0-439-8945_poza_1178887700.jpgO parcare, 20.000 euro. Acum sase ani, cu acesti bani puteai sa-ti cumperi in cartiere un apartament cu trei camere, cu vedere spre parc, eventual si mobilat. Astazi, aceeasi suma ajunge doar pentru o parcare intr-un ansamblu de apartamente mai acatarii din Bucuresti.
In Capitala, parcarile de bloc se vand la preturi tot mai mari, in unele cazuri un metru patrat de parcare fiind chiar mai scump decat o suprafata similara folosita pentru locuire. Pretul unui metru patrat de parcare variaza intre 850 si 1.600 euro in subteran si intre 270 si 420 euro/mp intr-o locatie supraterana. Aceste sume pe care trebuie sa le suporte suplimentar cumparatorul unei locuinte dintr-un ansamblu rezidential nou nu sunt optionale. Ele reflecta tendinta de amenajare a celor mai multe spatii de parcare in subsolul cladirilor construite, solutia fiind costisitoare comparativ cu varianta amenajarii parcarilor pe sol.

Cercul nevicios a fost desenat inca de anul trecut, cand municipalitatea i-a obligat pe toti constructorii de ansambluri rezidentiale sa asigure o parcare pentru fiecare apartament nou. Totodata, din numarul total al locurilor de parcare, 75% trebuie sa fie amenajate in subsol. Constructorul, la randul sau, a transferat noile costuri catre potentialul client, obligandu-l sa cumpere parcarea indiferent daca o vrea sau nu. In multe situatii, pretul parcarii este deja inclus in costul de achizitie, clientul avand o singura optiune, sa accepte sau nu conditiile impuse. Totusi, daca noul proprietar nu este sofer si planurile sale de viata nu prevad cumpararea unei masini, constructorul ii ofera dreptul de a refuza cel de-al doilea loc de parcare. Cale de mijloc nu exista, parcarea pe trotuare sau spatii verzi fiind apanajul exclusiv al proprietarilor de masini de pe langa blocurile vechi. Viata la bloc nu mai e ce-a fost. Deloc.

Ce spune legea
Normele municipale privind asigurarea numarului minim de locuri de parcare pentru noile constructii stabilesc ca, in cazul imobilelor cu locuinte, constructorul va asigura cel putin un loc de parcare pentru o locuinta a carei suprafata construita desfasurata bruta este mai mare de 100 mp. Daca unitatea locativa are peste 100 mp suprafata desfasurata bruta, constructorul este obligat sa asigure doua locuri de parcare. Cum mare parte din noile proiecte rezidentiale contin locuinte cu suprafete mai mult decat generoase, de peste 100 mp, dezvoltatorii sunt obligati sa construiasca mai mult decat ar putea sa vanda. Spre exemplu, in mega-cartierul construit de Baneasa Investments in nordul Capitalei, raportul intre numarul de apartamente si locurile de parcare este de 1,6 locuri de parcare la un apartament. In Baneasa Residential, de altfel, apartamentele sunt vandute ca un pachet compus din locuinta propriu-zisa, boxa, unu-doua locuri de parcare si terase.

 Nici nu se pune problema cumpararii unei locuinte fara loc de parcare. Totusi, al doilea este optional. In unele ansambluri, numarul locurilor de parcare poate fi dublu fata de numarul locuintelor - Central Park (454 apartamente - 743 parcari), Green Lake Residences (79 vile, 466 apartamente - 1.100 parcari) sau, dimpotriva, la jumatate din numarul total de locuinte: West Park (480 apartamente - 300 parcari) sau Planorama (1.104 locuinte - 680 parcari). Insa, in general, raportul variaza intre 1,02 si 1,6, Asmita Gardens (802 apartamente - 823 parcari), Rose Gardens (906 locuinte - 1.110 parcari), Belvedere Baneasa (600 apartamente - 800 parcari).
Daca in tarile occidentale locuinta noua reprezinta un produs impachetat care mai cuprinde un garaj sau parcare deschisa, pentru bucuresteni parcarea reprezinta un cost suplimentar, care incarca inutil nota de plata la cumpararea unei case. In plus, ne-am irosi imaginatia daca n-am descoperi zilnic noi modalitati de parcare.

Parcarea de la birou
Problema parcarilor da multa bataie de cap nu doar dezvoltatorilor de pe segmentul rezidential. Pe piata cladirilor de birouri problema este nu supraoferta locurilor de parcare, ci deficitul acestora. Mihaela Cnobloch, consultant senior DTZ Echinox, spune ca unii chiriasi sunt foarte pretentiosi cand vine vorba de facilitati privind parcarea.
Conform standardelor de pe piata, locurile de parcare trebuie sa fie in concordanta cu o rata de cel putin un loc la minimum 60 mp utili inchiriati. „Pentru o cladire top clasa A ne asteptam deja la o rata de un loc la 40-50 mp utili inchiriati. Din fericire, marii developeri tin cont de acest lucru in proiectarea viitoarelor centre de afaceri, arata Cnobloch.

Tinand cont de faptul ca Bucurestiul se confrunta cu o mare problema in ceea ce priveste parcarea, in special pe domeniile publice, legea obliga constructorii sa asigure un loc de parcare pentru fiecare 60 mp ai suprafetei utile aferente. Totodata, pentru salariati, vizitatori si aprovizionare, numarul locurilor de parcare trebuie suplimentat cu minimum 20%, iar din totalul numarului de locuri de parcare realizate 75% vor fi garaje, iar 25% parcari la sol.
Din motive financiare sau tehnice, unii developeri mai creativi se rezuma la unul sau doua niveluri subterane, dar suplimenteaza locurile de parcare utilizand asa-numitele sisteme Klauss, care permit parcarea a doua autoturisme suprapuse. Exista situa-tii in care pur si simplu constructorul castiga un numar mai mare de spatii de parcare pe seama reducerii dimensiunii suprafetelor de parcare. Acest fenomen a dus la realizarea unor parcari subterane mult prea inguste, evitate din aceasta cauza de cei pentru care au fost realizate. Un exemplu in acest sens este parcarea subterana a cladirii Generali din zona Buzesti.

In ceea ce priveste chiria perceputa pe piata, aceasta se incadreaza intre 120 si 160 euro/locul de parcare subteran/luna pentru imobilele de clasa A ce beneficiaza de locatii centrale si intre 50 si 70 euro/loc pentru imobilele din afara centrului. Pentru locurile de parcare exterioare, chiria este in general in jurul sumei de 50-100 euro/ loc/luna.

Cu cat se incarca factura
Potrivit analistilor imobiliari, costul ridicat si diferenta de pret dintre un apartament nou si unul vechi este data in prezent de mai multi factori - locatie, suprafete mai mari, grad de confort, finisaje si dotari colective. Locul de parcare este insa de departe cea mai scumpa componenta a noii locuinte, pretul acestuia putand fi catalogat cu usurinta drept cel mai important indicator de pret.
Uneori, locul de parcare este inclus in pretul apartamentului, insa de obicei cumparatorul trebuie sa plateasca intre 8.000 si 20.000 pentru un loc in garajul subteran sau intre 3.000 si 8.000 euro pentru un loc intr-o parcare supraterana.

Sursa

15 May 2007