Costurile cu întreţinerea spaţiilor de birouri sunt ţinute sub control de criză, iar proprietarii au devenit mai eficienţi în administrarea clădirilor. Chiriaşii spaţiilor de birouri sunt mai selectivi faţă de acum patru ani, în timp ce proprietarii caută să fie mai competitivi pe piaţă prin eficientizarea costurilor cu întreţinerea. 

26479-caldire_birouri.jpgProprietarii clădirilor de birouri sunt mult mai atenţi la nevoile chiriaşilor, în prezent. Dacă înainte de criză, toate scumpirile serviciilor (gen pază, curăţenie, reparaţii, etc.) sau ale utilităţilor erau suportate de clienţi, astăzi proprietarii acordă o mare atenţie acestui aspect, încercând să fie competitivi pe piaţă şi printr-un cost al întreţinerii ţinut sub control. Proprietarii au fost nevoiţi să renegocieze cu furnizorii de servicii şi utilităţi şi să reducă multe dintre aceste costuri.

Concurenţa dintre proprietari se reflectă nu doar în negocierea chiriei, dar şi în eficientizarea costurilor cu întreţinerea spaţiilor de birouri. Din 2008 până în prezent, o serie de proprietari au revizuit contractele cu furnizorii de servicii şi au reuşit să coboare cheltuielile cu 20- 30%. Alţii, chiar dacă nu scad costurile, luptă ca măcar să le menţină la acelaşi nivel, în condiţiile în care facturile la utilităţi (gaze, curent electric) au crescut şi în această toamnă ”, declară Alexandru Petrescu, manager al companiei imobiliare ESOP Consulting.

În urmă cu patru ani, pentru un spaţiu de 300 mp, un cost mediu de întreţinere era în jurul a 1.500 euro/lună. Numeroşi proprietari de spaţii în centre de business semnau contracte de închiriere în care erau prevăzute costuri de întreţinere de 5 euro/mp/lună, conform datelor ESOP Consulting. În toamna lui 2012, un astfel de tarif este perceput doar de clădirile de clasă A++, cu facilitaţi de spaţii de primire generoase, numeroase zone de servicii integrate (gen spaţii comerciale, lobby bar, cafeteria).

Ce fac proprietarii pentru a reduce costurile cu întreţinerea:

  • La clădirile mai mici, serviciile de pază cu doi-trei angajaţi la intrare sunt înlocuite cu un sistem de acces şi monitorizare pe bază de cartelă, pentru a reduce cheltuielile
  • În cazul clădirilor mari, au negociat inclusiv cu furnizorii de utilităţi, gen electricitate
  • Renegociază puternic serviciile executate prin firme specializate –curăţenie, pază, servicii tehnice
  • Pun uşi automatizate la intrarea în parcările subterane ale clădirilor mari de birouri, care sunt activate cu sistem de închidere pe bază de senzori, pentru a evita pierderile de căldură din clădire pe timpul sezonului rece
  • Apelează la un iluminat pe bază de senzori de mişcare, atât la exteriorul clădirii, cât şi în parcarea subterană
  • Schimbă firma de administrare a proprietăţii, dacă mai mult de jumătate dintre chiriaşi sunt nemulţumiţi (clauză cuprinsă şi în contractul de închiriere)

Atenţie la ce servicii sunt incluse în costurile de întreţinere

În alegerea unui sediu, chiriaşul nu trebuie să ia în calcul numai nivelul cheltuielilor de întreţinere, ci trebuie să analizeze şi ce includ acestea, spun specialiştii. Spre exemplu, două clădiri pot avea acelaşi nivel al cheltuielilor, în timp ce una poate avea incluse unele servicii, iar cealaltă nu (să trebuiască să fie plătite separat).

„Variaţiile semnificative în cuantumul cheltuielilor de întreţinere de la o clădire la alta trebuie analizate şi prin prisma includerii sau nu a consumului de utilităţi în aceste valori (cele mai importante fiind electricitatea şi gazul aferent încălzirii şi răcirii spaţiului închiriat şi cotei de spaţii comune aferente)”,  încheie Alexandru Petrescu.

 

CITEŞTE ŞI: Vilele care produc bani: se găsesc în Bucureşti, sunt libere şi pot fi folosite integral sau partiţionat

 

24 September 2012