Cei mai mulţi proprietari caută un chiriaş în cercul de cunoştinţe, de teama că un străin ar putea fi iresponsabil sau neserios. Sentimentul de îngrijorare este justificat, dar aria căutărilor nu ar trebui totuşi restrânsă, ci ar trebui luate doar câteva măsuri de precauţie. IMOPEDIA.ro te învaţă cum să eviţi chiriaşii lipsiţi de seriozitate.

25843-chirie.jpgO proprietate de închiriat neocupată este o sursă de îngrijorare, deoarece lipsa unui chiriaş se resimte în buget. Dar poate fi o sursă de nelinişte şi atunci când este închiriată, deoarece clientul poate ridica anumite probleme. Legislaţia din România favorizează chiriaşul, astfel că există multe situaţii în care proprietarii sunt păgubiţi – ori chiriaşul se face brusc nevăzut, ori proprietarul trebuie să plătească din buzunar anumite stricăciuni, ori nu reuşeşte să scape de vreun client care ridică probleme. Cum ne putem asigura că lăsăm locuinţa pe mâinile cuiva de încredere? Cum pot fi atraşi chiriaşii serioşi?

Apartamentul oferit spre închiriere trebuie pregătit ca pentru expoziţie

Atunci când este oferită spre închiriere, o locuinţă trebuie aranjată mai mult decât atunci când aştepţi pe cineva în vizită. Trebuie să fie primitoare pentru un străin, acesta trebuie să se simtă „ca acasă” de îndată ce îi calcă pragul. Chiriaşul serios este atent la detalii şi caută o locuinţă decentă. Detaliile sunt analizate cu atenţie, fiind chiar mai importante decât preţul.

„Apartamentul trebuie să fie pus la punct, să fie curat, să arate impecabil. Din păcate, proprietarii nu înţeleg importanţa acestei reguli de bază, ne confruntăm cu această problemă chiar şi la apartamente de lux. Prima impresie este importantă, clientul nu va reţine cu plăcere o locuinţă dezordonată”, subliniază Ruxandra Cleciu, general manager Neocasa.

„Proprietatea trebuie să îndeplinească un minimum de standard pentru a atrage clienţi decenţi. Mai mult, este şi în avantajul proprietaului – cu cât standardul este mai ridicat, cu atât acesta poate justifica o chirie mai ridicată”, arată Costin Spînu, reprezentant ImoSuport.

Interviu cu chiriaşul

Nu este neobişnuit ca proprietarul să fie interesat despre chiriaş, ba chiar solicitarea numărului de telefon al fostului proprietar. Temerile sunt eliminate atunci când există o colaborare cu un agent imobiliar profesionist. În general, consultantul imobiliar poartă discuţiile preliminarii, pune toate întrebările pentru a se asigura că găseşte un chiriaş serios.

„Eu cred că a-l întreba pe client cine este, cu ce se ocupă, unde lucrează, sunt întrebări de bun simţ. Este normal să ştii pe cine laşi să îţi intre în casă. Nu la fel ar fi privită o întrebare legată de venitul lunar, deşi în alte ţări se practică, mai ales pentru că există legi care limitează valoarea chiriei la un anume procent din salariu”, continuă reprezentantul Neocasa.

Contractul de închiriere

Specialiştii imobiliari insistă asupra importanţei pe care îl are un contract de închiriere. Deşi proprietarii pot fi tentaţi să renunţe la astfel de documente, acestea pot fi singurele care îi vor despăgubi în caz de nevoie.

„Din dorinţa de a rămâne cu mai mulţi bani în buzunar, unii proprietari îşi asumă riscul de a nu face un contract scris. Poate veni un moment când proprietarul va fi pus într-o situaţie dificilă din cauza unei astfel de decizii, îşi asumă un risc inutil”, susţine Adrian Șişchin, director regional RE/MAX.

„Pentru a-şi asigura locuinţa, în primul rând, proprietarul ar trebui să încheie un contract de închiriere, nu este suficient formularul-tip pus la dispoziţie de autorităţi. Pentru un astfel de contract, este bine să fie consultat un avocat sau un consultant imobiliar, deoarece nu este deloc costisitor, fiind în schimb foarte avantajos”, sfătuieşte reprezentantul ImoSuport.

O măsură în plus pe care o iau proprietarii pentru a se feri de plata eventualelor pagube este depozitul de garanţie. Această sumă se stabileşte în funcţie de valorile din casă, dar în general, reprezintă contravaloarea chiriei pe o lună.

Proprietarul trebuie să se implice chiar şi după ce a bătut palma cu chiriaşul

Odată ce locuinţa şi-a găsit un chiriaş, lipsa de implicare a proprietarului nu ar trebui să scadă vertiginos. Acesta ar trebui să viziteze locuinţa periodic, este o clauză normală ca, într-o zi stabilită de comun acord cu chiriaşul, să vină să verifice starea apartamentului. Unii chiriaşi ar putea fi deranjaţi de această inspecţie, astfel că pretextul vizitei poate fi verificarea instalaţiei electrice sau de gaze.

Pe de altă parte, pentru a se asigura că îşi menţine clientul cu care are o bună relaţie, proprietarul ar trebui să fie un suport permanent pe parcursul contractului de închiriere – să investească în lucrările de îmbunătăţire sau renovare a locuinţei, să nu mărească chiria nejustificat, să asculte dorinţele clientului sau să renegocieze, dacă este cazul.

„Proprietarul ar trebui să rămână în mod constant conectat la realităţile pieţei. În condiţiile în care tendinţa este descrescătoare şi există o variaţie importantă a chiriei, acesta ar putea să vină din proprie iniţiativă în întâmpinarea clientului, astfel încât acesta să nu fie tentat să plece pentru 50 euro/lună”, încheie reprezentantul RE/MAX. 

CITEŞTE ŞI: Sistemele de încălzire în pardoseală câştigă constant noi adepţi datorită avantajelor considerabile


 

2 August 2012