Primul magazin al francezilor de la Leroy Merlin de pe piaţa locală, care va fi deschis săptămâna viitoare în Chitila, va fi cel mai mare al companiei la nivel mondial, de pe 12 pieţe. Alegerea a fost făcută pentru diferenţiere într-un oraş precum Bucureştiul, în care mai sunt deja 17 "hipermarketuri pentru construcţii".

20811-8-leroy-merlin-cn.jpgLa începutul acestei săptămâni în cadrul proiectului Colosseum din Bucureşti era destul de multă agitaţie, deşi deocamdată nu se vinde nimic în parcul comercial din Chitila. Clădirea viitorului magazin Carrefour din cadrul proiectului a fost "închisă", astfel că muncitorii se concentrau pe faţadele de la intrările în hipermarketul care ar trebui deschis în a doua jumătate a lunii octombrie.

Prin parcare trece o camionetă Altex, retailer care va avea un magazin chiar lângă Carrefour. Un tir cu materiale de construcţii coteşte pe lângă clădirea albă cu însemne verzi a magazinului Leroy Merlin pentru a descărca diverse produse, în timp ce prin parcarea magazinului sunt deja circa 50 de maşini ale celor 250 de angajaţi pe care compania franceză i-a recrutat pentru demararea activităţii pe piaţa locală - 180 pentru magazinul din Chitila, restul în "centrală".

Francezii au închiriat încă din 2008, când nu era criză, pentru circa 2 milioane de euro anual spaţiul din proiectul dezvoltat de omul de afaceri Panico Panayi, dar deschid magazinul la o distanţă de trei ani, într-o piaţă extrem de aglomerată, cu cel puţin şase companii care se luptă pentru o poziţie de top.

Un magazin verde din 15 septembrie

În interiorul magazinului lucrurile par deja pregătite pentru deschiderea programată în 15 sep­tem­brie. Primul lucru care îţi sare în ochi, spre deosebire de restul magazinelor de bricolaj, este culoarea verde, prezentă atât la cele 14 case de marcat, cât şi pe alte elemente precum cărucioarele din plastic pen­tru cumpărături mai puţine. Tot la intrare este deja ame­najat şi un loc de joacă pentru copii, după modelul ma­gazinului de mobilier IKEA, în timp ce în interiorul ma­gazinului este amenajată o cafenea şi o minibi­blio­tecă cu volume şi indicaţii pentru amenajări şi construcţii.

"Acesta va fi cel mai mare magazin Leroy Merlin din lume, într-o reţea de 303 magazine. Căutăm să avem toate stilurile de produse pentru amenajări şi construcţii. În ceea ce priveşte mobilierul vom avea produse doar pentru bucătărie şi baie, holuri, dar nu şi articole pentru dormitor sau canapele", îşi prezintă magazinul Philippe Hauville, directorul general al Leroy Merlin de pe piaţa locală.

Cu bocanci în picioare, francezul se plimbă prin magazin dispus să pună umărul la lucru şi are primul instinct de a sări să-şi ajute un angajat căruia i-au scăpat o serie de produse. Se întoarce însă la interviu pentru a puncta culoarul cu podiumurile pentru reduceri, în care vor fi expuse produsele cu preţurile cele mai mici din gama lor, aduse de cei 500 de furnizori, 95% români.

Echipa de management este alcătuită în special din francezi - director financiar, director de magazin, arhitect, în total opt oameni -, poziţiile de conducere ocupate de români fiind cele de business development manager, Cristi Petrescu (fost Praktiker), respectiv director de HR, Adina Burchioiu (fost Dacia-Renault). Angajaţii din magazin vor fi în schimb preponderent români. "Sunt foarte satisfăcut de angajaţii recrutaţi în România - tineri implicaţi, educaţi, serviabili. Salariile au fost stabilite în raport cu concurenţa - ei au fixat salariile", explică Hauville, fără a oferi detalii despre nivelul de salarizare.

Philippe Hauville, directorul general al Leroy Merlin de pe piaţa locală 6 mil. euro investiţie în magazin

Investiţia pentru deschiderea magazinului s-a ridicat la circa 6 milioane de euro, sumă care include amenajarea spaţiului şi rafturile, precum şi stocul de marfă şi salariile. La aceşti bani se adaugă o garanţie de 26 de milioane de euro pentru plata chiriei pe durata contractului de 13 ani, respectiv 2 milioane de euro anual.

Ce vânzări va avea magazinul pentru acoperirea tuturor costurilor? "Nu contează cifra de afaceri. Am vizitat 500 de gospodării pentru a întreba oamenii ce şi-ar dori să găsească în magazin, în încercarea de a adapta spaţiul la nevoile locale. Dacă ei vor fi mulţumiţi, cifra de afaceri obţinută va fi rezultatul acestui fapt."

Magazinul Leroy Merlin din Chitila, cu o suprafaţă totală de 17.000 mp, din care suprafaţa de vânzare este de 15.000 mp, va fi printre cele mai mari de acest gen din Bucureşti, după unităţile Hornbach, care au vânzări medii de circa 23 de milioane de euro anual. Păstrând proporţiile, Leroy Merlin ar putea avea în Chitila vânzări de 18-20 de milioane de euro anual, dar reprezentantul companiei refuză să facă vreo estimare.

"Consider că în cinci ani piaţa de bricolaj se va restructura. Pentru noi este prima dată când intrăm într-o piaţă atât de aglomerată. Avem competitori buni, care cunosc această meserie, dar probabilitatea ca unele magazine să fie închise consider că este mare. Avantajul nostru este că venim după criză şi suntem mai adaptaţi la realităţile actuale", apreciază Hauville.

"Nu îi cunosc pe cei de la Bricostore"

În piaţa de fuziuni şi achiziţii este vehiculată o posibilă achiziţie de către Leroy Merlin, în condiţiile în care este dificil în prezent de realizat o dezvoltare greenfield de amploare, marile oraşe fiind în bună măsură acoperite. Una dintre posibilele ţinte ar putea fi chiar francezii de la Bricostore, dar Hauville spune că nu i-a cunoscut deocamdată nici pe Philippe Bresson, proprietarul reţelei, şi nici pe Isabelle Pleska, directorul companiei, dar i-a invitat la evenimentul de deschidere a magazinului din Chitila.

"Leroy Merlin trebuie întâi să se implementeze la nivel local şi să formeze o echipă. Ne uităm după oportunităţi, dar acestea nu reprezintă deocamdată o prioritate. Avem mai multe proiecte, dar vom începe expansiunea după ce vom înţelege piaţa. În Brazilia, spre exemplu, una dintre cele mai noi pieţe pentru noi, deschidem 5-6 magazine pe an, dar trebuie întâi să reglăm conceptul. La următoarele magazine vom căuta să fim proprietarii spaţiilor", precizează Hauville.

Pe rafturile magazinului pot fi observate deja o parte din preţuri şi cartonaşe cu "Super afacere" şi "Preţ inegalabil". Într-un spaţiu rezervat pentru o seră de flori sunt fotografiate produsele care vor fi prezentate pe site. Planul pe cinci ani al companiei, "bineînţeles că există, dar nu îl pot spune". Adaptarea la piaţa locală va fi însă strâns legată de preţurile practicate, în funcţie de care planurile pot fi modificate pe parcurs, într-o piaţă în care primii şase jucători au vânzări anuale de un miliard de euro.


Sursa

7 September 2011