Lumea afacerilor din România se pregătește pentru schimbări majore. Din luna iulie, absolut toate firmele vor fi obligate să își schimbe actele de înregistrare la Registrul Comerțului, în așa fel încât toate să primească un nou cod de înregistrare, de data aceasta fiind vorba despre unul unic la nivel european. Acest lucru este valabil și pentru persoanele fizice autorizate.

41471-mediu_afaceri.jpgNoul cod de identificare este denumit, pe scurt, EUID, și se va implementa din 7 iulie 2017. El va cupinde elementul de identificare al României, elementul de identificare al registrului național în UE și numărul persoanei din Registrul Comerțului. Aceste repere sunt o certitudine, dar ar mai putea apărea și alte elemente, dacă va fi necesar pentru a evita erorile de identificare. Deși aceste schimbări sunt în lucru de aproape doi ani, de când documentul a apărut în Monitorul Oficial, detaliile încă mai sunt în lucru.

Scopul acestor schimbări este acela ca, odată cu aplicarea noilor prevederi, oricine va avea acces direct, gratuit și online la informații despre absolut orice firmă de pe teritoriul Uniunii Europene. Aceste informații se vor putea găsi pe pagina web a ONRC și pe portalul online de servicii a acestuia”, explică Marcel Toma, expert financiar.

Pentru PFAuri, în mod special pentru cele care au mai mult de cinci coduri CAEN, există un interval de timp în care poate fi făcută schimbare: cel târziu până în anul 2019. Cei care nu reușesc să facă acest lucru, riscă să fie radiate din oficiu. Cât despre costurile implicate de acest demers, există momentan doar speculații. Potrivit acestora, emiterea noilor certificate de înregistrare actualizate cu noul cod unic la nivel european ar putea fi gratuită. 

Este de așteptat ca noul cod să fie atribuit în mod automat, în format electronic, tuturor entităților economice din țară, respectiv persoanelor juridice, PFA-urilor, întreprinderilor individuale și întreprinderilor familiale. În general, pentru operațiunile de la Registrul Comerțului se plătesc taxe, dar pentru certificatul EUID ar trebui să asistăm la o gratuitate”, explică expertul financiar. 

Cât despre restul firmelor, cele care sunt deja înființate, vor putea obține la cerere certificatul pe care să fie trecut noul element de identificare în spațiul european. În momentul în care firmele vor merge la Registrul Comerțului pentru a înregistra diverse operațiuni, de la deschiderea unui punct de lucru până la un nou obiect de activitate în statut, atunci firma respectivă va putea obține și un nou certificat, pe care va exista și codul EUID.

6 June 2017