Companiile specializate in afaceri cu spatii pentru logistica si industrii si-au concentrat eforturile pe zonele de dezvoltare A1 si Ploiesti Pe hartie exista proiecte care insumeaza peste 150.000 mp, real ar putea fi livrati maximum 94.000 mp.
Expansiunea activitatilor logistice si de productie va avea loc in orase importante ca Ploiesti, Cluj-Napoca, Timisoara si Arad, in timp ce in Bucuresti dezvoltatorii se vor concentra pe facilitatile deja operationale, se arata intr-un recent raport de piata al companiei CBRE.
Studiul mentionat mai arata ca cererea pentru terenuri cu destinatie industriala este in crestere, in special in zonele deja specializate (Bucuresti - Pitesti A1), dar si in proximitatea noilor parcuri industriale aparute langa Ploiesti. De fapt, dezvoltarea infrastructurii rutiere de tip centura in zona Ploiesti a declansat competitia printre dezvoltatori pentru securizarea unor noi investitii prin cumpararea de terenuri in zona. Aditional, se inregistreaza o cerere crescuta pentru terenurile cu destinatie industriala localizate langa viitoarea autostrada care va lega Bucurestiul de Ploiesti si Brasov (A3).
De altfel, anul trecut, cea mai mare suprafata de teren vanduta in Romania cu scopul construirii unor spatii industriale a avut loc in incinta parcului logistic Ploiesti West Park, unde compania Lufkin Industries a achizitionat 33 ha de teren, valoarea tranzactiei nefiind divulgata. Totodata, in 2010, dezvoltatorii din zona Ploiesti au egalat Bucurestiul in ceea ce priveste oferta de noi spatii industriale, volumul de hale pentru activitati industriale sau logistice reprezentand 34% din livrarile pe tara. In Bucuresti oferta a insemnat 34% din volumul livrat pe tara, iar la Timisoara 32%.
Ce se intampla in 2011
Volumul spatiilor ce vor fi livrate in 2011 este dificil de estimat, intrucat anumite proiecte sunt stopate temporar sau amanate, reinceperea lor depinzand direct de nivelul cererii pentru respectivele proiecte, sustin analistii CBRE. Potrivit acestora, in prezent sunt in constructie aproximativ 94.000 mp, din care 9.000 mp in Bucuresti. Totodata, pe hartie, proiectele preconizate insumeaza 165.000 mp, din care 94.000 mp in Capitala. Proiectele apartinand dezvoltatorilor imobiliari aflate in constructie reprezinta aproximativ 120.000 mp, mare parte fiind amplasate in afara Bucurestiului.
Potrivit companiei de evaluare Darian, stocul de spatii industriale moderne, de clasa A si B din Romania, a ajuns la finalul anului trecut la aproximativ 1.270.000 mp. In cursul anului trecut au fost livrate doar doua proiecte industriale importante, ambele situate in zona Popesti-Leordeni de langa Bucuresti.
Totodata, in prezent exista un singur proiect major de spatii logistice aflat in constructie, Millenium Logistic Park, care va creste stocul cu aproximativ 12.000 mp. Celelalte peste 150.000 mp de spatii industriale sunt mai mult pe hartie, inceperea sau continuarea acestora fiind incerta, declara analistii Darian. Totusi, remarca analistii citati, desi nu exista proiecte de amploare in dezvoltare, datorita faptului ca durata de dezvoltare a unui proiect este mai redusa, segmentul industrial se va adapta mai usor cererii.
Pentru anul 2011 se estimeaza ca piata spatiilor logistice va semana foarte mult cu cea din 2010, chiria si ratele de neocupare ramanand la aproximativ acelasi nivel, fapt determinat in primul rand de cererea care este in continuare redusa. La nivel national rata de neocupare la sfarsitul anului 2010 a fost de aproximativ 15% (16% - potrivit CBRE), mai redusa fiind la nivelul Capitalei, unde a fost de aproximativ 14%.
Tranzactiile principale
La nivel anual, tranzactiile de inchiriere au inregistrat anul trecut un plus de 105% in 2010 fata de 2009, cand au fost inchiriati doar 46.000 mp. Unele dintre cele mai mari tranzactii ale anului 2010 au avut loc pe final de an: o divizie a companiei Röchling-Automotive, AG&Co a inchiriat in Warehouses De Pauw Pitesti (5.000 mp pre-inchiriere); Geodis Calberson in Prologis Logistic Park (17.400 mp), iar Terwa in Olympian Park Brasov (4.500 mp).
Volumul inchirierilor din 2010 a fost dominat de zona Bucuresti, unde au fost incheiate peste 53% din tranzactii, din care 70% sunt localizate in zona de vest. Piata spatiilor industriale din Bucuresti continua sa fie dominata de zona de vest, cea care are acces direct la autostrada A1 Bucuresti-Pitesti si unde se afla peste 75% din stoc. Ca volum de tranzactii, Bucurestiul este urmat de Timisoara (21% din total), Oradea (13%) si Ploiesti (7%).
8 March 2011