Afectaţi de criză, românii nu mai cumpără electronice şi electrocasnice ca altădată. Electro-retailul înregistrează scăderi dramatice pe toate tipurile de produse.

Moda utilării locuinţei a cam trecutVânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au scăzut, în prima jumătate a anului, cu peste 40% faţă de perioada similară a anului trecut, ajungând la valoarea de 664 de milioane de euro, se arată într-un studiu al companiei de cercetare GfK România.

Tendinţa negativă reflectă o scădere accentuată în ceea ce priveşte puterea de cumpărare a oamenilor, cauzată de descreşterea venitului şi de resursele financiare reduse. De asemenea, deprecierea monedei locale a influenţat evoluţia valorică a acestei pieţe, spun cei de la GfK.

"Un alt motiv pentru cererea slabă ar putea fi numărul mare de români a căror mentalitate cu privire la economisirea banilor se bazează pe convingerea că aparatura trebuie folosită până când se uzează, fără a fi înlocuită cu alta care foloseşte o tehnologie mai bună sau care are caracteristici tehnice inovative", a declarat Ciprian Hatneanu, retail &technology director GfK România.

Cel mai mare declin a fost consemnat de echipamentele de birou şi consumabilele aferente, ale căror vânzări s-au redus cu peste 51%, până la 24 de milioane de euro.

Urmează sectorul IT, care a avut o scădere de peste 47% pe ansamblul primului semestru.

Acest fapt a fost cauzat de o importantă scădere în volum şi, parţial, de scăderea preţului mediu, în special pentru laptopuri, luând în consideraţie faptul că a crescut cota de netbookuri în cadrul laptopurilor şi că preţul lor este semnificativ mai mic decât cel al notebookurilor tradiţionale.

Cele mai afectate de criză au fost calculatoarele desktop şi monitoarele.

Topul scăderilor este completat de piaţa aparatelor foto, în scădere cu peste 43%, până la 16 milioane de euro.

Sursa

18 August 2009