Afacerile cu hoteluri în Bucureşti erau unele dintre cele mai sigure, înainte de venirea crizei. Nu pentru turismul de agrement, căci Capitala nu este deloc bine dezvoltată pe acest segment, ci pentru turismul de afaceri. Economia care creştea necenzurat atrăgea o pleiadă de oameni de afaceri care alegeau numai hoteluri de top. Între timp însă, această industrie s-a prăbuşit puternic. Preţurile au scăzut la jumătate, iar gradul de ocupare s-a redus drastic.

26314-solmelia.jpgRadiografia Bucureştiului arată 75 hoteluri care cumulează aproximativ 9.200 camere. Este o piaţă care a crescut puternic înainte de instalarea crizei imobiliare. În perioada 2005-2008, piaţa hotelieră locală a înregistrat cea mai importantă creştere a stocului de unităţi de cazare. Atunci au fost finalizate 3.000 camere, ceea ce s-a tradus într-o creştere cu 50% a ofertei. Toţi investitorii vizau zona de lux a acestui segment. Acolo erau cei mai mulţi clienţi şi cei mai mulţi bani.

„Oferta este în mare parte compusă din unităţi hoteliere de 4 stele, respectiv 60% din stocul total al unităţilor de cazare sunt clasificate la 4 stele. Unităţile hoteliere de 5 stele reprezintă 21% din stoc, în timp ce unităţile de 3 stele reprezintă 18% din oferta actuală a Capitalei”, arată studiile Jones Lang Lassale.

Evenimentele sportive şi culturale sunt singurele care atrag turişti în Bucureşti

Între timp însă, turismul de afaceri, principalul motor al industriei hoteliere din Bucureşti, a scăzut drastic. Acest aspect nu este deloc plăcut pentru cei care au investit în domeniu, cu atât mai mult cu cât şi turismul de agrement este slab dezvoltat, aşa cum a fost întotdeauna. Singurele momente în care turiştii ajung la Bucureşti într-un număr considerabil sunt marcate de evenimentele sportive şi culturale. Un exemplu este finala 2012 a Ligii Europene de Fotbal din luna mai 2012 dintre echipele Atlético Madrid şi Athletic Bilbao sau Festivalul de Muzica şi Film Bucharest, din iunie 2012. De aceeaşi importanţă se bucură şi turneul de tenis BCR Open, parte din programul competiţional ATP, care se organizează în România din anul 1993. Dar nu este suficient.

„În ciuda unei reveniri economice în 2011, numărul vizitatorilor a scăzut cu 1,5%, ajungând la 1 milion, iar numărul înnoptărilor a scăzut cu 7% , respectiv la 1,7 milioane. Rezultate slabe au fost raportate şi în primul trimestru al anului 2012, numărul vizitatorilor fiind în scădere cu 14,5% iar al înnoptărilor cu 15,4% faţă de T1/ 2011”, arată analizele Jones Lang Lassale.  

Preţurile s-au redus la aproape jumătate, faţă de anul 2008

Preţurile au evoluat în consecinţă. Astfel, venitul pe cameră s-a situat anul trecut la nivelul de 48 euro, în scădere abruptă faţă de vârful de 84 euro înregistrat în 2007. Mai mult, rezultatele segmentului hotelier în primele cinci luni ale acestui an au fost dezamăgitoare: venitul pe cameră a fost cu 4.9% mai mic faţă de perioada similară a anului 2011. Această scădere a fost influenţată de scăderea cu 5.7% a gradului de ocupare, la 55%.

În aceste condiţii, discuţiile despre noi investiţii sunt absolut inutile. Din anul 2008 până în prezent s-au înregistrat numai câteva tranzacţii cu unităţi hoteliere. Perspectivele nu sunt nici ele încurajatoare. Analiştii aşteaptă în continuare scăderea performanţelor din segmentul hotelier.

CITEȘTE ȘI: Topul celor mai ciudate hoteluri din lume

 

11 September 2012