Afișarea comisioanelor pe ecranele bancomatelor s-a transformat într-o controversă purtată elegant între ANPC și reprezentanții consumatorilor, pe de o parte, și reprezentanții bancari, de cealaltă parte. Transparența sistemului bancar este o prioritate pentru ambele tabere, dar modul în care se ajunge la acest deziderat poate fi problematic. Băncile acuză faptul că schimbările care li se cer legat de modul de funcționare a bancomatelor pot fi problematice atât din punct de vedere tehnic, cât și la nivel de costuri.

34942-costuri_atm.jpgDupă ce ANPC a anunțat faptul că băncile vor fi obligate să treacă mare și clar, pe ecranele bancomatelor, cât trebuie să achite clienții pentru anumite operațiuni, reacțiile bancherilor au fost rapide și nu tocmai încurajatoare. BCR, BRD, Raiffeisen și Unicredit Țiriac, ce împreună formează Consiliul Patronatelor Bancare din România, au anunțat că sunt de acord cu ideea generală a ridicării gradului de transparență din sistemul bancar, doar că acest lucru trebuie făcut într-un mod constructiv, nu în așa fel încât să se producă distorsiuni în piață. Oficialii bancari reclamă faptul că nu au fost consultați și că, din această cauză, pot apărea anumite probleme.

„Înaintea publicării proiectului ar fi trebuit inițiat un proces consultativ amplu, pentru a se discuta diferite aspecte de ordin tehnic și operațional, eliminând astfel riscul unei posibile reveniri asupra formei inițiale”, arată un comunicat al Consiliului.

Schimbările tehnice presupun costuri care se răsfrâng și asupra clienților

Potrivit reprezentanților bancari, un proiect care pornește de la premise greșite poate duce până la deteriorarea relației pe care clienții o au cu băncile. Unul dintre principalele motive este legat de costuri, pentru că orice schimbare de ordin tehnic, făcută la nivel național, implică un set de costuri care, până la urmă, se răsfrâng și asupra utilizatorului final.

Trebuie luat în calcul cadrul legal, posibilitățile tehnice prin care se pot implementa asemenea măsuri precum și nivelul costurilor asociate implementării acestor aplicații, inclusiv cine va suporta aceste costuri și ce impact ar putea avea ele în relația dintre clienți și bănci”, continuă Consiliul Patronatelor Bancare din România.

Bancherii acuză voalat ANPC că nu și-a fondat studiul pe o cercetare care să stabilească impactul și consecințele acestor măsuri și că întregul demers este precipitat, cu un termen de dezbatere prea scurt.

Mulți români nu știu cât de mari pot fi comisioanele de la ATM

De cealaltă parte, Asociatia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare încurajează demersul ANPC și chiar solicită măsuri suplimentare. Potrivit acestora, este nevoie de o investigație care să arate dacă sunt aplicate prevederile Directivei Serviciilor de Plată.

Consumatorii achită adesea comisioane foarte mari pentru utilizarea bancomatelor, mai ales atunci când utilizează ATM-urile altor bănci. Nivelul comisionului plătit poate fi și de șase-șapte ori mai mare, pentru aceeași sumă retrasă. Din acest motiv, inițiativa ANPC este extrem de utilă pentru consumatori”, a declarat Alin Iacob, președintele AURSF.

Potrivit proiectului întocmit de ANPC, orice bancă sau instituție financiară care are terminale ATM are obligația de a afișa pe ecarnul acestuia toate informațiile legate de costuri tranzacției, în ordinea în care clientul le-a făcut, precizând suma exactă nu folosind procente. Acest lucru este valabil atât la eliberarea de numerar precum și la transfer din cont, plăți de facturi sau proce alte servicii. Suma trebuie afișată clar, cu caractere la fel de mari ca și informațiile care se afișează în prezent pe ecranele ATM-urilor. De asemenea, clientului trebuie să I se ofere posibilitatea de a renunța la operațiuni, dacă i se pare prea mare costul. O altă prevedere este legată de faptul că, în momentul în care cardul este reținut de bancomat, pe ecran trebuie să se fișeze informații despre termenul maxim de eliberare a acestuia și numărul de telefon pe care clientul îl poate accesa în asemenea situații. Proiectul este în dezbatere publică în perioada 1-11 septembrie.

ALTE ARTICOLE RECOMANDATE:

2 September 2014