Compania olandeza, care avea in plan construirea a 10 malluri, a parasit piata autohtona dupa patru ani de tatonari Deocamdata nu exista nicio intentie de revenire.

17910-2-caz.jpgCriza a alungat din Romania unul dintre cei mai mari investitori in retail: compania olan­deza Redevco, parte a grupului Cofra, care detine lantul de magazine C&A. Axat pe dezvoltarea centrelor comerciale - initial doar pentru C&A -, Redevco este unul dintre cei mai mari dezvoltatori europeni in real estate, avand un portofoliu de peste 750 de proprietati (incluzand spatii comerciale, logistice si de birouri) in 18 tari, evaluate la 7,4 miliarde de euro in prezent.

Intrat in Romania in 2006, Redevco avea in plan investitii de cel putin 500 de mili­oane de euro. Unul dintre proiecte viza con­structia unui centru comercial la Brasov, in­tegrat stadionului municipal, care urma sa fie adus la standardele UEFA, si a unui complex sportiv ultramodern.

Dupa un an de la intrarea in Romania, Re­devco anunta crearea unui joint venture cu EMCT Romania, dezvoltatorul Sun Plaza din Capitala. Compania, Rom Retail Deve­lop­ment, avea in proiect dezvoltarea a 10 mari centre comer­ciale in tara. Sin­gurul ca­re parea sa se con­cretizeze insa era Tulcea Shop­ping Center, pri­mul mall din orasul de la malul Du­narii, care ar fi ne­cesitat inves­titii de 80 de milioane de euro. In 2009 insa, aso­cierea celor doua companii avea sa se des­trame brusc, pe fondul unor divergente pri­vind evolutia pietei intre cei doi parte­neri. „Din Olanda, ei vedeau piata mai sum­bru, noi consideram ca traversam doar un hop", de­clara, la acea vreme, Michael Richard, direc­torul general al EMCT Romania. Dupa rupe­rea joint venture-ului, proiec­tul mallului de la Tulcea ramasese in porto­foliul Redevco, insa in 2010 compania olandeza a decis sa abandoneze cu totul piata ro­maneasca.

De la planuri ambitioase la criza financiara

Jorg Bitzer, Managing Director al Redev­co Central Europe, a explicat, pentru ,,Fin.ro", motivele iesirii companiei olandeze din Ro­mania: „Cand am intrat pe piata roma­neas­ca, in 2006/2007, un numar mare de retaileri aveau ambitii foarte mari in planurile lor de dezvoltare a afacerilor din retail. In prima jumatate a anului 2010, cand am luat dificila decizie de a parasi piata romaneasca de re­tail, situatia se schimbase de-a dreptul dras­tic, expansiunea retailerilor intrand intr-un blocaj". Lipsa de interes a retailerilor in extin­derea lanturilor de magazine a fost si mo­tivul pentru care Redevco a decis sa nu con­tinue dezvoltarea mallului din Tulcea. „Am finalizat toate procedurile necesare dezvoltarii centrului comercial in ultimele sase luni de activitate, astfel incat acum sa fie posibila scoaterea acestui proiect pe piata", a precizat Jorg Bitzer.

Sursa citata a adaugat ca, intre timp, compania a decis sa-si concentreze inves­ti­tiile si planurile de dezvoltare in alte state din Europa Centrala, precum Polonia, Un­garia, Slovacia si Cehia. „Cel putin deocam­data, nu avem in plan reintrarea pe piata romaneasca", a mentionat Jorg Bitzer.


Sursa

4 May 2011