Pentru majoritatea dezvoltatorilor de malluri, principala grijă din acest an a fost atragerea unui hipermarket în rândul chiriaşilor, condiţie obligatorie în prezent pentru o eventuală deschidere. Pentru unele proiecte însă, nu este şi suficient.

14063-galleria-arad-zf.jpgPiaţa centrelor comerciale pare să dea uşoare semne de dezmorţire: GTC a anunţat ieri semnarea unui contract cu reţeaua Cora pentru deschiderea unui hipermarket în proiectul Galleria din Arad, în timp ce în urmă cu două săptămâni omul de afaceri Iulian Dascălu anunţa închirierea unui spaţiu de 5.300 de metri pătraţi în Palas Iaşi către francezii de la Auchan.

Planurile de expansiune ale unor hipermarketuri precum Cora şi Auchan, care au avut o atitudine mai conservatoare în perioada boom-ului imobiliar, continuă să dea de lucru dezvoltatorilor imobiliari, în condiţiile în care semnarea unui contract cu aceşti retaileri creşte substanţial gradul de preînchiriere a proiectului, ţinând cont de suprafeţele mari contractate.

Un hiper­market poate închiria între 10% şi 30% din suprafaţa unui centru comercial.

În acelaşi timp, hipermarketurile au înregistrat un declin mai mic al vânzărilor decât reţelele de produse electrocasnice sau îmbrăcăminte, iar prezenţa unui magazin de acest fel atrage zilnic câteva mii de clienţi, care pot deveni cumpărători şi pentru ceilalţi retaileri.

"Romania Hypermarche a decis să deschidă un hipermarket Cora cu o suprafaţă de 9.000 de metri pătraţi în Galleria Arad", au anunţat reprezentanţii companiei GTC, care mai deţine trei malluri Galleria în Suceava, Buzău şi Piatra-Neamţ.

Proiectul de la Arad, cu o suprafaţă închiriabilă de 33.000 mp, ar urma să fie inaugurat în trimestrul patru al anului viitor, alături de Cora urmând să fie deschise şi magazine ale unor companii precum Altex, Reserved, Sprider, Leonardo, House of Art, Fox sau Tina R, precum şi un cinematograf Cinema City, potrivit reprezentanţilor GTC.

La o distanţă de circa doi kilometri de mallul dezvoltat de GTC se află un proiect finalizat în acest an - Atrium Center - printre ai cărui chiriaşi se numără şi Altex sau Cinema City, nume anunţate şi în mallul Galleria.

În condiţiile în care în Arad mai este funcţional şi proiectul Armonia Center, bătălia pentru chiriaşi se anunţă extrem de aprigă, ţinând cont de numărul mic de retaileri care continuă să se extindă.

Pe segmentul hipermarketurilor însă, alături de Cora şi francezii de la Auchan con­tinuă să semneze contracte, astfel că re­cent a fost anunţat un parteneriat pentru deschiderea unui magazin în Palas Iaşi, un alt proiect analizat de Auchan fiind Electro­pu­tere Shopping Center din Craiova, con­tro­lat de acţionarii companiei belgiene BelRom. Semnarea unui contract de închiriere cu o reţea de hipermarketuri nu garantează însă nici obţinerea finanţării pentru construcţie, nici rezultatele financiare de după deschidere.

Astfel, francezii de la Auchan au mai semnat la începutul acestui an alte două contracte pentru deschiderea unor hiper­marketuri în proiectele Coresi Braşov şi Pallady Shopping Center din Bucureşti, dar la nouă luni distanţă încă nu a fost începută construcţia acestor proiecte.

Potrivit informaţiilor existente dez­voltatorii acestor proiecte caută încă soluţii de finanţare.

Pe de altă parte, dezvoltatorii pro­iectului Collosseum din Bucureşti au început acum construcţia la parcul de retail care va cuprinde şi un hipermarket Carre­four, deşi un contract iniţial a fost semnat încă din 2007.

Astfel, în timp ce Carrefour şi Real, cele mai agresive reţele de hipermarketuri din perioada 2006-2008, au frânat expansiunea, Auchan şi Cora luptă în prezent pentru recuperarea cotei de piaţă.

După ce au deschis în acest an primul hipermarket într-un mall de pe piaţa locală - Cora Sun Plaza -, francezii au început să prindă gustul mallurilor şi mai au pro­gramate două inaugurări în acest an, în Gold Plaza Baia Mare şi în City Park Constanţa, unde Cora va funcţiona într-un spaţiu operat înainte de reţeaua Spar, intrată în insolvenţă.

În ciuda acestor tranzacţii, 2010 este cel mai slab an din ultimii patru în ceea ce priveşte inaugurările de centre comerciale şi hipermarketuri, o piaţă de consum în care se învârt anual peste cinci miliarde de euro.

Sursa

5 October 2010