Exact în perioada în care se discută amplu despre Master Planul General de Transport, guvernatorul BNR Mugur Isărescu subliniază importanța acestui segment în România. Potrivit acestuia, domeniul infrastructurii trebuie să fie stimulat și finanțat masiv, mai ales prin fonduri europene, pentru ca economia țării să crească într-un mod sustenabil, în așa fel încât bunăstarea să se resimtă și în buzunarele românilor, nu doar în calculele oficiale, prezentate sub formă de studii.

40888-infrastructura.jpgInvestițiile în infrastructură sunt cruciale pentru dezvoltarea României, subliniază Mugur Isărescu. Este vorba despre priectele ample, finanțate cu fonduri europene, duse la bun sfârșit în termene decente. Cu alte cuvinte, pentru ca românii să poată simți bunăstarea în buzunare și în viața de zi cu zi, este nevoie de realizarea proiectelor de infrastructură, nu doar de punerea lor pe hârtie, cum se întâmplă acum. Este nevoie de reforme structurale.

Reformele structurale includ creșterea competiției, indentificarea unor soluții pentru crearea de locuri de muncă, programe de reorientare profesională. Creșterea productivității muncii este esențială pentru creșterea nivelului de trai. Investițiile în infrastructură și sistemul educațional trebuie să rămână prioritare”, a explicat Mugur Isărescu.

Schimbările sunt absolut necesare pentru restabilirea echilibrului după criza financiară

Aceste măsuri sunt absolut necesare măcar pentru restabilirea echilibrului după criza financiară, deci este vorba despre un demers urgent. Continuarea acestuia și după atingerea acestui deziderat de stabilitate s-ar traduce în bunăstare națională. Premisele necesare pentru un asemenea program de dezvoltare națională există deja, prin faptul că României i s-au alocate deja, pentru perioada 2014-2020 fonduri structurale și de investiții de 43 de miliarde de euro, bani europeni. În paralel, se desfășoară și demersurile necesare pentru implementarea Master Planului General pentru Transport, prin care se vor construi câteva mii se kilometri de autostrăzi, drumuri expres și căi ferate în următorii 14 ani, cu investiții de peste 40 de miliarde de euro.

Potrivit documentelor adoptate de Guvern, în următorii 14 ani vom avea 1.200 de kilometri de autostradă, 1.900 de kilometri de drumuri expres, se vor moderniza 5.000 de kilometride cale ferată, 15 aeroporturi și 32 de porturi.  Este vorba despre proiecte mamut, de îndeplinit într-un timp record. Toate lucrările ar trebui să avanseze fără probleme, în niciun caz cu licitații anulate, reprogramate sau blocaje la plată, respectiv complet diferit față de cum merg lucrurile acum în România. Greu de crezut că acest lucru este posibil, dat fiind istoricul nostru de țară”, explică Moise Giurgea, analist  economic.

Momentul de start pentru aceste proiecte ar trebui să fie chiar în această toamnă, dar Master Planul a fost deja amânat și tergiversat de mai multe ori, până la punctul în care reprezentanții Uniunii Europene ne-au amenințat cu blocarea finanțărilor de orice fel, dacă nu se iau măsuri rapide. De altfel, amenințările europene au fost singurele măsuri eficiente de mobilizare a autorităților române, în ultima perioadă.

CITEȘTE ȘI:

21 September 2016