În febra anului electoral, toate problemele României par să își găsească soluții, rapid și eventual eficient. Unul dintre cele mai mari minusuri ale țării, infrastructura, urmează să fie reabilitată prin câteva măsuri simple, la care cu singuranță se putea ajunge și în anii care au trecut. Ordonanța de urgență care deblochează procesul de avizare și autorizare, cea mai bună idee din domeniu a anului acesta, ar fi putut aduce României beneficii majore, dacă ar fi fost concepută în anii trecuți. În schimb, această idee a fost jucată ca o carte strategică pentru alegeri. Aparent, ideea de carte strategică pentru dezvoltarea României nu este destul de atrăgătoare de sine stătătoare.

39583-constructie_autostrada.jpgRomânia este țara cu cele mai puține autostrăzi din Europa. Mai mult, România a reușit performanța de a încheia anul 2015 cu mai puțini kilometri de autostradă decât avea în 2014, după demolarea parțială a unui tronson din autostrada Sibiu-Orăștie. Am fi spus că frizăm limita hilarului demult, dar abia de anul acesta au apărut soluții rapide, practice și facile: ordonanța de urgență care deblochează procesul de avizare și autorizare.

Să obții un aviz sau o autorizație este una dintre ele mai mari provocări cu care se confruntă marii dezvoltatori, în România. Oricine vrea să construiască un proiect de amploare, află că terenul este grevat de multiple sarcini, că situația se poate rezolva doar pe tronsoane, și acolo într-un interval de timp nefezabil pentru investitor. Dacă sunt la mjloc terenuri agricole care trebuie scoase din circuit, sau anumite aprobări de la transportatorii de energie, cum este fără de greș cazul pentru construirea unei autostrăzi, atunci proiectul poate rămâne în aer, suspendat, pentru că nu se poate trece de atapa inițială a avizării”, a explicat pentru IMOPEDIA.ro Max Forris, expert consultanță investițională.

Datorită anului electoral, este posibil ca promisiunile să se și concretizeze. Rămâne doar de văzut dacă aceste proiecte vor și rezista în timp

Astfel, nu contează dacă banii există, planurile sunt fezabile sau dacă proiectul ar fi fost de importanță strategică pentru România, așa cum este în cazul autostrăzilor. Statul își pune singur piedică printr-un sistem birocratic greu de înâeles chiar și de cei care îl scriu sau îl practică. Prin urmare, ordonanța de urgență este bine venită, dar mult întârziată, raportat la nevoile țării.

Brusc, acum se poate întâmpla în câteva zile ceea ce nimeni nu a putut rezolva în ani. Sau cel puțin se vorbește despre faptul că s-ar putea întâmpla. Însă faptul că anul 2016 are o importanță mare pentru politicieni, fiind an electoral, îmi dă speranță ca vorbele să se concretizeze în fapte”, arată Mihai Badea, avocat imobiliar.

În urma aplicării schimbărilor propuse de Guvern, achizițiile publice ar trebui să devină mai simple și mai transparente, un alt deziderat considerat imposibil de atins. Pentru a întări aceste așteptări, întregul aparat guvernamental pare să se fi mobilizat. A fost prezentat clar planul de desfășurare a activităților de infrastructură pe anul 2016. Din acesta reiese faptul că, în anul în curs, se vor livra 75-80 km de autostradă, pe tronsoanele autostrăzile Timișoara-Lugoj, Lugoj-Deva, Sebeș-Turda, Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureș, dar și autostrada Brașov-Comarnic, autostrada Craiova-Caransebeș, autostrada Târgu Mureș-Târgu Neamț-Iași-Ungheni, autostrada București-Craiova, autostrada Nădășelu-Suplacu de Barcău, autostrada Brașov-Predeal și autostrada Suplacu de Barcău-Borș.

Presupunând că, prin absurd, toate aceste proiecte chiar vor fi realizate. Apare o altă problemă: calitatea și coerența proiectului. Pentru că dacă și în aceste cazuri vom avea autostrăzi noi în care apar fisuri anunțate drept superficiale, dar care mai apoi conduc la închiderea sau restricționarea circulației la doar un an de la lansare, atunci mai bine rămânem fără autostrăzi. E și acesta un soi de decență și respect față de popor și investitori”, continuă Max Forris.

Tot pe lista priorităților de infrastructură pentrul anul 2016 se numără și metroul, din finalizarea magistralei 4 și lucrări la magistrala 5. Și CFR ar putea fi modernizat anul acesta, prin lucruri de 123 de milioane euro pentru calea ferată Sighișoara-Simeria și lucrări de 18 milioane euro pentru calea ferată Cluj-Episcopia Bihor.

CITEȘTE ȘI:

 

23 February 2016