Termenul de livrare, pretul si finisajele sunt principalii factori care ii intereseaza pe potentialii cumparatori de locuinte noi inainte de a semna un contract de vanzare-cumparare.

Desi inca nu a fost finalizat niciun proiect rezidential de amploare din cele anuntate in ultimii ani, piata tranzactiilor cu apartamente in ansambluri rezidentiale noi este in continua crestere.

Primele proiecte rezidentiale care vor fi finalizate integral sau partial anul acesta sunt Quadra Place, Central Park, Planorama sau Jupiter, in care majoritatea apartamentelor au fost deja vandute.

Daca in urma cu un an romanii erau reticenti in achizitionarea unor apartamente care nu sunt "palpabile", in prezent gusturile clientilor au devenit tot mai ridicate, avand in vedere oferta in crestere.

Potentialii clienti ai ansamblurilor rezidentiale au devenit mai pretentiosi si mai bine informati, solicitand atat informatii uzuale, cat si detalii despre istoricul companiilor implicate in proiect.

"In primul rand, la cumpararea de locuinte clientii se intereseaza cu privire la modul de stabilire a pretului: care este suprafata construita si respectiv utila, mai ales in situatia in care pretul promovat de dezvoltator este calculat pe metrul patrat. Din pacate metodologia de calcul a suprafetei de aplicare a pretului este foarte variata de la un proprietar la altul, motiv pentru care clientii sunt deseori nedumeriti", spune Andreea Andrei, marketing & PR coordinator in cadrul companiei de consultanta Esop. Piata locala este asaltata de companii care se grabesc sa anunte proiecte rezidentiale fara a avea sustinerea financiara si autorizatiile necesare, existand cazuri in care nu a fost incheiat nici macar contractul pentru achizitionarea terenului pe care urmeaza a fi dezvoltat un proiect rezidential.

"Clientii sunt in prima faza interesati de detalii concrete cu privire la proiect. Cei mai multi intreaba de suprafetele utile, finisaje, pret - atat nivelul acestuia, dar si daca pretul ramane fix in momentul semnarii contractului, costurile de administrare, metoda de plata sau conditii de creditare", spun consultantii companiei de consultanta Colliers International. "In cele din urma, o parte din clienti se intereseaza de partenerii implicati, de cine construieste, cine e dezvoltatorul, ce experienta are atat pe piata locala, cat si pe cea internationala."

Numele si reputatia pe care o are dezvoltatorul in piata sunt foarte importante in luarea deciziei de achizitie. Potentialii clienti incearca sa se intereseze in diverse surse despre proiectele in care dezvoltatorul a mai fost implicat, precum si de calitatea proiectelor dezvoltate, potrivit consultantilor imobiliari. Majoritatea cumparatorilor sunt reticenti fata de achizitionarea de apartamente de la persoane fizice, principala temere fiind nerespectarea termenului de finalizare asumat si livrarea unui produs sub calitatea promisa.

Daca pretul este cel mai important aspect luat in considerare in cazul achizitionarii unei locuinte, un alt criteriu important este nivelul de finisare al locuintei si posibilitatea de a personaliza locuinta.

"O alta intrebare adresata de cumparatori este nivelul de finisare al locuintei si daca exista posibilitatea personalizarii locuintei de catre cumparator, adica optarea spre exemplu catre alte obiecte sanitare decat cele incluse de proprietar, cumparatorul achitand desigur diferenta aferenta", spune Andreea Andrei.

Chiar daca piata rezidentiala s-a maturizat in ultimii ani, preferintele romanilor pentru locuinte nu s-au schimbat foarte mult. Spre exemplu, criteriul mutarii intr-o locuinta apropiata de serviciu, asa cum se intampla in tarile dezvoltate, nu se afla inca printre prioritatile romanilor.

"Apropierea de serviciu este un factor important, in sensul ca principala zona de cautare a unei locuinte este cea cu care cumparatorii respectivi sunt deja familiarizati, adica unde au locuinta sau biroul, in special pe segmentul mediu. Insa romanii sunt inca atasati de ideea de proprietate, de aceea schimbarea locuintei in functie de serviciu este in prezent putin practicata si probabil ca asa va mai ramane o buna perioada", spune Andreea Andrei, marketing & PR coordinator in cadrul companiei de consultanta Esop.

Insa existe persoane care au decis sa se mute din cauza conditiilor precare ale infrastructurii sau a cheltuielilor ridicate de intretinere, asa cum se intampla de exemplu in zona de nord a Capitalei.

"Exista un numar ridicat de persoane care au ales sa locuiasca in urma cu ceva ani in zona Pipera ce au revenit asupra deciziei lor si s-au mutat sau intentioneaza sa se mute din nou in oras. De fapt problema nu o reprezinta distanta, ci slaba infrastructura de acces in/dinspre Pipera, ceea ce face ca timpul dintre serviciu si acasa sa fie deseori de peste o ora si chiar o ora si jumatate, depinde in ce parte a orasului trebuie sa ajunga", explica Andreea Andrei.

In plus, alegerea unei locuinte este legata puternic de achizitionarea la pachet si a unui loc de parcare. "Unii din potentialii clienti de locuinte doresc posibilitatea de achizitionare a mai multor locuri de parcare decat cele oferite minim de dezvoltator. Numeroase persoane si familii doresc, chiar daca cumpara un apartament de dimensiuni mai mici, sa aiba doua locuri de parcare in loc de unul", precizeaza reprezentantul Esop.

Cererea puternica de locuinte a creat un dezechilibru pe piata Capitalei, alimentat de catre dezvoltarea economica a orasului, care atrage cele mai mari investitii la nivel national, oferind totodata cele mai multe locuri de munca. Acesti factori au provocat si o crestere accentuata a preturilor la locuinte in ultimii ani.

"Nu putem discuta despre stabilizarea pietei mai devreme de cinci ani", spun consultantii Eurisko, care afirma ca locuintele care se adreseaza clasei medii au preturi cuprinse intre 900 si 1.500 de euro/metrul patrat construit plus TVA.

Printre factorii care contribuie la crearea ofertei se numara migratia dinspre provincie catre Bucuresti, dorinta de a parasi apartamentele din blocurile vechi pentru o locuinta noua, inceperea vietii independente, separat de parinti sau inceperea unei familii, elemente care vor alimenta in continuare preturile, atat pentru locuintele vechi cat si pentru cele noi. Pe de alta parte, motivele pentru care foarte multe proiecte rezidentiale anuntate nu se concretizeaza niciodata sunt lipsa de finantare, a autorizatiilor de constructie, dar mai ales a lipsei de experienta a dezvoltatorilor.

Factori esentiali in cumpararea unei locuinte

  • Clientii se intereseaza cu privire la modul de stabilire a pretului: care este suprafata construita si respectiv utila, mai ales in situatia in care pretul promovat de dezvoltator este calculat pe metrul patrat.
  • Numele si reputatia pe care o are dezvoltatorul in piata sunt deosebit de importante in luarea deciziei de achizitie. Potentialii clienti incearca sa se intereseze in diverse surse despre proiectele in care dezvoltatorul a mai fost implicat, precum si de calitatea proiectelor dezvoltate.
  • Majoritatea cumparatorilor sunt reticenti fata de achizitionarea de apartamente de la persoane fizice, principala temere fiind nerespectarea termenului de finalizare asumat si livrarea unui produs sub calitatea promisa.
  • Romanii sunt inca atasati de ideea de proprietate, de aceea schimbarea locuintei in functie de serviciu este in prezent putin practicata si probabil ca asa va mai ramane o buna perioada.
  • Sursa

    28 June 2007