acest moment, sute de mii de contracte declarate, dar acesta este un număr destul de mic raportat la piața închirierilor. Sunt mult mai multe locuințe închiriate pe cuprinsul țării și, în special, în marile orașe. încercăm să scoatem la lumină cât mai multe dintre aceste venituri, să încasăm bani la bugetul statului”, explică oficialul ANAF.

ANAF vrea să elimine cozile de la ghișeu și să mute cât mai mult din activitate în online

Pentru a încuraja intrarea în legalitate, ANAF încearcă să modernizeze și interacțiunea dintre instituție și contribuabili. Reducerea sau chiar eliminarea cozilor de la ghișeu este primul pas și este un proiect deja un derulare.  

Pentru contribuabilii mici, planul nostru este acela de a-i chema la ghișeu cât mai rar. Peste câțiva ani, am putea chiar să nu îi mai chemăm deloc la ghișeu. Primul pas a fost acela de a depunde declarațiile online, dar unii contribuabili preferă să le depună pe hârtie. Acest lucru nu va mai fi posibil de la începutul anului viitor, iar noi ducem o campanie prin care să informăm asupra metodelor de depunere online”, explică șeful ANAF. 

Se va ajunge astfel la situația în care aproximativ șase-șapte milioane de documente pe care ANAF le elibera în mod tradițional pe hârtie să fie eliberate pe suport electronic: adeverințele de venit sau certificatele de atestare fiscală sunt cele mai comune exemple. Implementarea sistemului de plată cu cardul la Fisc este o altă componentă a acestui demers. Momentan, există peste 100 de POS-uri în 50 de locații. Până la sfârșitul anului cel târziu, ar trebui să se finalizeze și înscrierea ANAF pe platforma ghiseul.ro, ceea ce înseamnă că toate plățile se vor face electronic. Iar de anul viitor ar putea fi implementată chiar și o aplicație pentru telefoanele mobile prin care contribuabilii să își poată vedea și plăti dările chiar de pe telefon.

CITEȘTE ȘI:

3 October 2016