Cele 12 hectare de teren şi hale vândute din platforma industrială Electroputere din Craiova şi-au găsit deja comercianţi pentru 80% din spaţiile de închiriat. Mai mulţi actori implicaţi în procesul de vânzare se consideră deja câştigaţi de trecerea de la producţie la comerţ a clădirilor unde pe vremuri munceau 15.000 de angajaţi.

16752-electroputere_1.jpgCei mai câştigaţi de tranzacţiile cu hale de la Craiova se declară dezvoltatorul K&S Developments şi partenerul de investiţii Auchan. Motivele sunt mai multe. În primul rând, este vorba de primul mall din Craiova, fapt care ar putea atrage grosul cumpărătorilor pentru mai mult timp. Asta şi pentru că promisele mall-uri West Gate şi Adora Mall se tot amână.

„Vânzările bune ar putea conduce apoi la dezvoltarea pe celelalte hectare rămase din platformă chiar şi cu alte tipuri de proiecte imobiliare", a declarat Steven Van Den Bossche, manager la K&S Developments. De fapt, dezvoltatorul este un fel de dublură a cunoscutului dezvoltator BelRom (nou creata K&S are aceiaşi managing partens precum BelRom). Printre ceilalţi câştigători ai noului mall pot fi amintiţi aici primăria şi cumpărătorii.

Investiţii reduse pentru dezvoltator

Un alt motiv de satisfacţie pentru dezvoltator sunt investiţiile reduse. Asta pentru că - în mod inedit pe piaţa locală - a ales să profite de halele existente pentru găzduirea noilor comercianţi. Mai precis, halele, deşi vechi de 40 de ani, nu vor fi demolate ci reabilitate. Uzura anumitor părţi poate fi o problemă pentru dezvoltator însă faptul că măcar o parte din investiţii sunt deja făcute, scutesc dezvoltatorul de cheltuieli suplimentare.

Printre părţile desfiinţate pot fi diverse anexe aferente sistemului de ventilaţie, scări interioare sau pereţi nestructurali. Partea de reabilitare poate include şi refacerea învelitorilor, alte straturi de termoizolaţie din vată minerală, păstrându-se BCA-ul. Nu e exclus ca anumite părţi din conductele de utilităţi să fie schimbate, în cazul în care nu mai corespund calitativ sau dacă nu corespund cerinţelor noului proiect. O investiţie sigură va fi schimbarea suprafeţelor exterioare vitrate precum şi crearea a aproape 2.000 de locuri de parcare.

Cu toate acestea însă, valoarea investiţiei e mult mai redusă decât dacă s-ar lua totul de la zero. Merită amintit aici că Electroputere a hotărât anul trecut în Adunarea Acţionarilor ca vânzarea celor 12 hectare de teren cu hale să se facă la un preţ minim de 20 milioane de euro (exclusiv TVA).

Cumpărătorul K&S era ales deja, acesta putând desemna la rândul său şi un alt investitor. Asta înseamnă de cele mai multe ori că respectivul preţ este cel final. Astfel că faţă de dezvoltatori care au luat terenuri pe vârf de preţ (cum e de altfel situaţia majorităţii dezvoltatorilor de malluri), investiţia de la Craiova este una... la superofertă. Doar cumpărători să fie.

Primăria

Cei de la Primărie se bucură mai ales că vor încasa mai multe impozite. Asta pentru că de pe urma unui mall, impozitele sunt mari. Problema nu este însă doar valoarea de construcţie a centrului comercial ci şi solvabilitatea acestuia şi capacitatea de a plăti datoriile la timp. „Vom avea un impozit mai mare şi nu cred că vom avea probleme cu colectarea taxelor, fiind clienţi de calibru", a declarat Dincă Mărinică, viceprimar al Craiovei. Asta după ce Electroputere a fost în ultimii ani un client problemă când vine vorba de plata impozitelor. Datoriile şi penalităţile acestora la ANAF şi Primărie au ajuns aproape de 40 de milioane de euro.

Cumpărătorii

„Foarte mulţi craioveni care vor să meargă la mall, merg la Piteşti, Vâlcea sau chiar în Bucureşti. Sper ca din noiembrie să poată să meargă în Craiova", a declarat viceprimarul. Şi asta pentru că printre comercianţi sunt nume importante.

DTZ Echinox, agentul exclusiv de închiriere al proiectului i-a anunţat deja printre viitorii chiriaşi pe C&A, NewYorker, Takko, Orsay, branduri de încălţăminte şi accesorii precum Bata, Deichmann, Otter şi Leonardo dar şi pe operatorii de electronice şi electrocasnice Domo şi Altex. Oltenii vor avea şi branduri de bijuterii, accesorii şi parfumerie precum Splend'or, B&B Collection, Kendra, Yves Rocher dar şi bowling şi un multiplex cu 7-8 săli de cinema.

„Va fi un spaţiu de cumpărături, relaxare şi distracţie, având ca arie de acoperire un milion de locuitori", declară un reprezentant al dezvoltatorului. După finalizarea mallului se va vedea câţi din acest milion de oameni vor veni, câţi vor lăsa bani la mall şi câţi vor fi doar... în trecere.


Sursa

4 March 2011