Producatorii de ciment, termopane, vopsele, invelitori nu mai fac fata comenzilor. Criza se adanceste de la luna la luna, iar estimarile arata ca piata constructiilor va creste anul acesta cu 25%-27% fata de nivelul inregistrat in 2006.

Anul trecut, piata constructiilor din Romania a atins 7 miliarde de euro, iar fabricile de materiale de constructii au fost luate prin surprindere. Desi au mers cu motoarele turate la maximum, cu greu au reusit sa-si onoreze contractele, cererea pentru materiale fiind in crestere galopanta de la luna la luna. In viitorii trei ani, consumul de materiale pentru constructii va creste de la 7 miliarde de euro la 10 miliarde de euro, conform unui studiu al companiei de consultanta Deloitte. Motoarele acestei cresteri uluitoare sunt constructiile de hypermarketuri, mall-uri, cladiri de birouri si lucrarile de infrastructura.

CIMENT. Fabricile de ciment se confrunta cu cea mai mare cerere. Numarul foarte mare de proiecte imobiliare de anvergura, demarate in special in Bucuresti, dar si in marile orase din tara, a condus catre o crestere semnificativa a vanzarilor de ciment si betoane. In primele sase luni ale anului, piata cimentului a crescut in medie cu aproximativ 30%, conform informatiilor primite de la companii.

"Livrarile de ciment din luna decembrie 2006 au fost de cel putin cinci ori mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut, fapt datorat si conditiilor meteo neobisnuite – temperaturi intre +10° si +15°C", a declarat Mihai Rohan, director general Carpatcement Holding, in urma cu cateva saptamani la o conferinta de presa. Pentru a face fata cererii, Holcim deschide in acest an patru noi unitati siI mizeaza pe o crestere a vanzarilor de betoane cu 90%. Dupa cum se stie, piata romaneasca a cimentului este controlata de trei dintre principalele grupuri la nivel mondial, respectiv Lafarge s Franta, Holcim – Elvetia si HeidelbergCement – Germania.

Piata de tamplarie termoizolanta va creste in acest an cu 30% si va trece de un miliard de euro, a declarat Marin Crutescu, presedintele Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta (PPTT). Anul trecut, piata a urcat cu 30% si a ajuns la 800 de milioane de euro, peste estimarile PPTT, care indicau un avans de 10%-15% la 600 de milioane de euro. Cele mai vandute produse sunt cele din PVC, care reprezinta 70%-75% din totalul cererii, diferenta fiind reprezentata de aluminiu s circa 20% si lemn.

VOPSELE. Piata de lacuri si vopsele din Romania va creste la peste 500 de milioane de euro in 2011, valoare dubla fata de anul trecut, potrivit unui studiu de piata realizat de compania Interbiz Group. Consumul, desi in crestere, este inca foarte mic fata de alte state europene. Cu 6,5 de kilograme pe cap de locuitor, romanii consuma de doua ori mai putina vopsea decat ungurii. Spre comparatie, consumul de vopsea a fost de 15 kilograme pe cap de locuitor in Polonia, ajungand in Germania la 17 kilograme, iar in Italia la 25 de kilograme.

Piata invelitorilor va creste cu 40% in acest an, ajungand la 130 de milioane de euro, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta Neomar Consulting.

13 April 2007