Grupul francez Carrefour, cel mai mare operator de hipermarketuri de pe piaţa locală, care mai deţine şi supermarketurile Carrefour Market, a raportat afaceri de 1,13 mld. euro în 2010, în scădere cu 0,4% faţă de anul anterior, potrivit raportului financiar al companiei.

16026-16-sus.jpgCu 15 magazine în plus faţă de 2008, în care a investit circa 60 de milioane de euro potrivit calculelor ZF, Carrefour nu a reuşit nici în 2010 să egaleze în România vânzările din 2008.

2010 este astfel al doilea an de la intrarea pe piaţă a Carrefour, în 2001, când vânzările totale sunt pe un trend descendent, deşi declinul s-a temperat de la o scădere de 4,7% în 2009 faţă de 2008, la doar 0,4% anul trecut.

Cu toate că s-au confruntat în România cu un consum în scădere, francezii au continuat să vină cu bani în extinderea magazinelor pe piaţa locală, în special pe segmentul supermarketurilor, astfel că grupul avea la finalul anului trecut 55 de magazine, cu 15 mai multe faţă de 2008 (2 hipermarketuri şi 13 supermarketuri).

Astfel, dacă investiţia medie într-un supermarket este de 1,5 mil. euro, iar cea într-un hipermarket de 20 mil. euro, atunci în cele 15 magazine noi, investiţiile Carrefour în ultimii doi ani se ridică la 60 mil. euro, potrivit estimărilor ZF.

Pariază pe supermarketuri

În 2010, în termeni comparabili - în magazinele mai vechi de un an - afacerile Carrefour au scăzut cu 5% comparativ cu 2009. Evoluţia cursului de schimb a influenţat vânzările cu 0,5%, astfel că la un curs de schimb constant scăderea vânzărilor ar fi fost de 0,9% anul trecut. Reprezentanţii Carrefour nu au transmis niciun comentariu pe marginea rezultatelor până la închiderea ediţiei.

În 2010 compania a mizat pe extindere, în principal pe segmentul supermarketurilor, deschizând zece astfel de magazine şi un singur hipermarket la Drobeta-Turnu Severin. Extinderea operaţiunilor pe piaţa locală a avut un impact pozitiv de 4,1% asupra vânzărilor Carrefour în România. În prezent, grupul francez a ajuns la 32 de supermarketuri şi la 23 de hipermarketuri. În 2010 Carrefour a şi închis trei supermarketuri, în Hunedoara, Baia Mare şi Turda, iar motivul din spatele acestor închideri a fost, potrivit Andreei Mihai, director de marketing al Carrefour România, optimizarea parcului de supermarketuri.

Cele trei magazine făceau parte din reţeaua Carrefour Express, brand la care retailerul a renunţat în favoarea Carrefour Market. Toate supermarketurile vor fi rebranduite, proces început la 15 decembrie 2010, sub Carrefour Market. Grupul francez a intrat pe segmentul supermarketurilor în 2007, când a achiziţionat în schimbul sumei de 55 de milioane de euro reţeaua de 21 de supermarketuri Artima de la fondul de investiţii Enterprise Investors. În 2009, reţeaua de supermarketuri a adus Carrefour 354 mil. lei (84 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Pentru 2011, francezii au anunţat deja două hipermarketuri, în Botoşani Shopping Center şi în Bucureşti, localizat în proiectul Colosseum, în timp ce pe segmentul supermarketurilor compania nu a comunicat planurile de extindere.

Rivalii de la Cora au raportat un plus de 3%

Carrefour este astfel a doua reţea de hipermarketuri care comunică dinamica vânzărilor de anul trecut, după Cora, care şi-a majorat cifra de afaceri cu 3%. Astfel, afacerile retailerului, cu două noi magazine în portofoliu şi opt în total, s-au ridicat anul trecut la 1,44 mld. lei (342 mil. euro), potrivit calculelor ZF. Pe de altă parte Real, unul dintre cei mai mari competitori ai Carrefour, nu a anunţat rezultatele. Totuşi, într-un raport al grupului Metro, proprietarul hipermarketurilor Real, se arată că situaţia macroeconomică dificilă din România "a favorizat o continuare a declinului vânzărilor în trimestrul al patrulea".

Deşi vânzările Cora au crescut, şi şeful reţelei, Phillipe Lejeune, recunoaşte că situaţia macroeconomică dificilă s-a resimţit şi asupra afacerilor companiei pe care o conduce, putându-se observa o scădere a vânzărilor la produse non-alimentare, precum televizoarele. Consumul s-a contractat în primele zece luni cu 6%, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă MEMRB.

La nivel mondial vânzările Carrefour - ce includ TVA - se ridică la 101 mld. euro, cu 5,8% mai mult decât în 2009.


Sursa

17 January 2011