De fiecare dată când a apărut, criza economică şi imobiliară a însemnat sfârşitul vieţii de până atunci şi începutul unei noi ere. Apar noi reguli, care îi avantajează doar pe cei pregătiţi. Pentru ceilalţi, există consultanţa. O mână de oameni aflaţi cu un pas înaintea tuturor, care ştiu cum să fie profitabili într-un context complet diferit decât cel de până atunci, sunt dispuşi să îi înveţe şi pe ceilalţi să se adapteze vremurilor. Oricine îşi doreşte să îi meargă bine, mai ales atunci când întreaga lume merge rău, dar informaţiile pe care ei le cer sunt preţioase şi se plătesc în consecinţă. Tudor Triţă, CEO Archibus, unul dintre românii care ştiu exact ce e de făcut pentru a avea o afacere profitabilă, a explicat pentru IMOPEDIA.ro cum în domeniul consultanţei, regula de aur este: „Criza creşte cifra de afaceri”.

31953-real-estate-consultant.jpgCare este cea mai mare problemă a managerilor cu care colaboraţi?

În esenţă, clădirile reprezintă pentru majoritatea organizaţiilor din întreaga lume unul dintre principalele active în care investesc bani. Costurile cu activele corporale sunt, de regulă, al doilea cost după salarii, în majoritatea companiilor. La un moment dat, aceste active atât de mari, atât de greu de schimbat, par un fel de elefant pe care nu îl poţi mişca. Dar în realitate ele se pot gestiona într-o manieră foarte flexibilă, în aşa fel încât costurile enorme pe care ele le implică pot fi aliniate cu obiectivele organizaţiei.

Care este soluţia pe care le-o expuneţi?

Pe măsură ce mediul economic a început să devină mai dinamic iar costurile cu infrastructura organizaţiei au început să devină tot mai mari, organizaţiile au început să îşi pună problema unei schimbări. Acum, ele au nevoie de informaţii. Nu poţi să iei decizii, nu poţi să optimizezi, nu poţi să reduci, nu poţi să creşti afacerea dacă nu ai informaţii pe baza cărora să iei decizii. Orice manager are nevoie de informaţii clare, rapide, la obiect. Pentru ei, există un sistem care a apărut în SUA, în urmă cu aproximativ 30 de ani. Se numeşte managementul infrastructurii companiilor. În esenţă, este vorba despre maparea întregii informaţii pe o soluţie soft şi găsirea instrumentelor de decizie potrivite managerilor. În acest moment, managerii pot să înţeleagă de ce îi costă aşa de mult clădirile, care clădire îi costă cel mai mult, ce clădire merită să fie păstrată, care trebuie vândută. Au răspunsurile la întrebări de genul „este mai rentabil să închiriez sau să cumpăr?” „Este mai rentabil să fac eu mentenanţa sau să externalizez?” „Ce fel de clădire trebuie să cumpăr, una verde sau una convenţională?” „Care este impactul de mediu al activităţilor pe care le am eu şi ce pot să fac să le reduc?” „Cât costă?” „Am vreun beneficiu, sau doar o să mă pot lăuda că am redus emisiile de carbon?”

Cum se poate ca atunci când au probleme cu banii, managerii să fie dispuşi să plătească pentru consultanţă?

Regula în industria noastră este „Criza creşte cifra de afaceri”. Criza este momentul în care companiile se uită tot mai mult la costuri şi vor să ştie de ce costă atât şi unde pot face reduceri de cost. Estimarea noastră este că ajutăm în fiecare an companiile să economisească în jur de 100 miliarde dolari, prin ceea ce facem pentru ele. În esenţă, pentru o companie, reducerea de costuri poate să varieze între 5% şi 35%, în funcţie de ce făceau managerii înainte şi după implementare. Sunt reduceri semnificative.

Cum a fost primit în România acest gen de serviciu?

În România am reuşit să lucrăm foarte bine cu companii mari, din domeniul telecomunicaţiilor, al petrolulului, retail şi imobiliare şi am avut până acum rezultate foarte frumoase. Cifra noastră de afaceri a crescut semnificativ, s-au dublat numerele, dar am început doar în 2007, iar la început este foarte uşor să creşti mult. Dar ceea ce ne interesează pe noi este să avem un business sustenabil.

Sunt managerii români pregătiţi să gândească total diferit decât până acum?

Piaţa din România este la un absolut început. Nu este însă grav, este un fapt pe care trebuie să îl iei în calcul atunci când porneşti o afacere şi să adaptezi acţiunile în consecinţă. ştiam de la început că o să fie o perioadă în care va trebui să aşteptăm să crească piaţa. În primul rând, este vorba de informaţie. Într-o piaţă imatură, cei mai mulţi clienţi nici nu îşi imaginează că există astfel de soluţii. Au tot felul de probleme pe care le rezolvă cum pot. Mai uşor, mai greu, cu un efort mai mic sau mai mare. Nu o să stea businessul în loc pentru că nu a apărut o problemă. Însă toţi simt că este nevoie de ceva mai mult. Au nevoie, de exemplu, să raporteze către management date precise. Iar munca făcută empiric generează date care nu corespund. Atunci încep să înţeleagă că au nevoie de soluţii mai complicate. Al doilea lucru reprezintă încrederea că o astfel de soluţie trebuie implementată. Aici avem poate de multe ori, mai ales la nivelul antreprenorului român, parte de scepticism. Dar companiile cu capital străin au deja exerciţiul acesta şi înţeleg că dacă se pune un soft şi managerii cer să se folosească, angajaţii îl vor folosi.

Aceste teorii se aplică atât afacerilor mici cât şi celor mari?

Soluţia noastră poate fi implementată la orice nivel. Avem proiecte simple, cu nişte costuri care pornesc de la nivelul miilor de euro, până la soluţii care costă milioane de euro, soluţii foarte sofisticate. Există ţări care folosesc acest sistem la nivel guvernamental, naţional, în programe de managementul infrastructurii.

CITEŞTE ŞI: Case construite pentru a aduce profit proprietarilor

 

8 October 2013