Singura veste bună pentru comercianţii care încă au închiriate spaţii în cele trei centre comerciale deschise începând din 2008 în Suceava este legată de faptul că pe timpul verii s-au întors în oraş mai mulţi localnici care lucrează în Italia şi Spania, care "cumpără şi maşină de spălat şi aragaz şi frigider".

În rest, toate proiectele au zeci de spaţii goale, hainele au reduceri de până la 80%, iar preţul unui suc la o cafenea din mall începe de la 3 lei. Clienţii, în schimb, sunt număraţi pe degete.

Singurii oameni ce puteau fi observaţi într-o sâmbătă după-amiază pe culoarul de la parterul centrului comercial Galleria din Suceava erau cei doi agenţi de pază şi un cuplu de tineri.

Deşi în majoritatea magazinelor, care afişau reduceri de preţ cuprinse între 50 şi 80%, rafturile erau pline cu marfă, cei mai mulţi clienţi din mall erau în Penny Market, magazinul de tip discount deschis la finele anului trecut "ca să mai atragă oameni", după cum spune un cumpărător. Nu erau mai mult de 20 de vizitatori în tot complexul Galleria, iar în magazinele de haine şi electrocasnice bătea vântul.

"La noi nu prea vine lume cum vine la Carrefour (Shopping City - n. red.) sau la mall (Iulius Mall - n. red.). Este constant aşa - e gol mai tot timpul, iar acum, fiind şi cald, lumea nu prea iese la cumpărături, chiar dacă este weekend", spune vânzătoarea de la Tina R, retailerul de îmbrăcăminte prezent în mai mult de zece centre comerciale din toată ţara.

Galleria este cel mai mic centru comercial din oraş, finalizat în 2009 de către grupul israelian GTC în urma unei investiţii de 22 de milioane de euro.

Proiectul este structurat pe parter şi un etaj superior, dar singurul magazin deschis la etaj este House of Art, care nu avea însă niciun vizitator. Un alt spaţiu era ocupat de o cafenea, tot fără niciun client, doi copii se jucau în spaţiul special amenajat, iar alţi doi tineri erau la o masă de ping pong.

"Îmi amintesc că am văzut acum ceva timp o vânzătoare care îl învăţa pe angajatul de la pază să încaseze banii pe produse în cazul în care vine vreun client, ca să poată pleca pentru câteva ore", spune Roxana, vizitator în Galleria.

Numărul redus de vizitatori poate fi estimat şi fără a intra în mall, ţinând cont că în parcarea mallului nu erau mai mult de 20 de maşini, o parte dintre acestea fiind inscripţionate cu logo-urile firmelor din complex.

Reprezentanţii Galleria au declarat că centrul comercial are un grad de ocupare de 65% în prezent, urmând să crească până la 83% în această toamnă, când vor fi deschise un magazin de electronice şi electrocasnice, un magazin de cadouri şi o librărie.

Traficul a crescut de la 28.000 de oameni lunar în septembrie 2009 la circa 60.000 în iunie 2010, respectiv 2.000 de oameni zilnic, obiectivul fiind atragerea unui număr de 100.000 de vizitatori lunar.

Cum s-a ajuns la această situaţie?

Suceava este oraşul din România cu cea mai mare densitate de spaţii comerciale moderne. Patru companii au construit în ultimii ani spaţii de peste 100.000 de metri pătraţi pentru cei aproximativ 100.000 de locuitori ai oraşului, astfel că densitatea a ajuns rapid la un metru pătrat de retail pe cap de locuitor, mai mare decât în Bucureşti şi comparabilă cu cea din Praga sau Varşovia.

Acum sunt operaţionale atât proiectele Shopping City, Iulius Mall şi Galleria, cât şi hipermarketul Real, care cuprinde şi o galerie comercială.

Concurenţa cea mai mare este între Shopping City şi Iulius Mall, complexuri construite în zona industrială a Sucevei, aflată la jumătatea distanţei dintre centrul oraşului şi cartierul Burdujeni de la periferia oraşului.

Ambele proiecte au fost finalizate în 2008, în urma unor investiţii considerabile, de 60-70 de milioane de euro fiecare, iar vecinătatea a crescut şi mai mult competiţia între omul de afaceri Iulian Dascălu şi britanicii de la Argo Real Estate.

Ambele proiecte se bat însă pentru acelaşi buzunar al sucevenilor, în care intră în medie doar 240 de euro lunar, astfel că vor dura probabil ani buni până când aceste proiecte vor ajunge la rentabilitatea estimată iniţial.

Şi Dascălu are aproape 20 de spaţii goale în Suceava

Deşi nici în Iulius Mall Suceava nu erau foarte mulţi vizitatori în aceeaşi zi de sâmbătă, diferenţa era semnificativă faţă de Galleria. De altfel, unii cumpărători spun că în proiectul lui Dascălu ar fi, în general, mai mulţi vizitatori decât în Shopping City Suceava. Cu toate acestea, atipic faţă de alte oraşe, unde mallurile se aglomerează în weekend, la Suceava cei mai mulţi clienţi sunt în timpul săptămânii între orele 11 şi 13 şi seara după 17, din cauza căldurii, spun vânzătorii.

"Vânzările au crescut destul de mult în ultima perioadă, pentru că s-au întors «italienii», care nu cumpără un singur produs, ci cumpără, de exemplu, şi maşină de spălat şi aragaz şi frigider", spune un vânzător de la raionul de eletronice şi electrocasnice din hipermarketul Auchan. Alături de Auchan, printre cei mai mari chiriaşi din Iulius se numără Domo, Sprider Stores, Diverta sau Intersport. Cu toate acestea, şi în Iulius Mall sunt foarte multe spaţii goale, trei fiind chiar la intrarea în complex.

Fie că s-au închis magazine, cum a fost cazul Benetton, sau nu au fost deschise niciodată, există aproape 20 de spaţii goale în mallul lui Dascălu, cel mai mare proprietar de malluri din România.

"Din 20 - 30 de oameni care intră zilnic în magazin, numai 15% (3-5 persoane - n. red.) cumpără câte ceva, iar cel mai mult se vând articolele de îmbrăcăminte aflate la reducere. Vara se vinde mai bine decât în restul sezoanelor, dar tot avem mai mulţi «gură-cască» decât clienţi", spune Andrada, vânzătoare la un magazin de decoraţiuni interioare şi haine care activează într-un spaţiu cu o chirie lunară de 1.000 de euro. Spre comparaţie, chiria unui apartament cu trei sau patru camere în centrul Sucevei nu depăşeşte 250 de euro, în timp ce pentru un spaţiu comercial de 100 mp în aceeaşi zonă costurile sunt de 300 de euro pe lună.

La fel ca în alte malluri pe care le deţine, Dascălu a închiriat la Suceava spaţii şi Prefecturii şi Biroului de metodologie şi asistenţă contribuabili din cadrul ANAF, aceasta fiind una dintre strategiile pentru a atrage mai mulţi oameni în cadrul complexului.

Cu toate acestea, proiectul de la Suceava are cei mai puţini vizitatori din reţeaua Iulius Mall, anul trecut fiind contabilizate 6 milioane de vizite, respectiv 16.000 de oameni zilnic.

Reprezentanţii Iulius Mall spun, de asemenea, că în primele şase luni ale anului traficul în cadrul mallului a crescut cu circa 17% şi au remarcat totodată o creştere a vânzărilor în hipermarketul Auchan, magazinele ancoră şi zona de restaurante.

Pe de altă parte, gradul de ocupare este în prezent de 91%, 166 de magazine fiind deschise, dar până în primăvara anului viitor gradul de ocupare al spaţiilor va creşte la 96%, ca urmare a semnării unor noi contracte.

Proiectul s-ar fi putut diferenţia de concurenţă şi prin deschiderea unui cinematograf. Pe afişul de pe spaţiul destinat complexului Cinema Multiplex, care ar trebui să cuprindă 10 săli, încă scrie "În curând", deşi oficialii complexului au anunţat deschiderea cinematografului pentru primăvara acestui an. Şi cafenelele din Iulius Mall erau goale, deşi preţul unei cafele începe de la 4 lei şi nu depăşeşte 7 - 8 lei, iar un suc costă 3 lei.

Shopping City Suceava egal Carrefour

Proiectul Shopping City Suceava, cunoscut de suceveni sub denumirea de "Carrefour", datorită prezenţei hipermarketului deţinut de grupul francez de retail, nu a atras nici el prea mulţi vizitatori în prima seară din weekend. "De două săptămâni încoace au crescut vânzările pentru că s-au întors muncitorii din Italia şi din Spania. În weekend vânzările sunt mai mici, pentru că este cald, iar lumea pleacă din oraş", spune Andreea, managerul unui magazin de îmbracăminte din proiect.

Shopping City are mai puţine magazine, în condiţiile în care retailerii Carrefour, Mobexpert, Media Galaxy şi BauMax ocupă mai mult de jumătate din suprafaţa complexului, dar şi mai puţine spaţii goale, New Yorker şi Deichmann având magazine în galeria comercială.

 


 


Sursa

23 July 2010