Întreaga Europa pare să se pregătească de cumpărături, judecând după apetitul investitorilor pentru centre comerciale. Performanţele din ultimul an, în acest domeniu, depăşesc cu mult media istorică de investiţii. Europa de Sud este cel mai dinamic loc pentru construcţii de noi malluri şi supermarketuri, iar România se încadrează în lista ţărilor vizate de investitorii din domeniu.

33754-european-malls.jpgDin 2012 în 2013, volumul investiţiilor în retail a crescut brusc de la 29 miliarde euro la 34 miliarde euro, potrivit raportului Investment Market Update, întocmit de DTZ Echinox. Cifra este uimitoare pentru domeniu, datorită faptului că marchează un record absolut nu doar pentru perioada de criză, ci şi comparativ cu vremurile de boom economic. Astfel, performanţa înregistrată în ultimul an depăşeşte cu mult media istorică de 28 miliarde euro care a rămas stabilă de la an la an, în perioada 1999-2012. Şi în România s-a resimţit un elan pe segmentul centrelor comerciale, cu un volum de investiţii notabil, raportat la istoricul pieţei, chiar dacă nesemnificativ în context european.

„Şi în România s-a simţit o creştere a volumului tranzacţiilor în sectorul retail, până la 190 milioane euro, în 2013. Aceste tranzacţii au reprezentat aproximativ 60% din totalul investiţiilor în proprietăţi comerciale. Totuşi, tranzacţiile pe plan local reprezintă mai puţin de 1% din volumul înregistrat la nivel european, majoritatea achiziţiilor fiind realizate de un singur investitor”, arată specialiştii DTZ Echinox.

Fondurile de investiţii rămân cei mai activi jucători pe piaţa de retail

Acelaşi studiu notează că, pe fondul îmbunătăţirilor indicilor macroeconomici din ultimul an, România ar trebui să revină pe radarul investitorilor străini. Avantajul ţării noastre rămâne încă faptul că aduce randamente mai ridicate decât cele obţinute pe pieţele din vestul Europei. Până acum, investitorii s-au arătat interesaţi mai degrabă de proprietăţile tip retail din Marea Britanie şi Germania, dar Europa de Sud a avut, în ultimul an, cea mai mare creştere a volumului de investiţii.

„Încrederea în piaţă a consumatorilor, precum şi cea a retailerilor, a revenit odată cu îmbunătăţirea perspectivelor economice din Europa. Putem vorbi despre un mediu comercial mai pozitiv, care a început să atragă un capital tot mai mare pe pieţele de retail din Europa”, arată specialiştii DTZ.

Jucătorii cei mai puternici implicaţi în nişa investiţiilor în retail rămân fondurile de investiţii, care au un apetit crescut pentru proiecte de toate dimensiunile. Valoarea investiţiilor nete pe care acestea le-au făcut pe piaţa europeană a centrelor comerciale a crescut la 3,6 miliarde euro. De cealaltă parte, investitorii imobiliari listaţi la bursă, cei interesaţi de proiectele mari, cu valori cuprinse între 100 şi 500 milioane euro au vândut mai mult decât au cumpărat, în 2013.

CITEŞTE ŞI: Bucureştiul anului 2014: între oraşele cu peste 100.000 mp malluri în construcţie

 

7 April 2014