Asigurătorii și transportatorii sunt în război, iar singurii care au de suferit de pe urma acestora sunt șoferii mașinilor mici. Aceștia plătesc un RCA tot mai scump pentru a acoperi plata accidentelor dese și grave pe care le fac firmele de transport, iar dacă acest lucru nu genera un disconfort suficient de mare, acum transportatorii amenință cu blocarea traficului în întreaga țară, zi de zi, începând cu mijlocul lunii septembrie, până când nu se ieftinesc polițele de asigurare obligatorie pentru ei. Răspunsul asigurătorilor: în acest scenariu, este mai degrabă plauzibil falimentul RCA.

40790-asigurare_auto.jpgÎn plin scandal legat de scumpirea masivă a RCA, România asistă la un adevărat război între transportatori și asigurători. Transportatorii susțin că primele de asigurare obligatorie pe care le achită pentru flotele lor sunt atât de mari încât pot duce cu ușurință o firmă în faliment. De cealaltă parte, asigurătorii contraatacă cu argumentul că tocmai asigurătorii sunt motivul pentru care primele RCA se scumpesc atât de mult. șoferii dubelor, camioanelor și TIR-urilor sunt cei mai des responsabili de accidentele cele mai grave care se petrec în trafic.

Camioanele de mare tonaj înregistrează cea mai mare frecvență și cea mai mare severitate a daunelor. Prețurile pentru transportatori ar putea scădea semnificativ dacă, de exemplu, din 10 șoferi de autocamioane doar doi, și nu patru, s-ar face vinovați de producerea unui accident în trafic”, explică Remi Vrignaud, Directorul General al Allianz-Tiriac.  

Vehiculele de mare tonaj dețin cel mai mic procent din portofoliile asigurătorilor, dar sunt responsabile de cele mai multe accdiente 

Autoutilitarele de mare tonaj nu dețin mai mult 6% din portofoliul de persoane juridice asigurate cu RCA, dar un număr atât de mic de transportatori este responsabil de o treime din daunele provocate la nivelul vehiculelor care aparțin companiilor. Și mai grav, acest procent al daunelor a crescut dramatic față de anul trecut, când se situa la un nivel de doar 22%. Șoferii din câteva domenii sunt în general mai iresponsabili în trafic decât colegii lor.

Statisticile arată foarte clar faptul că incidența riscului de producere a unui accident în trafic variază semnificativ în funcție de obiectul de activitate al companiei ce deține vehiculul asigurat. În cazul firmelor de transport, de exemplu, frecvența cu care se provoacă accidente este de două ori mai mare decât în cazul firmelor care au ca principal obiect de activitate producția, de exemplu” explică Aurel Badea, Directorul Direcției Subscriere în cadrul Allianz-Tiriac.

Totodată, asigurătorii se apără spunând că primele de asigurare pe care le vehiculează companiile de transport sunt mult mai mari decât cele pe care le plătesc în realitate. Mai mult,fiecare plătește conform istoricului personal, la fel ca și în cazul persoanelor fizice. Astfel, atunci când se stabilește prețul poliției RCA, se iau în calcul, pe lângă caracteristicile autoturismului, cât și obiectul de activitate al societății care deține respectivul vehicul.

Prețul RCA este dat de ce se întâmplă pe șosele. Problema nu este la autorități și nici la societățile de asigurare. Istoricul de daune, sistemul de bonus-malus, presupune daune cu până la 60% mai mici pentru un autovehicul care nu a înregistrat daune timp de patru-cinci ani, față de un vehicul nou înregistrat”, continuă oficialii Allianz Țiriac.

Șoferii de rând sunt cei mai afectați: plătesc RCA mai mare, sunt blocați  în trafic și sunt victime ușoare pentru șoferii profesioniști predispuși la accidente

Acest sistem de calcul are însă dezavantajul faptului că nu este luată în calcul bonitatea șoferului, ci istoricul autoturismului. Astfel este încurajată învechirea flotei transportatorilor și descurajată responsabilizarea șoferului. În unele cazuri, acest sistem poaate conduce la nedreptăți grave, cum este cazul în care o mașină cu multe accidente la activ este vândută unui șofer care nu a avut niciodată accidente, dar care trebuie să plătească un RCA mai mare pentru că autovehiculul a fost implicat în mai multe accidente din vina fostului proprietar.

„Greșite nu sunt tarifele curente, care este drept că s-au reașezat în ultimii doi ani. Falimentele, situațiile de insolvență, infuziile semnificative de capital înregistrate la nivelul pieței arată că cei care greșesc, plătesc, în cele din urmă. Piața se autoregleaza, iar factorii cei mai importanți care determină prețurile RCA sunt severitatea și frecvența accidentelor auto pentru diferitele segmente de clienți; în aceste zone trebuie să se caute soluții, să se concentreze eforturile. Iar pârghiile pentru scăderea severității, dar mai ales a frecvenței accidentelor auto nu sunt, nicidecum, la îndemâna firmelor de asigurare”, încheie Remi Vrignaud.

Ieftinirile RCA ar conduce la un nou val de faliment și insolvențe, ceea ce ar conduce la pierderi estimate la 100 de milioane de euro, sumă care ar conduce la noi scumpiri sau la falimentul RCA. Transportatorii nu sunt însă deloc impresionați de aceste scenarii, ci avertizează că, începând cu data de 15 septembrie, vor merge câte o oră pe zi cu viteză de 30 km/h, indiferent unde se află în țară, până când primele RCA vor fi reduse. Deci de la mijlocul lunii septembrie, șoferii persoane fizice nu doar că vor plăti un RCA mai mare decât anul trecut, dar vor și sta blocați în trafic câte o oră pe zi și, eventual, vor suporta pierderile asigurătorilor, dacă aceștia vor decide să micșoreze polițele obligatorii pentru transportatori.

CITEȘTE ȘI: 

22 August 2016