Criza nu a atenuat interesul romanilor fata de anumite malluri. Cele mai mari centre comerciale construite in aceasta perioada au fost si cele mai cautate de clienti. Majoritatea proiectelor noi din Bucuresti mizeaza fie pe argumentul dimensiunii, fie pe cel al petrecerii timpului liber.

16693-evocasa_selecta_33244400.jpgDoua malluri bucurestene deschise in plina criza - AFI Palace Cotroceni si Sun Plaza - au atras in primul an aproa­pe 29 de milioane de vizitatori. In mod obisnuit primul an de activitate al unui mall este considerat a fi cel mai greu, mai ales intr-un an de criza. Per­for­manta celor doua centre comer­ciale nu a fost insa intinata de criza si nici de redu­cerea apetitului pentru cumparaturi, ci din contra. Spre exemplu, AFI Cotroceni a consemnat afaceri de 164 de milioane de euro in primul an de functionare, luna decem­brie 2010 inregistrand o cifra cu 15% mai mare (la 22 mil. euro) fata de decembrie 2009. In plus, traficul mallu­lui, chiar si in lunile iulie si august, a depasit 1,5 milioane de vizitatori pe luna. La Sun Plaza, primul an in primul an de functionare a adus 11 milioane de vizi­tatori, adica 0,91 milioane pe luna. Pentru a avea un termen de comparatie, Baneasa Shopping City, cel mai mare mall inainte sa apara AFI Cotroceni si Sun Plaza, a inregistrat in prima luna de functionare aproximativ 750.000 de vizita­tori, respectiv o medie de circa 8,4 milioane de vizitatori in primul an de functionare. E adevarat ca mallul are o pozitionare periferica, avand o ,,arie de captare" (catchment area) suprapusa peste zona de nord a Capitalei, care din punct de vedere al densitatii populatiei este cea mai rarefiata. Un vad supli­men­tar este atras si din tranzitul de persoane de pe DN1 sau cele doua aeroporturi. La polul opus (sudic) al Capitalei, Grand Arena din Berceni este exemplul cel mai elocvent care ilustreaza performante sub asteptari pentru un mall inaugurat in plina criza. Deschis la inceputul anului 2009, la Grand Arena nu atat numarul de vizitatori este important, cat gradul de ocupare al spatiilor comerciale, unul dintre cele mai mici din Capitala. Aici, intreg etajul 1 este practic dipsonibil in prezent pentru inchiriere.

Marimea conteaza

AFI Cotroceni a detronat in materie de vizitatori liderul ultimilor ani - Unirea Shopping Center. Mallul din Piata Unirii a fost vizitat in 2008, an de boom pentru shoppingul din Romania, de aproximativ 1,4 milioane de vizitatori lunar. Mai putin decat a reusit sa contabilizeze mallul din Cotro­ceni in primul an de functionare, care s-a suprapus peste o perioada de maxima contractie a inte­resului pentru cumpa­raturi. Secre­tul celor doua malluri - AFI Cotroceni si Sun Plaza - este dat de pozi­tionare, de dimensiunea proiectelor, mixul de retaileri si, nu in ultimul rand, de accentul pe componenta de diver­tisment si petrecere a timpului liber. De fapt, dupa cat de aglomerate sunt zonele de court food, cinema si jocuri intr-un mall, poti judeca si gradul de atractivitate al centrului comercial. Spre exemplu, in acelasi interval de timp, un alt centru comercial (City Mall), aflat la numai doua statii de metrou de Sun Plaza, a in­trat in faliment fiind acum pe lista van­za­rilor. In ceea ce priveste Sun Plaza, centrul include un hipermarket Cora, maga­zinul de bricolaj Baumax, Mobex­pert, Flanco, suprafetele cele mai mari din domeniul lifestyle fiind ocupate de Zara, C&A, Marks&Spencer, Debenhams, New Yorker, Hervis, Sprider Stores, Koton, Diverta, Humanic si Deichmann. Cen­trul comer­cial a fost deschis in fe­bruarie 2010, fiind in prezent cel mai mare mall func­tional din Bucuresti (81.000 mp inchi­ria­bili), detronand, la mustata, AFI Palace Co­troceni, deschis in octombrie 2009 (76.000 mp).

Mallul din Cotroceni are in pre­zent aproximativ 300 de magazine, cei mai importanti retaileri gazduiti in cei 214.000 mp construiti fiind Real, Inditex (Zara si Bershka), C&A, New Yorker sau H&M (astep­tat sa se deschida in aceasta prima­vara). Mallul are 2.500 de locuri de parcare si primul cinema 3D IMAX din Romania.

Mai mare, mai scump

Pentru ca marimea conteaza mai mult ca niciodata, majoritatea proiec­telor de malluri noi din Bucuresti mizea­za fie pe argumentul dimensiunii (Collo­seum), fie pe cel al distractiei si al petre­cerii timpului liber (conceptul Mega Fun al dezvoltatorului AFI Euro­pe). Dezvolta­torul Nova Imobiliare, al mallului Colo­sseum, centru comercial a carui cons­­tru­ire a inceput in nordul Capitalei, isi propune sa deschida in 2013 cel mai mare mall din tara, cu o suprafata de 137.000 mp de spatii comerciale. Costul celor doua faze de dezvoltare se ridica la 450 mil. euro, cu 33% mai mult compa­ra­tiv cu ultimul record in materie de inves­titii - AFI Cotroceni Palace, care a inghitit aproximativ 300 mil. euro. Zona de nord mai este vizata de planuri privind inaltarea unor centre comerciale noi, precum AFI Palace B Noi, Victoria City sau Promenada din Floreasca City, dar, dintre acestea, pasi concreti in vederea demararii lucrarilor s-au facut doar in cazul mallului AFI Palace B Noi.

De la primul mall deschis in 1999, volumul de spatii comerciale in centre comerciale moderne a ajuns la aproximativ 600.000 mp. Aceasta crestere nu inseamna neaparat si o imbunatatire a calitatii produselor. Multi dezvoltatori, inclusiv cei internationali, au vazut in piata romaneasca o oportunitate pentru castiguri rapide si au ignorat de multe ori fundamentele planificarii si elaborarii proiectelor noi. Astfel, desi numarul de malluri a crescut considerabil in Bucuresti in ultimii ani, doar cateva dintre proprietatile existente au aspectul si valoarea similare mallurilor occidentale. Multe centre comerciale nu corespund standardelor vestice, fiind construite repede, fie ca raspuns la nevoile pietei locale, fie ca simple produse de investitii.



Sursa

3 March 2011