0-68-2004100361mare1.jpg Piaţa imobiliară din România, alături de cele din Germania, Polonia, Ucraina, Rusia şi Bulgaria vor atrage şi în acest an investitorii străini interesaţi să cumpere proiecte comerciale de mari dimensiuni, având în vedere randamentele ridicate, potrivit unui studiu realizat de Jones Lang LaSalle.

Deşi anul trecut cea mai mare parte a investiţiilor în achiziţia de spaţii comerciale au fost alocate pieţelor mature din Europa, precum Germania, Spania, Polonia şi Italia, investitorii străini s-au orientat şi spre state din Europa de Est, unde au avut loc primele tranzacţii de mari dimensiuni. Ţările vizate de investitori în această regiune au fost Turcia, Rusia, Ucraina, Croaţia şi noile state membre ale Uniunii Europene - România şi Bulgaria, se arată într-un studiu privind piaţa investiţiilor în retail din Europa Continentală realizat de compania Jones Lang LaSalle. „Estimăm pentru acest an tranzacţii mai importante dacă pieţele rămân competitive la nivelul la care au fost în ultimii doi ani. Principalele motive ale diversificării geografice a investiţiilor sunt oportunităţile şi randamentele oferite de aceste pieţe", a apreciat în studiu Jeremy Eddy, director pentru pieţele de retail din Europa al Jones Lang LaSalle.

Autorii studiului apreciază că Germania şi pieţele importante din Europa vor continua să atragă cei mai mulţi investitori, care sunt interesaţi de creşterea veniturilor şi de oportunităţi de investiţii. În plus, pieţele din Europa de Sud-Est vor fi interesante pentru investitori din perspectiva nivelurilor ridicate ale randamentelor, se arată într-un studiu privind piaţa investiţiilor în retail în Europa Continentală. Anul trecut, valoarea tranzacţiilor cu spaţii comerciale în Europa Continentală a fost de 26 miliarde de euro, în creştere cu 77% faţă de nivelul raportat în anul precedent, potrivit datelor companiei. Numărul tranzacţiilor au crescut de la 249 în 2005 la 420 în 2006. Cea mai mare parte a tranzacţiilor a avut loc în Germania, cu peste opt miliarde de euro, reprezentând 32% din volumul total. Spania a fost a doua ţară ca importanţă, înregistrând tranzacţii în valoare totală de 2,5 miliarde de euro. Pe locul trei se află Polonia, cu tranzacţii de 2,4 miliarde de euro, mai mult decât dublu volumului înregistrat în 2005. Potrivit datelor disponibile până în prezent, valoarea tranzacţiilor cu spaţii comerciale înregistrată în România anul trecut a depăşit 500 de milioane de euro, ceea ce reprezintă aproape 2% din total.

Cea mai mare tranzacţie, 210 milioane de euro

Cea mai importantă tranzacţie a fost achiziţia de către fondul austriac de investiţii Immoeast a complexului comercial Polus Center Cluj, aflat în construcţie, aparţinând companiei Trigranit Holding. Valoarea totală a investiţiei va fi de 210 milioane de euro. Totodată, fondul de investiţii australian APN Funds Management a achiziţionat centrul comercial City Mall, al treilea mall ca mărime din Capitală, printr-o tranzacţie de 103,5 milioane euro. Anterior, compania britanică de investiţii imobiliare Equest Balkan Properties a preluat Moldova Mall, pentru 34,5 milioane euro.

Sursa

24 January 2007