Cu un stoc total de 2,17 milioane mp de spaţii comerciale moderne, piaţa românească lasă încă loc pentru dezvoltări imobiliare comerciale de calitate, se arată în studiul „Romanian Retail Market 2010" al companiei de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis România, prezentat la ediţia din acest an a MAPIC, cel mai mare târg anual de retail care s-a desfăşurat de curând la Cannes.

15303-154207-dezvoltare1.jpgStocul de spaţii moderne a înregistrat o creştere rapidă în perioada 2008-2009, astfel încât la sfârşitul lui 2010 me­dia de spaţii comerciale moderne a ajuns la 101 mp/mia de locuitori, la nivel naţional.

Oraşele cele mai bine dezvoltate sunt Piteştiul cu 500 mp/mia de locuitori, Cluj-Napoca cu 454 mp/mia de locuitori şi Bucureştiul cu 411 mp/mia de locuitori. Cele mai mici stocuri se înregistrează în ­Satu-Mare 89 mp/mia de locuitori şi în Craiova 56 mp/mia de locui­tori. Printr-o comparaţie cu alte capitale din regiune, Bucureştiul se încadrează în limita inferioară, depăşind doar Sofia (cu 150 mp/mia locuitori) şi Belgrad. Celelalte oraşe înregistrează o medie de peste 500 mp/mia locuitori. De exemplu, în Varşovia se înregistrează 800 mp/mia locuitori, iar la Praga 654 mp/mia locuitori.

„Pentru a deveni o investiţie de succes, orice proiect de retail nou lansat trebuie să fie poziţionat foarte clar, să ţintească o zonă de atracţie bine definită şi să aibă cel puţin un element care să facă diferenţa faţă de competitorii săi.", se mai arată în raportul CBRE.

Printre deschiderile programate pentru următorii doi ani se numără:

Maritimo Shopping Center - dezvoltat de Immofinnanz în Constanţa, chiriaşi ancora Auchan şi H&M, programat pentru deschidere în trimestrul III 2011;

Cora Severin - Cora a achiziţionat un teren în Drobeta Turnu Severin unde intenţionează să construiască propriul hipermarket, a cărui lansare este previzionată la începutul lui 2012;

Palas Iaşi - dezvoltat de Iulius Group, va avea 40.000 mp, chiriaş ancora - Auchan;

Colosseum Park - programat pentru deschidere în 2011, va aduce un nou brand pe piaţa de bricolaj - Leroy Merlin, precum şi un nou Carrefour care va deservi zona Chitila din Capitală;

Pallady Shopping Park - o am­plă dezvoltare localizată la ieşirea din Bucureşti spre autostrada Bucureşti-Constanţa, ancorată de Auchan şi Decathlon şi programată pentru deschidere spre finele anului 2011.


Sursa

24 November 2010