Cioclii de aeroporturi

Jurnalul National - 13.04.2006
 

Un teren la marginea Craiovei de 56 de hectare, un proiect de hotarare de guvern al Ministerului Transporturilor, o primarie de comuna care tine cu tot dinadinsul sa puna mana pe terenul in valoare de 30 de milioane de euro si un aeroclub care se lupta sa nu piarda aerodromul. Cam acestea sunt personajele principale ale unei povesti scandaloase, cu un final previzibil.

Initiativa Ministerului Transporturilor de a trece terenurile si imobilele aerocluburilor teritoriale in patrimoniul consiliilor locale lasa loc de speculatii, in sensul ca schimbarea administratorului ar fi primul pas catre vanzarea acestor tere-nuri. Decizia Ministerului este motivata si de faptul ca recenta aderare a Romaniei la Uniunea Europeana impune renuntarea la acordarea de ajutoare de stat. Secretarul de stat in Ministerul Transporturilor declara pentru Jurnalul National ca Aeroclubul Roman este finantat 100% din bani de la bugetul de stat si, "tinand cont ca este raspandit in toata tara, trebuie sa intre si el intr-un proces de reorganizare. (...) In Europa, aceste aerocluburi functioneaza ca institutii de sine statatoare, extrabugetare". CU DESTINATIE SPECIALA.

Aeroclubul Roman functioneaza din anul 1933 ca institutie, iar in prezent se afla sub tutela Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si are in componenta 16 aerocluburi teritoriale. Acestea detin in administrare terenuri de zbor si cladiri cu destinatie speciala (hangare, depozite de carburanti, pavilioane administrative). Unul dintre aceste aerocluburi este si cel de la marginea orasului Craiova, strategic plasat, cunoscut sub denumirea de "Balta Verde". Numele este vechi, de pe vremea cand in zona ar fi existat o orezarie si, astfel, s-ar fi pastrat numele de "Balta Verde". Terenul pe care activeaza acum Aeroclubul Teritorial Oltenia – Craiova este de 56 de hectare si este evaluat la aproximativ 30 de milioane de euro.

"Acest teren este domeniul public al statului. Deci proprietar este statul roman, prin Ministerul Transporturilor. Fiind in zona comunei Podari, apartine teritorial de aceasta comuna. Dar este teren cu destinatie speciala, adica nu i se poate schimba destinatia. Acest teren nu poate trece in domeniul comunei Podari. Destinatia lui se poate schimba numai prin hotarare de guvern", ne-a declarat Cristi Smarandache, comandantul Aeroclubului Teritorial Oltenia – Craiova. ISTORIC.

Povestea celor 56 de hectare de teren incepe in anii ’30, o data cu infiintarea Aeroclubului Romaniei. Potrivit celor declarate de Smarandache, precum si Registrului Agricol din anul 1990 aflat la Primaria Podari, pana in anul 1933 terenul a apartinut Ministerului Apararii Nationale, care l-a cedat, incepand cu acelasi an, Departamentului Aviatiei Civile.

"Era un teren mare, si MApN a decis sa-l doneze prin anii ’30 aviatiei civile. Pentru ca aici a fost inainte aeroport. Era declarat teren de rezerva al aviatiei, si asa figureaza in toate hartile. Ca a apartinut jurisdictional si administrativ de Podari asta este cu totul altceva", declara Smarandache. In sprijinul celor afirmate de comandantul Aeroclubului Craiova vine si referatul nr. 1304, intocmit la 28 mai 1939, in care seful serviciului tehnic al Primariei Craiova de la acea vreme precizeaza la pagina 2: "Mentin parerea ca Aeroportul sa functioneze pe terenul Ministerului Apararii Nationale poligonul de tir Balta Verde, completand amenajarile si transformandu-le in cladiri indicate de Aviatia Civila". La 11 decembrie 1935, in urma ordinului Comitetului de Directiune al Aeroclubului Olteniei, se hotaraste mentinerea cu titlu de provizorat Aeroportul la Balta Verde. De asemenea, in cursul anului 1936, primaria mai executa la Aeroportul provizoriu Balta Verde diferite lucrari mici.

Articol integral in Jurnalul National



Andreea Tudorica
Jurnalul National
 

13 April 2006