Focus 9

 
Există de ceva vreme voci tot mai puternice care scot în faţă avantajele sistemului de reprezentare. Deocamdată în România acest sistem este la început de drum, şi asta pentru că mulţi dintre cei care ar trebui să îl aplice, respectiv agenţii imobiliari, nu au înţeles conceptul.

Specialistul american Peter Shuttleworth a vorbit în cadrul FOCUS despre avantajele cooperării între agenţii imobiliari şi beneficiile utilizării serviciului de listare multiplă (MLS). „Reprezentarea”, folosită în discuţii sub titulatura pleonastică de „Reprezentare exclusivă” este conceptul care stă la baza serviciului de listare multiplă (MLS), şi care a adunat tot mai mulţi adepţi în piaţa imobiliară românească.

Dar ce înseamnă Reprezentarea? Agentul imobiliar reprezintă doar una dintre părţile implicate în încheierea unei tranzacţii imobiliare, fie numai cumpărătorul, fie numai vânzătorul. Iar comisionul este încasat doar de la cel care este reprezentat în tranzacţia imobiliară.

Mulţi clienţi au înţeles deja beneficiile pe care le primesc atunci când un agent imobiliar lucrează doar pentru ei, nu şi pentru cealaltă parte implicată în tranzacţie.

„O tranzacţie se încheie cu o strângere de mână, la fel ca un meci între două echipe, însă dincolo de fair-play, interesele celor două părţi sunt divergente: cumpărătorul doreşte să dea cât mai puţini bani, iar vânzătorul să ia cât mai mulţi bani pe proprietatea lui. Într-un astfel de „meci” este normal ca echipele să nu aibă acelaşi antrenor. La fel şi un client aşteaptă de la un agent imobiliar să îi apere interesele, să îi conceapă o strategie, nu doar să îi prezinte o serie de oferte. Pe o astfel de nevoie se construieşte MLS-ul” apreciază Răzvan Muntean, General Manager IMOPEDIA.ro.

Problema cea mai mare este teama de necunoscut a multora dintre agenţii care lucrează acum pe piaţă. Obişnuiţi cu un sistem de lucru, ei nu vor să îl schimbe pentru ceva nou, chiar dacă şi-a dovedit eficienţa în multe alte ţări ale lumii. În SUA, de exemplu, aproape 90% dintre tranzacţii se fac prin sistemul de reprezentare.

Peter Shuttleworth


"Ne dorim să se inverseze balanţa de 99% vânzători care vând singuri sau cu ajutorul agenţilor intermediari şi 1% prin reprezentări exclusive. În viaţa aceasta nu se va întâmpla acest lucru, însă estimăm că un procent de 10-15% din piaţă tot vom avea, în decursul a câţiva ani
”, arată Dan Negulescu, membru APAIR.

„Dar schimbarea în modul de lucru vine încet. În SUA, sistemul de lucru s-a dezvoltat înainte de tehnologie. În România, tehnologia a venit înainte de sistemul de lucru. Acum  urmează să se schimbe aşteptările cumpărătorilor şi vânzătorilor, trebuie să îi educăm. La fel şi brokerii, care acumulează cunoştinţe noi şi învaţă noi tehnici de marketing şi vânzări”, spune specialistul imobiliar Peter Shuttleworth, în exclusivitate pentru IMOPEDIA.ro.
  

Agentul imobiliar trebuie să câştige încrederea clienţilor

În multe dintre cazuri, clientul este informat despre beneficiile Reprezentării în mai multe întâlniri iniţiale, înainte de a lista proprietatea. Agentul specializat în această metodă de lucru trebuie să îi prezinte clientului un dosar cu toate ofertele concurente din zonă, cu tot ce s-a tranzacţionat recent şi nivelul de preţ la care s-a întâmplat acest lucru, cu adrese şi numere de telefon la care aceste informaţii pot fi verificate, precum şi cu o strategie pentru vânzarea la cel mai bun preţ, în cel mai scurt timp.  

Noi nu facem preţurile pentru vânzători. Noi le arătam piaţa, ei pun preţul. Dacă ai o casă de vânzare şi vezi date, adrese verificabile, numere de telefoane, înţelegi. Clientul trebuie să aibă încredere în agent, iar încrederea trebuie dobândită. În momentul în care luăm un contract, sunt aproximativ trei întâlniri în care se discută despre nevoile clientului. Oamenii vând o casă, nu o bicicletă, nu trebuie trataţi superficial”, spune Sorin Udrea, oficial Realpro.

Pentru ca tranzacţia să se desfăşoare rapid şi eficient, agentul de Reprezentare împarte ofertele cu toţi colegii, indiferent dacă sunt sau nu parteneri. Dar reticenţa unora blochează uneori tranzacţii care ar putea aduce câştiguri tuturor: vânzătorului, clientului şi agenţilor care participă, între care se împarte comisionul.

Cu cât sunt mai mulţi alături de mine care cred, simt şi fac ce fac şi eu, cu atât îmi este mai uşor, ca agent. Diferiţi colegi au trăit situaţii aberante. Au sunat la alţi agenţi, s-au prezentat, le-au spus că au clienţi interesaţi direct de proprietatea respectivă, clientul lucrează doar cu ei printr-un contract de exclusivitate şi îl rogi să organizeze o vizionare. Iar el îţi închide telefonul. El pierde nişte bani, iar clientul pierde încredere”, spune unul dintre agentii imobiliari prezenti la eveniment.

Oficialii APAIR şi FlexMLS susţin că din luna iulie serviciul de listare multiplă (MLS) va fi relansat în Bucureşti. 

CITEȘTE ȘI 2012 - Ziua Agentului Imobiliar - Împreună facem diferenţa!


30 May 2012