Peste 30 de branduri fashion şi-au deschis magazine în nici 3 ani. 70% dintre cei intraţi pe piaţa locală au ales metoda francizei.

17044-134894maxim.jpgPentru că aveam prea multe şi singura problemă a românilor mai rămăsese vestimentaţia, în ultimii trei ani retailerii de modă s-au gândit să dea buzna pe piaţa din România. În timp ce alt gen de retaileri nu au mai avut curajul să pună piciorul pe pământ românesc, peste 30 de branduri din segmentul fashion şi-au deschis primele magazine de la noi din ţară. Astfel, potrivit unui studiu realizat de CBRE Eurisko, 6 din 10 retaileri nou intraţi pe piaţa locală sunt din segmentul fashion, şi totodată în 70% din cazuri au ales să nu investească în toată logistica unei suprafeţe de vânzare, ci să se folosească de francizare.

"Segmentul fashion atrage cei mai mulţi retaileri noi, în ultimele 18 luni luându-se în calcul peste 30 de mărci care au deschis primele magazine în această perioadă. 61% din mărci activează în sectorul de fashion (îmbrăcăminte, accesorii şi încălţăminte), 6% în sectorul alimentar, 19% în sectorul baruri & restaurante şi 13% în diverse sectoare de activitate (operator de fitness, bricolaj etc.). În ceea ce priveşte modalitatea de operare, comercianţii tind să utilizeze francizaţii, peste 70% din mărcile analizate funcţionând astfel şi doar 30% au ales metoda intrării directe în piaţă", reiese din studiul realizat de compania de consultanţă imobiliară.

Francizorii au ales spaţii de vânzare mai mici de 500 mp

Potrivit sursei citate, cu toate acestea în categoria comercianţilor care ocupă peste 1.000 mp în sala de vânzare, toţi au intrat în mod direct, iar la suprafeţele de sub 500 mp francizele sunt mai des întâlnite.

La sfârşitul anului trecut stocul modern de centre comerciale se situa la 2,2 milioane mp, cu aproximativ 194.500 mp livraţi în 2010, reprezentând o scădere cu 38% comparativ cu oferta nouă de spaţii înregistrată în 2009.

Stocul cuprinde 44 de centre comerciale tradiţionale şi 46 parcuri de retail. "Comercianţii şi în special ancorele din domeniul alimentar şi bricolaj au fost extrem de activi în a căuta oportunităţi pe segmentul terenurilor în oraşele mari. Aceşti comercianţi caută terenuri de dimensiuni mari, de preferinţă foste fabrici sau parcele cumpărate cu intenţia de a dezvolta proiecte rezidenţiale. Peste 51% din volumul tranzacţiilor de terenuri din 2010 au avut ca obiect terenuri pe care se vor dezvolta centre comerciale, un exemplu bun fiind cazul Cora, cu cele două terenuri care au găzduit fabrici în Braşov şi Bacău", se mai arată în raportul CBRE.

Armani şi Gucci au venit în 2010, anul acesta vor veni H&M şi Leroy Merlin

În 2010 românii au avut ocazia să facă primele cumpărături în magazinele locale ale Emporio Armani, Gucci, Coccinelle, Gerard Darel, Moschino, Back Werk, Pure Fitness, M.A.C, Brioche Doree, Camaieu, SIX. Pentru acest an sunt aşteptate alte nume importante din lumea modei precum H&M sau Leroy Merlin, dar şi reţeaua de hypermaketuri Lidl, care deşi a cumpărat reţeaua Plus Discount din România, vrea să deschidă şi alte magazine. Alţi retaileri aşteptaţi mai sunt şi Subway şi Burberry. Pentru 2011, ar trebui livraţi 244.000 mp de spaţii comerciale, din care doar 30% proiectaţi pentru Bucureşti.

Chiriile au rămas stabile

Autorii studiului CBRE Eurisko mai notează că, în aproape toate cazurile (94%), retailerii au ales Capitala ca destinaţie pentru magazinele lor. În ceea ce priveşte criteriile demografice, oraşele cu peste 220.000 de locuitori au şanse mai mari de a prinde o investiţie a unui retailer.

Studiul mai arată că în ceea ce priveşte chiria prime, atât cea pentru spaţiile stradale (70 euro/mp/lună) cât şi cea pentru centre comerciale (50 euro/mp/lună) a rămas stabilă în al doilea semestru al anului 2010. Trebuie precizat faptul că există o variaţie semnificativă între chiriile nete efective dintr-un centru comercial, chiar pentru domenii de activitate similare.


Sursa

15 March 2011